شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 256786

آدم‌ها با ترس‌هایشان زندگی می‌کنند. از ترس از تاریکی، ارتفاع و سرعت گرفته تا ترس‌های غیرمعمول و غیرمنطقی. در واقع همه ما از چیزی می‌ترسیم و آن را کتمان نمی‌کنیم. البته برخی افراد سعی می‌کنند با ترس خود روبرو شوند تا از شدت وحشت خود بکاهند.

با ترس از ازدواج چه‌کار کنیم؟

سلامت نیوز: آدم‌ها با ترس‌هایشان زندگی می‌کنند. از ترس از تاریکی، ارتفاع و سرعت گرفته تا ترس‌های غیرمعمول و غیرمنطقی. در واقع همه ما از چیزی می‌ترسیم و آن را کتمان نمی‌کنیم. البته برخی افراد سعی می‌کنند با ترس خود روبرو شوند تا از شدت وحشت خود بکاهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، اما گاهی آن‌قدر با ترس‌مان عجین می‌شویم که توان رویارویی با آن را نداریم و تمام سعی‌مان اجتناب از آن می‌شود. یکی از ترس‌هایی که اکثر جوانان، چه دختر و چه پسر با آن مواجه هستند، ترس از ازدواج و تاهل است. ترس از ازدواج طبیعی‌ست چون با ورود به دنیای تاهل آدم پا به زندگی جدیدی می‌گذارد و دریچه‌های جدیدی برایش باز می‌شود که غریبه هستند.

اما تمام ترس از ازدواج در این امر خلاصه نمی‌شود. شاید بهتر باشد تا آخر این متن را بخوانید و نتیجه بگیرید ترسی که دارید عامل بیرونی دارد یا زاییده فکر و خیال‌تان است.

برای چه از ازدواج می‌ترسید؟

ترس از ازدواج ممکن است بابت شکست‌های پی‌درپی در روابط قبلی‌تان باشد. بهتر است قبل از اینکه وارد رابطه جدید شوید، به علت شکست رابطه قبلی‌تان فکر کنید و این را در نظر داشته باشید شما اولین و آخرین نفری نیستید که در روابطش شکست خورده است. میلیون‌ها آدم قبل از شما در رابطه‌هایشان با در بسته روبرو شده‌اند.

اما چیزی که مهم و کمک کننده است این است که به علت و چرایی آن شکست بیندیشید و دست به تغییرات مثبتی درون خودتان بزنید. برای مثال، اگر در روابط عاطفی گذشته‌تان، فرد مقابل را دوست داشته‌اید، ولی به دلیل اینکه از لحاظ عاطفی، به اندازه کافی به او محبت نکرده‌اید، او را از دست داده‌اید، سعی کنید در رابطه عاطفی فعلی‌تان، زمان کمتری را در محل کارتان بگذرانید و بیشتر در خانه و در کنار همسرتان باشید.

فرد مناسب از نظر شما چه کسی‌ست؟

بهتر است در این مورد با خودمان روراست باشیم. کمال‌گرایی نکنیم و دست از توقعات غیرمنطقی برداریم.

گاهی ما چنان تصورات عمیق و دور از ذهنی برای خودمان می‌چینیم که وقتی با واقعیت روبرو می‌شویم در ذوق‌مان می‌خورد و همین یکی از علت‌های شکست‌مان می‌شود و باعث ترس و واهمه از روابط دیگر می‌شود.

قبل از اینکه وارد رابطه جدیدی شوید در مورد پیشینه رابطه‌ای که با فرد مورد علاقه‌تان داشته‌اید، فکر کنید و ببینید فرد قبلی چه خصوصیاتی داشت که مورد پسند شما نبود و شما نمی‌توانستید هیچ‌جوره با آن کنار بیایید تا قبل از جدی شدن رابطه با آن فرد جدید آن خصوصیات را بررسی کنید.

ترس‌هایی که با دیدن روابط دیگران به سراغ‌تان می‌آید:

گاهی ممکن است علت ترس شما شکست در روابط گذشته نباشد و شاید اصلا شما چنین تجربه‌ای را نداشته‌اید.

در اینجا ممکن است روابط نزدیکان و دوستان‌تان وقتی می‌بینید دوست‌تان وقت و حتی پولش را مانند گذشته خرج نمی‌کند یا دوستانی دارید که رابطه‌شان به طلاق منتهی شده، ترس در دل‌تان بیفتد. اول از همه به خودتان متذکر شوید که قرار نیست تجربه دیگران برای شما تکرار شود. چون شما یک آدم دیگر با خصوصیات متفاوتی هستید.

در وهله بعد به این فکر کنید که شاید ازدواج شما عاقلانه‌تر از افراد دیگر باشد و شریک شما با شریک دوستان دیگرتان فرق دارد.

همچنین مهارت حل مسئله در افراد باهم متفاوت است. این مهارت ممکن است در شما و شریک‌تان بیشتر از بقیه افرادی باشد که در زندگی‌شان شکست خورده‌اند. نکته بعدی این است که اگر می‌ترسید پس از ازدواج، استقلال یا فردیت خود را از دست بدهید و زندگی‌تان تغییر کند، به خودتان یادآور شوید که انسان‌ها، همواره در حال تغییرند. مجرد ماندن مانع از ایجاد تغییر در فرد نمی‌شود. ازدواج کردن نیز به این معنی نیست که تمام فردیت و شخصیت خود را از
دست بدهید.

ترس‌هایتان را بنویسید:

نوشتن همیشه راه‌کار مشکلات بوده. وقتی شما شروع به نوشتن از ترس‌هایتان می‌کنید و افکار آزاردهنده خود را روی کاغذ می‌آورید دقیقا مشخص کنید چه چیزی در مورد ازدواج شما را به وحشت انداخته است و با این کار می‌توانید راه‌حل‌هایی را نیز برای این ترس‌ها بیابید.

حقایق زندگی را درک کنید:

زندگی هیچ‌کس در هیچ کجای جهان کامل نیست چون هیچ انسانی بی‌عیب نیست. در زندگی دوره‌های سختی وجود دارد. مخصوصا در اوایل زندگی به دلیل ناآشنایی افراد با زندگی متاهلی ممکن است مشکلاتی به وجود‌آید که تنها در صورتی می‌توانید آن را کنترل کنید که مهارت‌های حل مسئله را به خوبی پیاده کنید.

بنابراین دوره‌های اندوه یا سختی اجتناب‌ناپذیر هستند. به این مسئله فکر کنید که آیا توانایی شما برای غلبه بر لحظات دشوار، با همراهی فرد مورد علاقه‌تان، بیشتر خواهد شد یا خیر. سعی کنید رابطه‌ای با فرد مورد علاقه‌تان ایجاد کنید که به شما کمک می‌کند تا منابع استرس و احساس وحشت و نگرانی را مدیریت کنید. با انجام این کار، در ازدواج خود، یک مکانیسم دفاعی درونی را نیز ایجاد خواهید کرد.

صحبت کردن دوستانه را یاد بگیرید:

همه اختلافات با مذاکره و صحبت کردن دوستانه به نتیجه می‌رسد. اگر از به مشکل برخوردن در ازدواج می‌ترسید، راه حل غلبه بر این ترس این است که در ابتدا یاد بگیرید چطور با وجود مشکلات و دلخوری‌ها، با فرد مورد نظرتان صحبت کنید. صحبتی که نه نشانه خشم در آن باشد و نه ضعف. اگر شخصیتی دارید که وقتی به مشکل برمی‌خورید سریع واکنش‌های تند نشان می‌دهید و فرد مقابل را مقصر می‌دانید یا برعکس اگر فردی هستید که موقع صحبت از سختی‌ها سریع به گریه می‌افتید و ضعف خود را نشان می‌دهید، بهتر است در این مورد خود را اصلاح کنید. اگر انسان‌ها صحبت کردن بدون جهت‌گیری را یاد بگیرند، نیمی از مشکلات‌شان حل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha