دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 257046

هرآنچه باید درباره یبوست بدانید

سلامت نیوز: کم شدن حرکت روده را یبوست می گویند. به صورت طبیعی روده روزی سه مرتبه یا یک مرتبه در سه روز باید کار کند ولی با وجود یبوست مدفوع سخت و خشک شده است و به درستی سیستم بدن کار نمی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، حتی اگر سیستم گوارش و دفع بدنتان مثل ساعت کار کند باز هم مواقعی پیش می آید که همه چیز کند می شود و به مشکل می خورید. هر آنچه برای شکست دادن و جلوگیری از این مشکل شایع را باید بدانید برایتان لیست کردیم.


داخل لوله کشی بدن

برای اینکه درک کنیم یبوست چگونه اتفاق می افتد، باید بفهمیم که مدفوع چگونه ساخته می شود. از شروع ساخته شدن تا خروج 24 تا 72 ساعت طول می کشد.

1- غذایی که می خورید وارد معده می شود، جایی که به ذرات کوچک خرد می شود.
2- این ذرات به روده کوچک می روند، جایی که آنزیم ها پروتئین و چربی را می شکنند، تا آنها نیز مانند دیگر مواد مغذی جذب شوند.
3- ترکیبی مایع از فیبر، باکتری، چربی های هضم نشده، و مخاطی که از مسیر گوارشی آمده باقی می ماند که به طرف روده بزرگ حرکت می کند، که آب را خارج کند و مدفوعی جامد بسازد.
4- مدفوع از راست روده عبور می کند، در پایان روده بزرگ، جایی که فشرده می شود.
5- وقتی راست روده ظرفیتش پر شد، مغزتان سیگنالی ارسال می کند که دیگر  وقتش است! وقتی آماده بیرون راندن مدفوع می شوید، عضلات شکم و رکتوم فعال می شوند، در حالی که عضلات اسفنکتر در حالت استراحت هستند.


مشکل چیست؟

گاهی مسائل مکانیکی باعث به وجود آمدن یبوست می شود، برای مثال عضله داخل روده دچار مشکل شده و نمی تواند به صورت طبیعی حرکت کند. دفع  مدفوع هرچقدر طول بکشد یعنی روده بزرگ آب بیشتری جذب کرده است. بنابراین مدفوع خشک و سخت شده و بیرون آمدنش نیز دشوارتر است.


دلایل بروز یبوست

این مشکل در بدن شما می تواند در اثر عوامل زیر به وجود بیاید:

    بیماری که اعصاب را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند ام اس یا پارکینسون
    مشکلات رکتوم مانند زخم های کوچک یا بواسیر
    سندروم روده تحریک پذیر و رشد سرطانی که می توانند مسیر روده را ببندند.

اما مواردی دیگر هم وجود دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.


نقش استرس در یبوست

انتقال دهنده های عصبی که مغز، هنگام استرس آزاد می کند با گیرنده های عصبی داخل روده بزرگ نیز ترکیب می شوند.همین کار باعث تنبلی عضلات داخل روده شود.
 
نقش مسافرت در بروز یبوست

در هنگام مسافرت، شاید برنامه غذایی تان بسیار سالم و مناسب نباشد و یا به اندازه کافی آب نخورده باشید. همچنین باید بی حرکت داخل ماشین یا هواپیما بنشینید. تغییر موقعیت زمانی نیز می تواند روی عادات روده تاثیر بگذارد و هم زمانی که وارد فضایی متفاوت شده باشید احساس راحتی نداشته باشید.

 
نقش دارو در بروز یبوست

گاهی اوقات دلیل این مشکل در شما به خاطر عوارض داروهای جدیدی است که استفاده می کنید. اگر فکر می کنید که علت را درست تشخیص داده اید حتما با پزشک خود درباره عوارض جانبی آنها صحبت کنید، اگر تاثیر داشت بخواهید که جایگزینی برای دارو شما معرفی کنند، تا مشکل برطرف شود.

 
تغییر در هورمون هانقش هورمون ها در ایجاد یبوست

هر نوع تغییر در هورمون ها،  به علت عادت ماهیانه، بارداری یا یائسگی می تواند روی روده نیز تاثیر داشته باشد. بسیاری از زنان قبل از عادت ماهیانه دوره ای از یبوست را تجربه می کنند و هنگام عادت ماهیانه مشکلشان حل می شود.  هم چنین تیروئید و دیابت هم می تواند باعث یبوست شوند.
 
درمان طبیعی یبوست

بازگرداندن اوضاع به روال عادی شاید به نظر کاری دشوار بیاید، اما می توانید طوری عمل کنید که چنین نباشد. شما می توانید غذاها و عادات بدی که در ادامه برایتان توضیح داده می شود را کنار بگذارید تا دوباره روده ای سالم داشته باشید.

 
موادغذایی سرشار از فیبر

موادغذایی سرشار از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل ها در سیستم گوارشی شکسته نمی شوند، بنابراین به سرعت از روده عبور می کند. خانم ها روزانه 25 گرم فیبر نیاز دارند و آقایان هم کمی بیشتر، اما متاسفانه بسیاری از ما خیلی کمتر از این میزان فیبر مصرف می کنیم.

 
نوشیدن آب به اندازه کافی

برای بیرون راندن ضایعات از بدن به مقدار زیادی آب نیاز دارید. همچنین نوشیدن آب باعث مرطوب ماندن مدفوع می شود که کار دفع را ساده می کند.

 
از داروهای اسهال آور استفاده نکنید

استفاده مرتب از داروهای اسهال آور بدون نیاز به نسخه می تواند یکی از دلایل اصلی یبوست باشد. اگر مشکلتان برنامه غذایی ضعیف، عوارض جانبی یک دارو و یا حتی بیماری جدی هم که باشد بهتر است از این نوع داروها استفاده نکنید. مصرف داروی اسهال آور می تواند تعادل باکتری های سالم داخل روده را برهم بزند.
حتما بخوانید: با این غذاها شکمتان را به کار بیندازید

 
ورزش کنید

عضلات داخل روده از دیگر اعضای بدنتان پیروی می کند. در طول روز هرچقدر بیشتر حرکت داشته باشید این عضلات نیز بیشتر حرکت کرده و زباله های بدن را تخلیه می کنند.

 
نگهش ندارید!مدفوع را نگه ندارید

به تاخیر انداختن حرکت روده می تواند باعث یبوست شود. همچنین در دراز مدت این کار می تواند باعث کندی سرعت عمل روده شود.

 
پروبیوتیک ها را امتحان کنید

پروبیوتیک و یبوستمصرف مکمل های پروبیوتیک به هضم بهتر غذا و کاهش یبوست و نرم شدن مدفوع کمک می کند.

 
در دستشویی شبکه های اجتماعی را چک نکنید!

حتی اگر فشار هم وارد نکنید، نشستن می تواند فشار روی راست روده را بالا ببرد. این فشار عضلات را ضعیف می کند. اگر این کار آنقدر طول می کشد که باید گوشی همراه خود را با خود ببرید نشانه ی خوبی نیست. دفع مدفوع راهی سریع و البته بی عوارض است.

 
برای شما طبیعی است؟انواع مدفوع و یبوست

یک نگاهی به مدفوع خود بکنید.در ادامه می توانید با موارد زیر فرق مدفوع طبیعی و غیر طبیعی را متوجه شوید.

 
رنگ
چه رنگی طبیعی است؟ انواع رنگ قهوه ای را طبیعی می گوییم.
چه رنگی طبیعی نیست؟ قرمز و سیاه می توانند نشان از خون داشته باشند – البته مدفوع سیاه رنگ گاهی به خاطر خوردن آهن است و مدفوع قرمز رنگ نیز می تواند به دلیل خوردن زیاد چغندر باشد. مدفوعی که به سفیدی یا زردی بزند نشانه آن است که بدن نمی تواند به خوبی مواد مغذی غذاها را جذب کند.

 
ثبات

چه چیز طبیعی است؟ مدفوع باید به اندازه کافی صاف و نرم باشد که بتواند به سادگی عبور کند، اما همچنان باید تراکم داشته باشد.
چه چیز غیر طبیعی است؟ مدفوع کوچک و سخت نشان از این دارد که به اندازه کافی فیبر مصرف نمی کنید. مدفوع خمیری یا آبکی نشان دهنده ی التهاب است که می تواند به دلیل مصرف برخی داروهای خاص، عدم تحمل مواد غذایی، حساسیت و یا عفونت اتفاق بیافتد.

 
بو

چه بویی طبیعی است؟ غذاها در معده شکسته می شود و این کار باعث آزاد شدن گاز می شود. پس بویی که از مدفوع خارج می شود اجتناب ناپذیر و البته ناخوشایند است. بوی طبیعی کمی اذیت کننده است.
چه بویی غیر طبیعی است؟ اگر بو به شدت غیر قابل تحمل و تیز باشد، غیر طبیعی است. در بیشتر مواقع بوی خیلی قوی نشان از برنامه غذایی سرشار از چربی و قند است. همچنین این نوع بو می تواند به علت عفونت نیز باشد.

 
شکل

چه شکلی طبیعی است؟ مدفوع بلند و سوسیسی شکل.
چه شکلی غیر طبیعی است؟ مدفوع نازک درست مانند مداد – مخصوصا اگر به مرور نازک تر شود، می تواند نشان از رشد سرطانی داخل روده بزرگ باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha