چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 257083

دبیر علمی هجدهمین کنگره گوارش و کبد ایران با اشاره به دلایل ابتلا به یبوست گفت: ‌برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری باید فعالیت فیزیکی روزانه سرعتی داشت.

دلایل ابتلا به یبوست

سلامت نیوز:دبیر علمی هجدهمین کنگره گوارش و کبد ایران با اشاره به دلایل ابتلا به یبوست گفت: ‌برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری باید فعالیت فیزیکی روزانه سرعتی داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر اکرم پورشمس در افتتاحیه هجدهمین کنگره گوارش و کبد ایران  در ارتباط با مشکل یبوست اظهار داشت: شایع‌ترین دلیلی که سبب بروز یبوست می‌شود تنبلی روده است و به ندرت این مسئله به علت کم‌کاری تیروئید یا بیماری انتهایی روده ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم تنبلی روده وابسته به عدم تحرک و ورزش است گفت:‌انجام کارهای خانه و راه‌ رفتن عادی در رفع تنبلی روده تأثیری ندارد و باید فرد حتما فعالیت فیزیکی که با نفس نفس زدن و با افزایش ضربان قلب همراه است را داشته باشد.

دبیر علمی هجدهمین کنگره گوارش و کبد ایران با تأکید بر اینکه ورزش کردن سبب کوک شدن روده و حرکت آن و در نتیجه ایجاد مدفوع نرم‌تر می‌شود، ادامه داد: مدفوع خشک به مقعد فشار می‌آورد و می‌تواند سبب فشار به رگ‌های این ناحیه نیز بشود که ایجاد رگ برجسته به این علت را در محدوده مقعد هموروئید می‌گویند و در صورتی که زخم یا خراشی ناشی از این خشکی مدفوع در محل مقعد ایجاد شود را فیشر یا شقاق می‌گوییم.

پورشمس با بیان اینکه هم همورئید هم شقاق و فیشر می‌تواند سبب خونریزی در مقعد شود گفت:‌برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری باید فعالیت فیزیکی روزانه سرعتی داشت و غذا چندان در درمان یبوست اثری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: البته مصرف غذاهای فیبردار همچون انواع سبزیجات و میوه‌ها نوعی رژیم غذایی سالم بوده و علاوه بر اینکه در سلامت قلب و کنترل وزن و چربی مؤثر است می‌تواند تا حدودی نیز در رفع یبوست تأثیر بگذارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha