سلامت نیوز :مدیر كل معاینات بالینی سازمان پزشكی قانونی كشور گفت: پزشكی قانونی هنوز در ستاد مدیریت بحران عضو نیست.

فریبرز طارمیان در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در قانون تشكیل ستاد مدیریت بحران زیر نظر وزارت كشور از حضور و همكاری سازمان‌های مرتبط با حوادث نام برده شده است و فقط از سازمان پزشكی قانونی به هیچ عنوان نامی قید نشده است و این در حالی است كه یكی از مهمترین فعالیت‌ها كه همان شناسایی اجساد و تعیین درصد مجروحیت افراد در حوادث است را سازمان پزشكی قانونی انجام می‌دهد.

وی گفت: سازمان پزشكی قانونی كشور فعالیت‌های بسیاری از جمله شناسایی اجساد قربانیان در حوادثی از جمله سقوط توپولف در فرودگاه مهرآباد سال 68، سیل گلستان سال 80، سقوط توپولف در لرستان - خرم‌آباد سال 80، سقوط آنتونوف اوكراین در اصفهان سال 81، سقوط هواپیمای نظامی ایلوشن در كرمان سال 81، زلزله بم سال 82، حادثه انفجار قطار نیشابور، حادثه آتش‌سوزی مسجد ارگ سال 84، سقوط هواپیمای خبرنگاران سال 84 و بسیاری از حوادثی كه احتیاج به شناسایی اجساد سوخته داشت پزشكی قانونی در سریع‌ترین زمان ممكن انجام داده است ولی تاكنون به عضویت ستاد مدیریت بحران درنیامده است.

طارمیان در پاسخ به این پرسش كه چرا سازمان پزشكی قانونی به عضویت ستاد مدیریت بحران درنیامده است چگونه در حوادث حضور می‌یابد، افزود: حضور سازمان در حوادث با درخواست مقامات قضایی صورت می‌پذیرد.

وی اظهار داشت: در تمام حوادث در پایان عملیات جست‌وجو و نجات یكی از مهمترین قسمت‌های مدیریت حوادث كه همان شناسایی اجساد است برعهده پزشكی قانونی است و با وجود اینكه فرآیند شناسایی اجساد و همچنین تعیین درصد مصدومیت بدنی مجروحان نیز هزینه‌بر است اما سازمان به دلیل عدم عضویت در ستاد مدیریت بحران از هرگونه بودجه اعتباری محروم است.

طارمیان در پاسخ به این سؤال كه آیا دلیل سازمان پزشكی قانونی برای عضویت در ستاد مدیریت بحران به دلیل بهره گیری از بودجه این ستاد است، گفت: بله، بحث اعتبارات نیز یكی از دلایل لزوم عضویت ما در ستاد مدیریت بحران است زیرا وقتی سازمان عضو ستاد باشد هر ساله می‌تواند از اعتبارات ستاد مدیریت بحران در وزارت كشور برای خریداری و تجهیز امكانات خود بهره‌مند شود كه استفاده از این اعتبارات نیز باعث تسریع در خدمات سازمان پزشكی قانونی به خانواده‌های كشته‌شدگان و مجروحان در حوادث می‌شود.

وی افزود: شناسایی اجساد و تعیین درصد خسارات مصدومان در حوادث باید توسط كارشناسان آموزش دیده صورت پذیرد در حالی كه سازمان پزشكی قانونی اكنون با كمبود اعتبارات، امكانات و محدود بودن حقوق متخصصان خود مواجه است.

طارمیان ادامه داد: سازمان پزشكی قانونی ایران تاكنون 2 بار كه آخرین آن در تیرسال 89 بود برای ستاد مدیریت بحران برای عضویت در ستاد مدیریت بحران نامه‌نگاری كرده است ولی هنوز در این راستا ستاد هیچگونه پاسخی به سازمان ارائه نكرده است.

وی خاطرنشان كرد: عدم عضویت سازمان پزشكی قانونی در ستاد مدیریت بحران امری ناصحیح است و باعث می‌شود تا در فرآیند‌های خدماتی و امدادی به دلیل ناآگاهی سازمان‌ها نسبت به وظایف سازمان پزشكی قانونی در فعالیت‌های نهادها و سازمان‌های مرتبط امدادی در زمان‌های حوادث تداخل ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha