دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 257058

بیشتر اوقات، ما به واسطه قرار گرفتن در معرض عامل بیماری‌زا و نه برخورداری از سیستم ایمنی ضعیف به بیماری مبتلا می شویم.

باورهای اشتباه درباره سیستم ایمنی بدن انسان

سلامت نیوز: بیشتر اوقات، ما به واسطه قرار گرفتن در معرض عامل بیماری‌زا و نه برخورداری از سیستم ایمنی ضعیف به بیماری مبتلا می شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، احتمالا می دانید که سیستم ایمنی بدن از انسان در برابر عفونت های باکتریایی و ویروسی محافظت می کند، اما باورهایی اشتباه نیز درباره آن وجود دارند.

به گزارش "کر2"، سیستم ایمنی مجموعه ای بسیار پیچیده است و پژوهشگران به طور کامل از چگونگی کارکرد آن آگاه نیستند. فرضیات بسیاری درباره سیستم ایمنی بدن، به ویژه در مورد عفونت ها، وجود دارند که از پشتیبانی علمی برخوردار نیستند.

در ادامه با برخی باورهای اشتباه درباره سیستم ایمنی بدن انسان بیشتر آشنا می شویم.

مصرف مقدار بسیار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی سیستم ایمنی را تقویت می کند.

این درست است که کمبود مواد مغذی در بلند مدت سیستم ایمنی بدن انسان را تضعیف می کند. همچنین، این مساله نیز درست است که مصرف مقدار توصیه شده روزانه از ویتامین ها و مواد معدنی سلامت انسان را حفظ می کند.

با این وجود، مدرکی وجود ندارد که مصرف بیش از مقدار توصیه شده مواد مغذی به پیشگیری از بیماری ها کمک خواهد کرد. اگر با کمبود مواد مغذی مواجه نباشید، مصرف دوزهای بالا از ویتامین ها ممکن است سود خاصی برای سیستم ایمنی نداشته باشد. تداوم این روند به واسطه مصرف مکمل ها حتی ممکن است برای سلامت انسان مضر باشد.

مصرف مکمل ویتامین C از سرماخوردگی پیشگیری می کند.

افراد بسیاری فکر می کنند که مصرف مکمل های ویتامین C از عفونت ها در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا پیشگیری می کند. متاسفانه، برخی پژوهش ها نشان داده اند که مکمل ویتامین C ممکن است تاثیری در کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی نداشته باشد.

البته برخی آزمایش ها نشان داده اند که مصرف ویتامین C ممکن است مدت زمان سرماخوردگی را کاهش دهد. از این رو، در صورت سرماخوردگی می توانید خود این شرایط را آزمایش کنید.

داشتن علائم بیماری به معنای ضعیف بودن سیسم ایمنی است.

بیشتر اوقات، ما به واسطه قرار گرفتن در معرض عامل بیماری‌زا و نه برخورداری از سیستم ایمنی ضعیف به بیماری مبتلا می شویم. در مطالعات داوطلبانه، 95 درصد افرادی که در معرض ویروس سرماخوردگی قرار گرفتند (از طریق ریختن قطره در بینی) به بیماری مبتلا شدند.

افزون بر این، 75 درصد افراد بیمار علائم سرماخوردگی را نشان دادند. 25 درصد باقیمانده دارای عفونت بدون علامت بودند، به این معنی که ویروس در بینی رشد کرده، اما آنها هیچ علائمی نداشتند.

دفعه بعد که به سرماخوردگی مبتلا شدید، از ابتدا نتیجه گیری نکنید که این شرایط به واسطه سیستم ایمنی ضعیف بدن شما رخ داده است.

یک سیستم ایمنی فعال انسان را سالم‌تر نگه می دارد.

آیا می دانستید که سیستم ایمنی بیش از حد فعال می تواند موجب واکنش های آلرژیک به موادی شود که مضر نیستند؟ در حقیقت، یک واکنش سیستم ایمنی بیش از حد فعال با آسم، لوپوس، درماتیت آتوپیک، و آلرژی های غذایی پیوند خورده است.

تب موجب تضعیف سیستم ایمنی می شود.

تب در واقع به مبارزه با عفونت ها از طریق افزایش دمای بدن کمک می کند که به افزایش عملکرد سلولی منتج می شود.

همچنین، دمای بالای بدن شرایط را برای تکثیر ویروس ها و باکتری ها دشوار می کند، اما در برخی موارد تب باید درمان شود. همچنین، در صورت تداوم تب برای چندین روز مراجعه به پزشک توصیه شده است.

واکسن ها سیستم ایمنی را تضعیف می کنند.

برخی والدین از زدن واکسن به فرزندان خود امتناع می کنند زیرا نگران آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن آنها هستند، که باوری اشتباه محسوب می شود. واکسن ها در حقیقت واکنش سیستم ایمنی را بدون تحت تاثیر قرار دادن سلول های سالم تقویت می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha