پزشكان می گویند، شیوع بیماری های عفونی، روده ای، مسمومیت های غذایی و غیره در ایام نوروز به دلیل عدم رعایت بهداشت مواد غذایی و زیاده روی در مصرف تنقلات رواج بسیاری دارد بنابر این به مسافران توصیه می شود بهداشت فردی و تغذیه را در طول سفر رعایت كنند.

سلامت نیوز :پزشكان می گویند، شیوع بیماری های عفونی، روده ای، مسمومیت های غذایی و غیره در ایام نوروز به دلیل عدم رعایت بهداشت مواد غذایی و زیاده روی در مصرف تنقلات رواج بسیاری دارد بنابر این به مسافران توصیه می شود بهداشت فردی و تغذیه را در طول سفر رعایت كنند.
 
به عقیده كارشناسان، مسافران نوروزی در طول سفر می توانند با رعایت بهداشت فردی و تغذیه، ضمن حفظ سلامتی خود، سفر خوبی را تجربه كنند.
مسوول واحد پژوهشی مركز تحقیقاتی عفونی كودكان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به ایرنا می گوید،‌ هموطنان بویژه مسافران نوروزی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی، انگلی و میكروبی از خوردن آب رودخانه ها یا شستن سبزی، میوه و مواد غذایی در این مكان ها خودداری كنند.
 آناهینا سنایی  با بیان اینكه آب های جاری در طبیعت می تواند حاوی انگل، میكروب و ویروس باشد، افزود: ابتلا به روتاویروس از شایع ترین بیماری های ویروسی ناشی از آب آلوده است كه موجب ابتلای فرد به اسهال می شود.
به گفته وی، افراد در صورت ابتلا به اسهال كه بر اثر مصرف آب های آلوده حاصل می شود، از خود درمانی و استفاده از آنتی بیوتیك ها پرهیز كنند، زیرا آنتی بیوتیك ها گاهی خود موجب تشدید بیماری اسهال می شود و گاهی نیز تركیبات عادی روده را به هم می زند.
هومن شیرازی استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز در این زمینه معتقد است، حضور در رستوران های بین راهی غیربهداشتی و غیراستاندارد در ایام نوروز در واقع آموزش غیرمستقیم به كودكان و انتقال ژن معیوب به نسل های آینده است تا موارد بهداشتی را نادیده بگیرند.
وی در گفت و گو با خبرنگار ما از مسافران نوروزی می خواهد در طول سفر تا حد ممكن مواد غذایی لازم را به همراه داشته باشند و در غیر این صورت، غذاها را از رستوران هایی كه اصول بهداشتی را رعایت می كنند، تهیه كنند.
شیرزای می گوید: غذاهایی مانند كباب، سالاد و غذاهای گوشتی در معرض فساد و مسمومیت قرار دارد و برای سفر مناسب نیست. غذاهای طبخ شده در ابتدا باكتری های اندك و غیر مضری دارد اما در طول سفر و با گذشت زمان، تكثیر و مسمومیت زا می شوند.
حمید عمادی، متخصص بیماری های عفونی نیز با اشاره به خطرناك بودن انگل ژیاردیا و شیوع آن در مناطق شمالی كشور می گوید، مصرف آب و سبزیجات آلوده، مهم ترین راه انتقال این انگل به انسان است.
به گفته وی، انگل ژیادریا یك بیماری تك سلولی تاژكدار شایع و خطرناك برای دستگاه گوارشی است كه در نقاط شمالی كشور بیشتر دیده می شود.
عمادی معتقد است،‌آب آلوده مهم ترین راه انتقال این انگل به انسان است كه علامت بالینی خاصی ندارد و به صورت ابتلا به اسهال بروز می كند. افزایش دفع گاز، اسهال چرب، جذب نشدن غذا در روده كوچك و سوءهاضمه از جمله علایم این بیماری است كه در كودكان با شدت بیشتری نسبت به بالغ ها همراه است.
این متخصص بیماری های عفونی گفت: اطمینان از سلامت آب شرب و مواد غذایی در پیشگیری از بسیاری از بیماری های عفونی به ویژه ژیاردیا موثر است و با توجه به اینكه در آستانه تعطیلات نوروزی هستیم مسافران باید موارد بهداشتی را رعایت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha