یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 256943

کاهش وزن کاری سخت و غیرممکن نیست. اغلب مردم انگیزه ای برای شروع ندارند و یا بعد از مدت کوتاهی انگیزه خود را از دست می دهند. خوشبختانه باید بگویم انگیزه چیزی است که می توانید با تمرین آن را تقویت کنید و بهترین مشوق خود انسان است.

چگونه برای کاهش وزن به خودمان انگیزه بدهیم؟

سلامت نیوز: کاهش وزن کاری سخت و غیرممکن نیست. اغلب مردم انگیزه ای برای شروع ندارند و یا بعد از مدت کوتاهی انگیزه خود را از دست می دهند. خوشبختانه باید بگویم انگیزه چیزی است که می توانید با تمرین آن را تقویت کنید و بهترین مشوق خود انسان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، شما برای اینکه انگیزه ن را بدست بیاورید می توانید از راه هایی که در ادامه مطلب آمده است کمک بگیرید.

 
تعیین کنید که چرا می خواهید وزن کم کنید

علت کاهش وزن را تعیین کنید و آن را روی کاغذ بنویسید. آن ها را هر روز بخوانید و زمانی که از برنامه های کاهش وزن دور می شوید به خودتان یادآوری کنید.با این روش انگیزه بیشتری برای رسیدن به اهداف کاهش وزن خواهید داشت. هر چقدر هم انگیزه درونی تان بیشتر باشد، موفق ترید.

شاید دلیل کاهش وزنتان جلوگیری از بیماری دیابت یا رقابت با هم سن و سال ها و یا اندازه شدن شلوار جین مورد علاقه تان، اما اکثر مردم به خاطر توصیه های پزشک اقدام به کاهش وزن می کنند.

 
انتظارات واقعی داشته باشید

وقتی اهداف دست نیافتنی داشته باشید زود نا امید می شوید و بالعکس با اهداف دست یافتنی به موفقیت می رسید و به تلاشتان ادامه می دهید.  کسانی که انتظار دارند در زمان کوتاهی وزن زیادی کم کنند خیلی زود از رژیم کاهش وزن خسته و آن را کنار می گذارند. اما حتی 5 تا 10 درصد کاهش از وزن بدنتان تاثیر زیادی در سلامت شما دارد. در واقع همین 5 الی 10 درصد کاهش وزن باعث کنترل قند خون، کاهش خطر بیماری های قلبی، کاهش سطح کلسترول، کاهش درد مفاصل و کاهش ابتلا به سرطان می شود.


به مسیر هدف تمرکز کنید

بسیاری از مردم هنگام کاهش وزن فقط به نتیجه هدف تمرکز می کنند و یک هدف نهایی تعیین می کنند.  در حالی که، تمرکز به نتیجه نهایی انگیزه را از شما می گیرد زیرا احساس می کنید با هدف فاصله زیادی دارید. باید در عوض به مسیر هدف و یا فعالیت هایی که باید برای رسیدن به هدف انجام می دهید تمرکز کنید. اهداف هوشمندانه داشته باشید. اهداف هوشمندانه دسترس پذیر، قابل اندازه گیری، واقعی و بر پایه زمان است. مثلا هفته آینده 4 روز به مدت نیم ساعت پیاده روی خواهم کرد. این هفته هر روز یک وعده سبزیجات می خورم. این هفته فقط یک بار نوشابه می خورم. برنامه متناسب با سبک زندگی تان انتخاب کنید.

برنامه ای برای کاهش وزن پیدا کنید که بتوانید آن را دنبال کنید و انجام دادن آن در طولانی مدت غیرممکن نشود. رژیم های سختی که بعضی از غذاها را کاملا حذف می کنند انتخاب نکنید. کسانی که ذهنیت “همه یا هیچ” دارند هیچوقت نمی توانند وزن کم کنند. به جای رژیم های سخت برنامه مختص خودتان بنویسید. عادت های رژیمی کاهش مصرف کالری، کاهش مقدار غذا، کاهش تعداد میان وعده ها، کاهش دسر و غذاهای سرخ شده، و مصرف میوه ها و سبزیجات، به کاهش وزن کمک می کنند.

 
یادداشت روزانه کاهش وزن داشته باشید

بررسی کاهش وزن و موفقیت توسط هر فرد نقش مهمی دارد. برای نوشتن یادداشت روزانه غذایی باید هر چیزی  را که می خورید، بنویسید. از غذاهای اصلی تا میان وعده ها و یا شیرینی هایی که مصرف می کنید. حتی می توانید احساس تان را در دفترچه یادداشت روزانه غذایی بنویسید. این کار به شما کمک می کند پرخوری را کنار بگذارید. یادداشت روزانه را هم می توانید با قلم روی کاغذ بنویسید و هم از اپلیکیشن استفاده کنید.
حتما بخوانید: داشتن یک دفتر روزانه چه اهمیتی دارد؟

 
موفقیت های خود را جشن بگیرید

موفقیت هایتان برای کاهش وزن را جشن بگیرید و به خودتان انگیزه بدهید. حتی تغییر یکسری عادت ها را هم می توانید، جشن بگیرید. به عنوان مثال اگر به هدف 4 روز ورزش در هفته رسیدید به خودتان پاداش بدهید. مثلا با دوستان تان به مهمانی بروید. وقتی به خودتان پاداش می دهید انگیزه بیشتری پیدا می کنید.

البته نوع پاداشی که به خودتان می دهید بسیار مهم است. به عنوان مثال با غذا به خودتان پاداش ندهید و یا پاداش هایی انتخاب نکنید که گران  باشند و هیچ وقت نتوانید بخرید. پاداش هایی مثل ناخن ها را مانیکور کنید، به سینما بروید، یک لباس ورزشی جدید بخرید و یا به کلاس آشپزی بروید، به خودتان بدهید.
حتما بخوانید: چطور برای ورزش و کاهش وزن به خودتون انگیزه بدید؟

 
یک پشتیبان اجتماعی پیدا کنید

مردم برای انگیزه گرفتن به حمایت نیاز دارند. به خانواده و دوستان تان درباره اهداف کاهش وزن خود بگویید تا بتوانند شما را در این مسیر حمایت کنند. خیلی ها برای کاهش وزن یک همراه پیدا می کنند، با هم ورزش می کنند و در طی مراحل کاهش وزن به همدیگر انگیزه می دهند. همسرتان نیز می تواند در این زمینه کمک بزرگی به شما کند.

 
تعهد بدهید

ثابت شده است کسانی که در جمع تعهد می دهند بیشتر به هدف می رسند. وقتی به دیگران درباره اهداف کاهش وزنتان بگویید بیشتر احساس مسئولیت می کنید. هر چه تعداد آن هایی که هدفتان را می دانند بیشتر باشد، احساس مسئولیت پذیری بیشتری می کنید.

 
مثبت فکر کنید و مثبت حرف بزنید

هرچقدر اعتماد و باورتان بیشتر باشد، بهتر می توانید وزن کم کنید. درباره کاهش وزن و درباره قدم هایی که باید بردارید مثبت حرف بزنید. کسانی که خیالبافی می کنند کمتر به اهداف خود می رسند. با خیالبافی در ذهنتان تصور می کنید به هدف رسیده اید بنابراین کمتر وارد عمل می شوید. به جای خیالبافی تصور کنید به هدف کاهش وزن رسیده اید. با این تصورات احتمال اینکه کالری کمتری مصرف کنید و بیشتر ورزش کنید بیشتر است.

 
برای چالش ها و مشکلات برنامه ریزی کنید

استرس و فشار زیادی ممکن است در این مسیر به شما وارد شود. بنابراین باید راهی برای مقابله با این فشارها و انگیزه گرفتن پیدا کنید. تعطیلات، تولدها و جشن های زیادی هستند که باید در آن ها شرکت کنید. حتی در محیط کار و یا در جمع خانواده نیز ممکن است با این فشارها مواجه شوید. باید راهی برای حل این مشکلات پیدا کنید. خیلی ها دنبال آرامش هستند و به همین دلیل ممکن است خیلی زود انگیزه خود را از دست بدهند و به هدف نرسند.

کسانی که توانایی مدیریت استرس و مبارزه با مشکلات را دارند بیشتر می توانند وزن کم کنند. برای مقابله با استرس ورزش، تمرین تنفس، حمام، بیرون رفتن و تنفس در هوای تازه، تماس با یک دوست و درخواست کمک را تمرین کنید.

 
به دنبال کمال گرایی نباشید و خودتان را ببخشید

قرار نیست در کاهش وزن بهترین باشید. وقتی اشتباهی را مرتکب می شوید خودتان را سرزنش نکنید، چرا که انگیزه تان را از دست می دهید. خودتان را ببخشید و فراموش نکنید که یک اشتباه قرار نیست تمام راهی که رفته اید را خراب کند.

 
اندام تان را دوست داشته باشید و تحسین کنید

کسانی که اندام شان را دوست ندارند نمی توانند وزن کم کنند. کسانی که تصویر خوبی از ظاهرشان دارند برای کاهش وزن تمام تلاش شان را می کنند. فعالیت هایی مثل ورزش کنید، توانایی های جسمی تان را تحسین کنید، برای خودتان کاری مثل ماساژ یا مانیکور انجام دهید، اطراف تان را با آدم های مثبت پر کنید، خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، لباس هایی که دوست دارید و اندازه هستند بپوشید، به آینه نگاه کنید و از خودتان با صدای بلند تعریف کنید.، ورزش مورد علاقه خودتان را پیدا کنید تا برای رسیدن به اندام مناستان قدم بردارید.

مهم ترین بخش کاهش وزن فعالیت های جسمی است. زیرا نه تنها به کاهش وزن کمک می کند بلکه تندرستی بدن را نیز تقویت می کند. ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید. انواع ورزش ها را امتحان کنید و درباره آن ها تحقیق کنید تا ورزش مورد علاقه خودتان را پیدا کنید. دوست دارید بیرون ورزش کنید یا در خانه؟ هنگام ورزش موسیقی گوش دهید. کسانی که هنگام ورزش موسیقی گوش می دهند مدت زمان بیشتری ورزش می کنند.

 
یک الگو پیدا کنید

وقتی الگو داشته باشید انگیزه بیشتری برای کاهش وزن خواهید داشت. بنابراین باید مدل مناسبی را انتخاب کنید. چسباندن عکس یک مدل به درب یخچال نمی تواند به شما همیشه انگیزه بدهد. پس الگویی انتخاب کنید که بتوانید با او ارتباط برقرار کنید. مثل دوستی که وزن کم کرده است. علاوه بر انتخاب الگو خواندن داستان کسانی که با موفقیت وزن کم کرده اند نیز می تواند مفید باشد.

 
از حرفه ای ها کمک بگیرید

از افراد متخصص و حرفه ای برای کاهش وزن کمک بگیرید. کسانی که به دانش و توانایی های خود اعتماد دارند بیشتر می توانند وزن کم کنند. به عنوان مثال یک متخصص تغذیه پیدا کنید که درباره غذاها و ورزش ها چیزهای زیادی به شما بیاموزد. پس اگر می خواهید انگیزه بیشتری برای کاهش وزن به دست بیاورید با یک متخصص تغذیه و یا یک روانشناس مشورت کنید و از او درخواست کمک کنید.
حتما بخوانید: تاثیر کلام در ایجاد انگیزه برای کاهش وزن

 
حرف آخر

انگیزه داشتن برای اهداف طولانی مدت کاهش وزن مهم است. بنابراین باید همان چیزی را پیدا کنید که می دانید از آن انگیزه می گیرید. فراموش نکنید که انعطاف پذیر باشید و کوچک ترین موفقیت ها را جشن بگیرید و از درخواست کمک ترسی نداشته باشید. با ابزارها و حمایت های مناسب می توانید برای رسیدن به اهداف کاهش وزن انگیزه به دست بیاورید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha