بررسی یك جنگل بارانی در كاستاریكا نشان می‌دهد كاهش حجم برگها بر روی زمین می‌تواند علت نابودی سریع گونه‌های قورباغه‌ها باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی نیوز، تاكنون محققان علت اصلی كاهش جمعیت این گونه دوزیست را یك عفونت قارچی مرگبار می‌دانستند.

با مطالعه اطلاعات طی یك دوره ‪ ۳۵‬ساله محققان دریافتند جمعیت مارمولك‌ها هم كه در برابر این عفونت آسیب پذیر نیستند به همین میزان كاهش یافته است.

این یافته‌ها در نشریه "آكادمی ملی علوم" منتشر شده است.

كاهش جهانی جمعیت دوزیستان جزو مهمترین مسائل در زیست‌شناسی حفظ محیط زیست است.

كشف این نكته كه در كاهش اسرارآمیز و سریع جمعیت قورباغه‌ها دخالت انسان مانند تخریب زیستگاه این موجودات مشاهده نشده است موجبات نگرانی دانشمندان را به همراه آورد.

دانشمندان یكی از مهمترین علل كاهش شمار قورباغه‌ها را قارچ (‪ (Batrachochytrium dendrobatidis‬اعلام كردند كه برای دوزیستان مرگبار است.

براساس یك مقاله كه ژانویه گذشته در مجله "نیچر" منتشر شد ،بررسی مناطق بسیار متنوع زیستی در آمریكای مركزی و جنوبی بیانگر آن است كه تغییر اوضاع اقلیمی شرایط مطلوبی برای گسترش این قارچ فراهم آورده است.

اما عامل بالقوه دیگری یعنی برگ در كف جنگل‌ها نیز به عنوان عاملی در این زمینه معرفی شد.

دوزیستان شامل قورباغه، وزغ، سمندر كه ‪ ۲۵۰‬میلیون سال پیش بر روی زمین پدیدار شدند با انواع مختلف زیستگاههای آبی و خاكی سازگاری یافته‌اند، بطوری كه امروزه همه جا بجز قطب جنوب یافت می‌شوند.

دانشمندان اطلاعات مربوط به دوزیستان و جمعیت خزندگان را در لاسلوا كه یك منطقه حفاظت شده جنگل‌های بارانی در كاستاریكا است بررسی كردند.

اطلاعات بدست آمده نشان داد طی سالهای ‪ ۱۹۷۰‬تا ‪ ۲۰۰۵‬جمعیت دوزیستان تا ‪ ۷۵‬درصد كاهش یافته است كه فرضیه نقش قارچ‌ها در نابودی قورباغه ها را تایید می‌كرد.

با این حال كاهش جمعیت مشابهی نیز در بین خزندگان این منطقه كه در برابر قارچها آسیب پذیر نیستند مشاهده شد.

طی همین دوره اطلاعات نشان داد كاهش ‪ ۷۵‬درصدی در تراكم برگهایی كه از گیاهان جنگل بارانی بر زمین ریخته شده مشاهده شده است.

برگ زیستگاه حیاتی برای مارمورلك‌ها و دوزیستان محسوب می‌شود و غذا و پناهگاه برای آنها فراهم می‌آورد.

محققان دانشگاه بین‌المللی فلوریدا، دانشگاه كاستاریكا، و دانشگاه ایالتی سن‌دیه‌گو می‌گویند تغییر اوضاع جوی این منطقه به كاهش زیستگاه مورد نیاز برای حفظ این موجودات انجامیده است.

آب و هوای گرم و مرطوب طی دو دهه گذشته باعث ریزش كمتر برگ‌ها یا تجزیه برگها شده است كه این امر تاثیر منفی بر پوشش گیاهی كف جنگل گذاشته است.

این تحقیق به ماهیت پیچیده كاهش جمعیت گونه‌های جانداران اشاره دارد.

هر نوع تغییری كه بر یك گونه تاثیر بگذارد می‌تواند آن موجود را ضعیف كند و در برابر بیماری و سایر عوامل آسیب پذیرتر نماید.

محیط طبیعت آسیب پذیری زیادی در برابر تغییرات دمایی دارد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha