چهارشنبه ۶ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 257

اختصاصی سامانه خبری سلامت نیوز: عشق رنگ می بازد! ، ایدز و ختنه در مردان، سختی به دنیا آمدن پسران، داروهای محرك تخمك‌گذاری و چندقلوزایی و اختلالات روانی در كودكان 5 خبر کوتاه و خواندنی امروز مورخ 6 دی ماه 1385است، خواندن آنها را از دست ندهید.

کوتاه و خواندنی امروز 6دی ماه 1385

ایدز و ختنه مردان

به گزارش ایسنا، بررسی‌های علمی یك مركز پژوهشی در افریقای جنوبی نشان داده است كه ختنه كردن مردان خطر ابتلای آنان به ایدز را تا 60 درصد كاهش می‌دهد. این یافته می‌تواند در مبارزة جهانی با شیوع ایدز بسیار مؤثر باشد. پس از انتشار نتایج این گزارش، پنج كشور جنوب افریقا كه بیشترین قربانیان ایدز را در جهان دارند بر آن شدند كه ختنه را در میان جمعیت مردان خود رواج دهند.
براساس تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد در زمینة مبارزه با ایدز، قارة افریقا همچنان كانون اصلی شیوع ایدز در جهان به‌شمار می‌رود. میزان آلودگی زنان جوان افریقایی به‌مراتب بیشتر از مردان جوان است. در سراسر جهان، حداقل نیمی از افرادی كه هر روز به این بیماری مبتلا می‌شوند زن‌اند و در میان افراد كمتر از 24 سال، دختران و زنان جوان نزدیك به دوسوم افراد حامل ویروس را تشكیل می‌دهند. در میان زنان، رابطة جنسی شایع‌ترین عامل آلودگی به ویروس ایدز است. نكتة قابل تأمل در آمارها این است كه احتمال انتقال ویروس از مرد به زن 20 برابر بیشتر از احتمال انتقال آن از زن به مرد است.

پسرها سخت‌تر به دنیا می‌آیند

زایمان نوزاد پسر به‌مراتب دشوارتر از زایمان نوزاد دختر است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، در حین تولد نوزادان پسر، در مقایسه با نوزادان دختر، به دخالت بیشتر پزشكان، استفاده از انبرك برای بیرون كشیدن نوزاد، استفاده از داروهای ضددرد و حتی عمل سزارین نیاز است.
به اعتقاد متخصصان زنان و زایمان، اندازة بزرگ‌تر سر پسرها حین تولد مهم‌ترین دلیل دشواری زایمان آنهاست. اما عوامل دیگری نظیر موقعیت جنین در رحم مادر نیز بی‌تأثیر نیست.

داروهای محرك تخمك‌گذاری و چندقلوزایی

مصرف داروهای محرك تخمك‌گذاری در افرادی كه به مشكل ناباروری دچارند باعث افزایش احتمال بارداری‌های چندقلویی در دو دهة اخیر شده است. این داروها با تحریك تخمدان برای به‌دست آمدن چند تخمك به‌طور همزمان، شانس باروری را افزایش می‌دهند. چنین روندی با افزایش احتمال چندقلوزایی نیز همراه است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، در شرایط طبیعی، احتمال وقوع دوقلوزایی چندان زیاد نیست و در حدود یك مورد از هر 94 بارداری را شامل می‌شود. اما به اعتقاد دكتر پروین طهوری‌فر، متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی قزوین، این احتمال به دنبال مصرف داروهای تحریك تخمك‌گذاری به حدود 20 تا 25 درصد می‌رسد.
گاه علت دوقلوزایی آزاد شدن همزمان دو تخمك و لقاح این تخمك‌ها با دو اسپرم است. در نتیجه، دو بارداری با تخمك‌ها و اسپرم‌های متفاوت و دو جنین با ژنتیك متفاوت خواهیم داشت. اما اگر در یك چرخة قاعدگی یك تخمك آزاد شود و با یك اسپرم لقاح پیدا كند و، پس از تقسیمات سلولی، دو قسمت مجزا یعنی دو جنین ابتدایی با ژنتیك واحد را به‌وجود آورد، دوقلوهایی همسان با ژنتیك مشابه خواهیم داشت.
سونوگرافی یكی از مناسب‌ترین راه‌های تشخیص بارداری چندقلویی است. اگر سابقة دوقلوزایی در خانوادة پدر یا مادر وجود داشته باشد، شكم مادر بیش از اندازه بزرگ شود یا مادر پیش از بارداری از داروهای تحریك تخمك‌گذاری استفاده كرده باشد، باید از نظر بارداری دوقلویی یا چندقلویی بررسی شود.
احتمال وقوع عوارض بارداری در بارداری‌های چندقلویی بیشتر از تك‌قلویی است. مسمومیت بارداری، سقط، اختلالات مادرزادی، زایمان زودرس، وزن كم جنین در هنگام تولد و انتقال نامناسب خون از یك جنین به جنین دیگر ازجمله عوارض احتمالی هستند.
دكتر طهوری‌فر خاطرنشان می‌كند كه، با توجه به پیشرفت علم تغذیه و وجود داروهای مناسب برای جلوگیری از زایمان زودرس و عوارض مربوط به آن، همچنین پیشرفت تكنولوژی در تشخیص زودرس عوارض و اختلالات ناشی از بارداری چندقلویی، درحال‌حاضر این نوع بارداری خطر چندانی ندارد.

اختلالات روانی در كودكان

چهار تا هفت درصد كودكان دبستانی به‌نوعی از اختلالات روانی مبتلا هستند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، واحد علوم پزشكی ایران، این آمار را دكتر بهروز جلیلی، فوق‌تخصص روانپزشكی اطفال، اعلام كرده است. بیش‌فعالی یكی از شایع‌ترین اختلالات روانپزشكی اطفال است و در حدود یك تا چهار درصد كودكان به آن مبتلا هستند. كودكان بیش‌فعال، در مقایسه با همسالان خود، بی‌دقت و كم‌توجه می‌شوند و اغلب افت تحصیلی دارند.
افسردگی و اختلالات خُلقی نیز از دیگر مشكلات روانی شایع در میان كودكان است. عقب‌افتادگی‌های تحصیلی، مشكلات اجتماعی و گاه اعتیاد به مواد مخدر از پیامدهای ابتلا به اختلالات روانی در دوران كودكی است.
ناهنجاری‌های روانی اطفال بیشتر در سال‌های اول تا سوم دبستان تشخیص داده می‌شود، حال آنكه این اختلالات اغلب در سنین یك تا سه‌سالگی در كودكان بروز می‌یابد.
به گفتة دكتر جلیلی، والدین و مربیان با سرزنش كردن كودكان تكامل روانی آنها را مختل می‌كنند و احتمال بروز اختلالات روانی را افزایش می‌دهند. آنان باید در جست‌وجوی یافتن نقاط قوت و مثبت كودكان باشند و در این زمینه از مشاوران بهداشت روان كودك كمك بخواهند.

عشق رنگ می‌بازد!

شایعات واقعیت دارد و با گذشت زمان از شدت عشق عشاق به یكدیگر كاسته می‌شود!
به گزارش سایت خبری بی‌بی‌سی، محققان دانشگاه پاویا در ایتالیا مدت زمان دوام احساسات عاشقانه را كمتر از یك سال عنوان كرده‌اند. این محققان، با بررسی میزان ترشح پروتئین‌های مغزی مؤثر در بروز احساسات عاشقانه در جریان خون 116 زوج 18 تا 31 ساله، دریافته‌اند كه این میزان در زوج‌هایی كه روابط عاشقانة خود را به‌تازگی شروع كرده‌اند بیشتر از كسانی است كه مدت‌ها از شروع رابطه‌شان می‌گذرد. دانشمندان معتقدند كه سازوكارهای بیوشیمیایی پیچیده‌ای در تغییر رفتارهای عاشقانه در طول زمان دخالت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha