سلامت نیوز : رییس انجمن دیابت گفت: دیابتی‌هایی كه قند خون خود را به خوبی كنترل نمی‌كنند از خوردن مواد غذایی حاوی قندهای ساده مانند شیرینی‌های خشك به ویژه در نوروز خودداری كنند.

دكتر اسدالله رجب در گفت وگو با ایسنا، افزود: شیرینی‌های «تر» نسبت به شیرینی‌های خشك، قند خون را كندتر افزایش می‌دهند چون چربی موجود در شیرینی‌های «تر» باعث كندتر جذب شدن قند می‌شود بنابراین این نوع شیرینی‌ها برای دیابتی‌ها مناسب‌تر است.

وی تاكید كرد: دیابتی‌ها ممنوعیت غذایی ندارند بلكه با محدودیت غذایی مواجه هستند. بیمارانی كه قند خون خود را در حد طبیعی كنترل می‌كنند، مراقب نحوه تغذیه خود در دوران نوروز نیز هستند این در حالیست كه بیشتر دیابتی‌های ایرانی، آموزش‌های لازم را در زمینه حفظ قند خون در حد طبیعی ندیده‌اند.

رییس انجمن دیابت درباره مصرف آجیل و میوه از سوی دیابتی‌ها گفت: آجیل اگر در حد معمول استفاده شود، قند خون را افزایش نمی‌دهد بنابراین دیابتی‌ها می‌توانند روزانه حدود یك استكان آجیل بخورند علاوه بر آن مبتلایان به دیابت می‌توانند 5 تا 6 واحد میوه را در طول روز مصرف كنند.

رجب در پایان با بیان اینكه دیابتی‌ها پس از نوروز با عوارض ناشی از كنترل نكردن قند خون به پزشك مراجعه می‌كنند، اظهار كرد: كودكان و نوجوانان دیابتی به علت فعالیت زیاد در نوروز به ویژه درروز طبیعت، دچار افت قند خون شده و بزرگسالان به دلیل افراط در مصرف مواد غذایی به افزایش قند و چربی خون مبتلا می‌شوند و به پزشك مراجعه می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha