دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 257004

روزگذشته وزیر بهداشت در مراسم روز ملی بیمه سلامت سخنرانی و همچنان بر ادعا‌های همیشگی خود همچون ادغام بیمه‌ها و طرح تحول سلامت پافشاری کرد. به گفته وزیر «با گذشت پنج سال از اجرایی‌شدن طرح تحول سلامت، باز هم مشکلاتی وجود دارد و بعضی‌ها قصد دارند ما را تخریب کنند.»

جدال بیمه و طرح سلامت ادامه دارد

سلامت نیوز:روزگذشته وزیر بهداشت در مراسم روز ملی بیمه سلامت سخنرانی و همچنان بر ادعا‌های همیشگی خود همچون ادغام بیمه‌ها و طرح تحول سلامت پافشاری کرد. به گفته وزیر «با گذشت پنج سال از اجرایی‌شدن طرح تحول سلامت، باز هم مشکلاتی وجود دارد و بعضی‌ها قصد دارند ما را تخریب کنند.»


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان ،قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود پراکندگی بیمه‌ها در کشور است، افزود: «۴۵درصد از بیمه‌شدگان تحت پوشش بیمه سلامت، ۴۸درصد تأمین‌اجتماعی، یک درصد امداد و ۵۸درصد نیز تحت پوشش نیرو‌های مسلح هستند. در حالی که باید همه بیمه‌ها در یکجا چه از لحاظ اعتباری و چه از نظر مقررات و سیاست‌ها جمع شوند.»


فارغ از ناهمخوانی درصد‌هایی که وی یادآور شد، باید گفت که وزیر همچنان اصرار دارد به مردم آدرس غلط بدهد و بیمه‌ها را مقصر اصلی قلمداد کند. وزیر بهداشت هنوز به این سؤال پاسخ نداده که ادغام بیمه‌ها در وزارت بهداشت چه منابع جدیدی را خلق می‌کند؟ عملکرد وزارت بهداشت نشان داد که با ادغام و انتقال بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی، منافع کارگران از بین می‌رود و کسی هم پاسخگو نیست.
جالب‌تر اینکه وزیر بهداشت هیچ اقدام خاصی در مورد مدیریت و ساماندهی بیمه‌های مکمل انجام نداده است و مشخص نیست چرا ادعای ادغام ارائه‌دهنده‌های بیمه مکمل درمان در وزارت بهداشت مطرح نمی‌شود و هیچ اقدامی درخصوص ساماندهی بیمه‌های مکمل انجام نشده است و رأس این وزارتخانه هیچ‌گونه سخنی در این میان مطرح نمی‌کند؟
اگر بخواهیم تغییری در صندوق بیمه‌ها انجام دهیم، باید رضایتمندی بیمه‌شده را بگیریم و مجوز آن را از بیمه‌شده دریافت کنیم. بنابراین نمی‌شود اجباری به اقدام ادغام آن کرد. قاضی‌زاده هاشمی در این مراسم با بیان اینکه «بیمه برای افراد فقیر است» مثال زد که «هفته گذشته در دانمارک نپذیرفتند که داروی گرانقیمت کم‌اثر تحت پوشش بیمه قرار گیرد. آنجا همه تحسین کردند ولی در کشور ما این کار را تقبیح می‌کنند.»


این در حالی است که در دیگر کشور‌ها بیمه شامل حال تمامی اقشار، از غنی تا ضعیف می‌شود. با این تفاوت اقشاری که درآمد بالاتری دارند، حق بیمه بیشتری هم پرداخت می‌کنند. نمونه‌های موفق نظام بیمه‌های سلامت در سایر کشور‌ها برخلاف تصور وزیر، دارای ساختار سازمانی متفاوتی هستند. نظام بیمه در بسیاری از کشور‌ها برچندین صندوق متکی است. این چندگانه بودن فرصت انتخاب بیشتری برای بیماران و رقابت بین صندوق‌ها را برای جذب مردم فراهم کرده که در نهایت منجر به بهبود پوشش بیمه‌ای و افزایش سلامت عمومی شده است.


پوشش بیمه‌ای در دیگر کشور‌ها نه تنها شامل تمام افراد جامعه می‌شود، بلکه به عنوان مثال در سنگاپور، هرکس با پس‌انداز ۸ درصد از درآمدش به اسم پس‌انداز اجباری پزشکی، تنها در موارد درمانی حق برداشت از این حساب را دارد؛ حالا هرچه درآمدش بیشتر، پرداخت‌های درمانی‌اش هم بیشتر می‌شود. وی در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که «با اجرای طرح تحول به شرایط متوسط جهانی نزدیک شدیم.»در حالی که در آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی در میان۶۲کشور مورد مطالعه، ایران از نظر شاخص سلامت و درمان جایگاهی بهتر از رتبه ۵۹ نتوانست به‌دست آورد. بر اساس سخنان وزیر با توجه به هزینه‌های بسیار، طرح تحول سلامت به نتایج و اهداف مدنظر این وزارتخانه هم نزدیک نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha