ایران هر روز تشنه‌تر از دیروز است. نیمی از كشور روی خط خشکسالی قرار گرفته است؛ به همین دلیل بیش از 50 درصد مساحت و 37 میلیون نفر از جمعیت ایران در معرض تنش آبی قرار دارند.

ایران؛ نخستین قربانی‌تغییراقلیم

سلامت نیوز:ایران هر روز تشنه‌تر از دیروز است. نیمی از كشور روی خط خشکسالی قرار گرفته است؛ به همین دلیل بیش از 50 درصد مساحت و 37 میلیون نفر از جمعیت ایران در معرض تنش آبی قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،رهایی از بحران آب و خشکسالی رویای هر ایرانی است اما با مدیریت کنونی منابع آبی کشور و میزان کم بارش نزولات جوی این رویا محقق نمی شود.براساس آمار، ایران سال ۲۰۱۳ در مدیریت اکوسیستم‌های آبی شامل تالاب‌ها و رودخانه‌ها رتبه 231 را در میان ۲۳۲ کشور كسب كرده است. آماری كه گواه روشنی بر بحران در مدیریت منابع آبی كشور است. همچنین در این میان، بیش از 72 درصد از منابع آب تجدید شونده كشور نیز استفاده شده است. بحران در مدیریت منابع آبی، یعنی تمامی برنامه‌ریزی‌ها منوط به دعوت مردم به‌صرفه‌جویی در مصرف آب شربی كه كمتر از 10 درصد از منابع آبی كشور را به خود اختصاص داده است، باشد اما برای 75 درصد از منابع آبی كشور كه در بخش كشاورزی مصرف می‌شود و براساس آمار 60 درصد از آن نیز هدر می‌رود، برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد.

در قوانین و برنامه چهارم و پنجم توسعه حکم شده که وزارت نیرو باید میزان آب از دست‌رفته در آب‌های زیرزمینی را تا حداکثر 25 درصد احیا کند و برگرداند، ولی به‌نظر می‌رسد وزارت نیرو تنها به اجرای کارهای سخت‌افزاری مثل سدسازی علاقه‌مند است، نكته جالب توجه اینجاست كه سدسازی تكنولوژی منسوخ شده‌ای است كه یكی از دلایل اصلی كاهش منابع آبی و بحران آب در دنیا شناخته شده است. سال‌هاست زنگ خطر تغییر اقلیم در جهان به صدا درآمده است و سازمان‌‌های جهانی و البته برخی ازدولت‌ها در راستای مقابله با این خطر جهانی گام‌هایی را برداشته‌اند اما مسئولان كشور همچنان در خواب هستند و با برنامه‌ریز‌ی‌ها و اجرای پروژه‌هایی در راستای تشدید بحران تغییر اقلیم گام برمی‌دارند. عیسی كلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست كه به‌ مرد مرثیه‌خوان محیط زیست شهرت یافته است در تازه‌ترین مرثیه‌خوانی خود برای محیط زیست؛ از ایران به‌عنوان نخستین قربانی تغییر اقلیم در جهان یاد كرده است. او در این‌باره گفته است:«واقعیت این است که مردمان امروز کره زمین امانت‌داران خوبی نیستند و مصرف بیش از حد موجب شده امانت نسل‌های بعد نابود شود.اثرات تخریبی تغییر اقلیم بیشترین تاثیر در دنیا را بر روی ایران گذاشته است و در کنار آن توسعه نامتوازن تاثیرات بدی به همراه داشته است.چند دهه قبل ورود تکنولوژی و عدم داشتن فرهنگ استفاده از تکنولوژی ما را به کشورهای تخریب کننده محیط‌زیست تبدیل کرد».

به گزارش فارس، معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه با سه هزار محیط‌بان امکان حفاظت از منابع زیست‌محیطی وجود نداشته و 80 میلیون ایرانی باید محیط‌بان باشند، بیان کرد: «مقام معظم رهبری دغدغه فراوانی نسبت به محیط‌زیست دارند که بنده با توجه به شرایط موجود سرباز خوبی برای ایشان در بحث محیط‌زیست نیستم.بنا بر کنوانسیون پاریس در سال 1409 باید 72 میلیون تن کاهش تولید کربن داشته باشیم در حالی که رهبر معظم انقلاب تاکیددارند در آن زمان بیش از 720 میلیون تن کربن یعنی 10 برابر میزان مطرح‌شده باید کاهش در تولید کربن داشته باشیم».

کلانتری در ادامه با بیان اینکه امروز ایران اولین قربانی جهانی در مقابل تغییر اقلیم است، اظهار داشت: «جامعه جهانی خود را موظف کرده که 20 درصد از آب‌های تجدید پذیر استفاده کند تا محیط‌زیست امن باشد که این میزان در کشورهای خشک با پذیرش ریسک 40 درصد است اما در ایران سال گذشته با وجود 77 میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر موجود، شاهد استفاده از 95 میلیارد مترمکعب بودیم که این یعنی از 122 درصد آب‌های تجدید پذیر استفاده کرده‌ایم.ما اصلاح ساختار زیربنایی در حوزه محیط‌زیست نیاز داریم چراکه سیاست‌های کلان ما را سه هزار محیط‌بان نمی‌توانند تصویب و اجرا کنند.باید این فرهنگ را در کشور ایجاد کنیم که اگر محیط‌زیست سالم می‌خواهیم باید آن را در قوانین مادر ببینیم.سال گذشته با وجود استفاده از حدود 120 درصد از آب‌های تجدید پذیر، 40 درصد کالاهای اساسی را از خارج وارد کردیم در حالی که باید 95 درصد کالا را در داخل تولید کنیم.با این شرایط باید حدود 36 میلیارد مترمکعب آب دیگر استفاده شود تا بتوان میزان تولید کالاهای اساسی در داخل را به حد استاندارد و برآورد شده رساند.بهره‌وری انرژی ما به‌شدت پایین است، امروز کشور آلمان 40 درصد انرژی خود را با استفاده از باد تامین می‌کند.از انجمن‌های مردم‌نهاد می‌خواهیم یک مقدار از محیط‌زیست فراتر آمده و به محیط طبیعی ورود پیدا کنند چراکه بدون کمک مردم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم».

وی با بیان اینکه نباید همه‌چیز را امنیتی کرد، گفت: «نباید مسائلی مانند آب را امنیتی کنیم و باید به مردم توضیح دهیم که چقدر آب مصرف می‌شود و چقدر باید مصرف کنیم.قوانین موجود با هم در تضاد هستند، نباید به هر قیمت هر کالایی با هر مصرف کالایی که می‌خواهیم تولید کنیم چنانکه رهبر معظم انقلاب بر حفظ محیط زیست تاکید ویژه دارند.

با توجه به آلودگی موجود در تیر ،تهران باید 6 تا هفت روز تعطیل می‌شد.برای سیاست‌گذاری‌های زیست‌محیطی باید اصلاح ساختار داشته باشیم.ما امانت‌داران خوبی برای نسل بعد نیستیم، مگر توسعه پایدار چه بدی به ما کرده که باید آن را زیر پا بگذاریم.زمانی در استان فارس عمق چاه‌ها 40 متر بود اما الان در جنوب فارس 350 متر و در شمال این استان بالای200 متر است.تا زمانی که محیط‌زیست را عمومی نکردیم شرایط بهتر از این نخواهد شد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha