چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 25730

آجیل و انواع مغزها، در صورت نداشتن استاندارد های کیفی به سلامت فردی آسیب می رساند.

سلامت نیوز :آجیل و انواع مغزها، در صورت نداشتن استاندارد های کیفی به سلامت فردی آسیب می رساند.
دكتر صفاریان استادیار گروه تغذیه این دانشگاه با اشاره به این كه مصرف آجیل‌ها به خصوص انواع مغزها در ایام عید زیاد می شود، اظهار داشت: این مغزها باید سالم و بدون بو باشند زیرا در صورت نداشتن استانداردهای سلامت، موجب مسمومیت  و به مرور باعث ایجاد سرطان كبد خواهد شد.

وی افزود:  شهروندان از خرید و مصرف آجیل‌ های رنگ شده خودداری کنند، زیرا رنگ‌ هایی که برای رنگ کردن انواع آجیل استفاده می ‌شوند عمدتاً غیرمجاز بوده و گاهی حساسیت‌ های شدیدی را در مصرف‌ کننده ایجاد می ‌کنند.

دكتر صفاریان با اشاره به این که نگهداری آجیل و خشکبار در مکان‌ های مرطوب، موجب کپک زدگی و قارچ زدگی و در نتیجه  تغییر شکل ظاهری، بو و طعم نامطبوع می شود افزود: افلاتوکسین یکی از سموم مترشحه از نوعی کپک است که در هنگام برداشت، فرآوری یا حمل و نقل نامناسب در پسته، فندق یا بادام زمینی به وجود می ‌آید و بایستی تولید کنندگان و مصرف‌ کنندگان به این موضوع توجه داشته باشند.

استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تغذیه افراد در حال رژیم در ایام نوروز، گفت: این افراد باید از مصرف شیرینی‌جات دوری كنند و بیشتر به مصرف انواع مغزها و آجیل روی بیاورند زیرا این كار باعث كاهش حجم غذای مصرفی در طول روز می‌شود.

وی تصریح كرد: افرادی كه تصمیم به مسافرت در این ایام دارند، باید از مصرف غذاهای تركیبی كه از مواد مختلفی تهیه می‌شوند مانند کباب کوبیده پرهیز و از غذاهای سالم در رستوران‌های معتبر استفاده كنند.

دکتر صفریان با تاكید بر آمار بالای مسمومیت‌های ناشی از مصرف سبزی‌ها و قارچ‌های سمی، گفت: همچنین افرادی كه قصد مسافرت‌های كوتاه مدت اطراف شهر را دارند، باید از مصرف سبزی‌ها و قارچ‌های روییده در دشت‌ها پرهیز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha