پس از طرح ادغام وزارت بهداشت در وزارت علوم و مخالفت اکثرقریب به اتفاق مسئولان و کارشناسان با آن، روزهای پایانی سال 89 در برخی رسانه ها شاهد طرح دوباره ادغام وزارت بهداشت، اینبار در وزارت رفاه و تامین اجتماعی هستیم.

سلامت نیوز :پس از طرح ادغام وزارت بهداشت در وزارت علوم و مخالفت اکثرقریب به اتفاق مسئولان و کارشناسان با آن، روزهای پایانی سال 89 در برخی رسانه ها شاهد طرح دوباره ادغام وزارت بهداشت، اینبار در وزارت رفاه و تامین اجتماعی هستیم.

این طرح سال 85 نیز در سطح مجلس مطرح شد ولی با مخالفت اکثر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان و نمایندگان مجلس فرصت رای گیری در صحن علنی نیافت و مسکوت باقی ماند. طرح دوباره این موضوع دستاویز گزارش خبرنگار وب دا از نظر مسئولان و کارشناسان است که در ذیل می خوانید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دکتر مرضیه وحید دستجردی گفت: بحث ادغام وزارت بهداشت با وزارت علوم و وزارت رفاه شایعه است و ادغامی صورت نخواهد گرفت. وزارت بهداشت یکبار ادغام شده است و بیشتر از این ادغام نخواهد شد. مطمئن باشید وزارت بهداشت با وزارتخانه دیگری ادغام نخواهد شد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

دکتر حسینعلی شهریاری در این خصوص معتقد است: کمیسیون بهداشت و درمان مخالف واگذاری بخش آموزش به وزارت علوم است چون این کار صدمه زیادی به بدنه پزشکی کشور واد می کند. من بحث وا گذاری درمان به وزارت رفاه را هم کاملا رد می کنم چون چنین کاری امکانپذیر نیست و نباید به این موضوع پرداخت. ادغام وزارت بهداشت در سایر وزارتخانه ها کاری غیرعملی و نادرست است. کمیسیون بهداشت با هر نوع ادغام وزارت بهداشت و درمان مخالف است. در تمامی کشورهای جهان، بخش بهداشت و درمان ‌از الگوی وزارتخانه مستقل تبعیت می کند؛ ضمن اینکه در ایران نیز این الگو پس از تشکیل وزارتخانه بهداشت و درمان توانسته است به بسیاری از نیازهای کشور در این زمینه به خوبی پاسخ دهد. همچنین وزارت بهداشت، شرح وظایفی سنگینی دارد که سایر وزارتخانه ها قادر به انجام وظایف آن به درستی نخواهند بود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت

دکتر محمدعلی محققی می گوید: بحث واگذاری درمان و بهداشت به وزارت رفاه و علوم کاملا غیر کارشناسی است و در بافت اداری کشور یک چنین چیزی تحقق نمی یابد. لذا نباید به هیچ وجه به این موضوع پرداخت. از نظر من کسانی که این موضوع را مطرح کردند قصد شوخی داشتند و به وظایف وزارت بهداشت و این دو وزارتخانه آشنایی ندارند.

مشاور وزیر بهداشت در امور پرستاری

دکتر محمدعلی چراغی نیز اظهار داشت: در گذشته هم آموزش  پزشکی از بخش درمان جدا بود  و چنین امکانی می تواند باز هم وجود داشته باشد که بخش آموزش را جدا کنند اما جدایی بخش درمان غیر ممکن است. چون زیرساختهای آن در وزارت رفاه وجود ندارد و به این سرعت نمی توان این کار را انجام  داد. البته در حال حاضر  جدایی بخش آموزش از وزات بهداشت مخالفان سرسختی دارد چه رسد به جدایی بخش درمان از آن. بنابراین تصور می کنم این موضوع صحت نداشته باشد. به هرحال در تمام دنیا نهادی به نام بهداشت و درمان وجود دارد که آموزش و درمان را به عهده دارد.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت

دکتر سیدامیرمحسن ضیایی گفت: ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم عقب گرد از اصول علمی دنیاست. علم آموزش پزشکی به نقطه‌ای رسیده که باید پاسخگو باشد. در این شرایط آموزش پزشکی نباید جدا از فیلد درمانی باشد. نمی‌توانیم در این رابطه عقب گرد کنیم. ما نمی‌گوییم آموزش پزشکی فعلی خالی از مشکل است، اما هر کاری نیاز به پایش و نظارت دارد. آموزش و پژوهش دو رکن اصلی در توسعه زیرساخت‌های کشور است. با ادغام آموزش پزشکی با وزارت بهداشت این دو رکن در خدمت سلامت کشور قرار گرفت و تا کنون آثار بسیار مفیدی از خود به جای گذاشته است و حتی دیگر کشورها نیز به این نتیجه رسیده‌اند.

نایب رییس مجلس

دکتر سید شهاب الدین صدر گفت: شاید ادغام دو وزارتخانه بهداشت وعلوم، منافعی در پی داشته باشد اما وزارت بهداشت پس از تشکیل در سال 64 دستاوردهای زیادی بدست آورده است که نباید نادیده گرفته شود و باید پس از بررسی کارشناسی دقیق، این ادغام صورت گیرد. برخی با توجه به اینکه آموزش پزشکی به عهده وزارت بهداشت است، به دنبال این ادغام هستند در حالی که آموزش پزشکی سنخیت کاملی با حوزه بهداشت و درمان دارد و در صورتی که بدون بررسی و کار کارشناسانه این ادغام صورت گیرد، آسیب زیادی به حوزه سلامت و بهداشت و درمان کشور وارد خواهد شد.

عضو هیات رییسه مجلس

دکتر امیدوار رضایی در این خصوص می گوید: اشکالاتی در سیستم فعلی بهداشت و درمان کشور وجود دارد، اما فکر نمی‌کنم درمان مشکلات فعلی، ادغام آموزش عالی با وزارت بهداشت باشد، اما در کل، موضوع ادغام این دو وزارتخانه را نیازمند کارشناسی بیشتر می‌دانم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

دکتر مصطفی قانعی گفت: شایعه ادغام را خبرنگاران ساخته‌اند و آن را توسعه می‌دهند. این شایعه واقعیت ندارد و از زبان هیچ کدام از مسئولان شنیده نشده است و در بحث کلان کشور نیز برای تثبیت آن تصمیم‌گیری نشده است.

معاون حقوقی، مجلس و منابع انسانی  وزارت رفاه

طاهر موهبتی اعلام کرد: طرح پیشنهادی ادغام وزارت بهداشت در وزارت رفاه و تشكیل وزارت سلامت و رفاه اجتماعی، از دستور كار شورای عالی اداری، خارج می‌‏شود.مهندس طاهر موهبتی, معاون حقوقی مجلس و منابع انسانی وزارت رفاه، گفت: بر اساس ماده 137 قانون برنامه چهارم توسعه, سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی كشور ملزم شده، در 6 ماه ساختار نوینی برای تشكیلات اداری دولت تدبیر كند و پیش‌‏نویس این طرح هم اكنون در شورای عالی اداری ارائه شده و بر اساس آن قرار است تعداد وزارتخانه‌‏ها كاهش یابد. وی افزود: یكی از پیشنهادات برای اصلاح ساختار اداری تشكیلات دولت, تفكیك وظایف آموزشی و بهداشت و درمانی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی از یكدیگر و ادغام وظایف بهداشت و درمان در وزارت رفاه و تشكیل وزارت رفاه و سلامت، است. به گفته موهبتی, از ابتدا این طرح با شگفتی صاحب‌‏نظران مواجه شد كه پس از چند ماه از تاسیس یك وزارتخانه، چگونه بحث ادغام یا حذف آن مطرح می‌‏شود. وی تصریح كرد: طرح چنین مطالبی آن هم كمتر از 6 ماه از تشكیل وزارت رفاه كه هنوز چارت سازمانی وزارتخانه به تصویب نرسیده، غیرمنطقی است، بنابراین در این جهت با توجه به دستور رییس جمهور مقرر شد، موضوع از دستور كار شورای عالی اداری، خارج شود. معاون حقوقی مجلس و منابع انسانی وزارت رفاه، در پایان خاطرنشان كرد: اگر از نظر كارشناسی وظایف حوزه بهداشت و درمان باید زیر مجموعه وزارت رفاه باشد، ضرورت دارد این پیش‌‏بینی در قالب همان لایحه پیشنهادی سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی مبنی بر ساختار سازمانی نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی ارائه شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha