هر سال با شروع فصل سرما درباره خطر آنفلوآنزای پرندگان را تهدید می‌کند، می‌نویسیم و هر سال مسئولان از کم شدن این بیماری پرندگان خبر می‌دهند.

مجوز برای شیوع آنفلوآنزای پرندگان!

سلامت نیوز:هر سال با شروع فصل سرما درباره خطر آنفلوآنزای پرندگان را تهدید می‌کند، می‌نویسیم و هر سال مسئولان از کم شدن این بیماری پرندگان خبر می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ، اما باز هم خبرهایی به گوش می‌رسد که تعدادی از مرغداری‌ها طعمه این بیماری پرندگان شده‌اند. خطر آنجا بیشتر می‌شود که این مرغ‌ها به فروش برسند و مردمی که از این مرغ ها استفاده می‌کنند نیز بیمار شوند و آن‌وقت است که همه شعار می دهند که ای کاش پیشگیری می‌کردیم. اسماعیل کهرم، پرنده‌شناس و دکتری بوم شناسی در این باره گفته كه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته به مرگ و معدوم‌سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار مرغ در مرغداری‌های سراسر کشور منجر شده است، دیگر همه متوجه شده‌اند که پرندگان مهاجر، به عنوان عامل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جهان شناخته می‌شوند. هر ساله برای جلوگیری از خسارات ناشی از این بیماری که از جنوب شرق آسیا تا ایران خسارات بسیاری به بار می‌آورد، تدابیر و اقدامات جدی‌تری در دست اجرا قرار می‌گیرد اما امسال در کمال تعجب شاهد آن هستیم که در کشورمان، رویه مبارزه با این بیماری مهلک معکوس شده است. او ادامه داد: در دو سال گذشته صید و شکار پرندگان در سراسر کشور ممنوع شده بود، حالا برای صید و شکار پروانه صادر می کنند آن هم در دفاتر پیشخوان دولت تا کار فروش جواز شکار به حد ممکن تسهیل شود.

او با طرح این سوال از سازمان محیط‌زیست که بر چه اساس چنین تصمیم خطرناکی گرفته‌اند به مهر گفت: این تصمیمات بهداشت عمومی جامعه و اقتصاد کشور را به مخاطره می‌اندازد. این پرنده افزود: با یک جست‌وجوی ساده در گوگل درباره H۱ و H۵ می توان فهمید که این بیماری بی‌دلیل آنفلوآنزای «فوق حاد» نام نگرفته است. این یک ویروس هوشمند است که به سادگی با تغییر ژنتیکی، خود را با سلول‌های بدن میزبان سازگار می‌کند. سال گذشته بود که دو کودک در مرز ایران و ترکیه پس از لمس لاشه پرندگان آلوده به این ویروس جان خود را از دست دادند. اما شاید همه این حرف‌ها و کارها برای راضی کردن شکارچیان باشد. کهرم در ادامه گفت: صدور پروانه شکار پرنده دو حالت دارد؛یا آقایان اطمینان حاصل کرده‌اند که این بیماری در کشورمان ریشه‌کن شده که باید این ادعا را ثابت کنند یا در حالی که کانون‌های بیماری در کشور فعال است برای راضی نگه داشتن شکارچیان، با صدور جواز شکار پرنده، سلامت مردم و اقتصاد کشور را به بازی گرفته‌اند. وی با بیان اینکه تنها یک مرغابی آلوده به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای آلوده کردن باقی آن‌ها کافی است، گفت: سرعت انتشار این ویروس بسیار زیاد است و در حال حاضر که حدود ۲۵۰ تالاب طبیعی و مصنوعی در کشورمان میزبان پرندگان مهاجر هستند، یک بی‌احتیاطی ساده می‌تواند به خساراتی غیرقابل جبران بینجامد.

مجوزی برای تهدید سلامتی

چندی پیش یکی از کارشناسان درباره بی خطر بودن آنفلوآنزای حاد پرندگان برای انسان ها نظر داده است. کهرم در واکنش به این اظهار نظر نیز گفت: به عنوان یک پرنده‌شناس هشدار می‌دهم که صید و شکار و عرضه پرندگان مهاجر، خطری است آشکار در کمین سلامت جامعه و خساراتی هنگفت را برای صنعت مرغداری در بر دارد. در پی هشدارهای سازمان دامپزشکی و به منظور جلوگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، سازمان حفاظت محیط زیست در پاییز سال‌های ۹۵ و ۹۶ هرگونه صید و شکار پرندگان را در سراسر کشور ممنوع اعلام کرد. با این وجود شیوع این ویروس مهلک، خساراتی قابل توجه را به صنعت مرغداری تحمیل کرد و کار را به جایی رساند که مسئولان ارشد سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت زمستان سال گذشته بارها بر لزوم برخورد با صید و شکار و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر تاکید کرده و مردم را از تماس با پرندگان مهاجر و نزدیک شدن و مکان‌های عرضه لاشه آن‌ها منع کردند.خسارات گسترده این ویروس به صنعت مرغداری در سالی که گذشت، سبب شد، رییس سازمان دامپزشکی کشور در اردیبهشت سال جاری، طی هشداری از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بخواهد ممنوعیت صید و شکار پرندگان را زودتر و پیش از فرا رسیدن فصل مهاجرت پرندگان اعلام کنند تا بومیان زودتر در جریان این ممنوعیت قرار گرفته و با فراهم کردن دام و دانه برای صید پرندگان متضرر نشوند.

مخاطره ای كه جدی گرفته نمی شود

اردیبهشت سال گذشته علیرضا رفیعی‌پور، رییس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اهمیت تعامل تمامی نهادهای ذی‌ربط در پیشگیری از گسترش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال جاری به رسانه‌ها گفته بود: از تمام اعضای ستاد مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌خواهم در تمامی ماه‌های سال به تمامی مصوبات عمل کرده و انجام مسئولیت‌های خود را به نیمه دوم سال که فعالیت ویروس آغاز می‌شود محدود نکنند. به علاوه با توجه به گسترش ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و خسارات ناشی از آن به مرغداری‌ها در سال گذشته و با در نظر گرفتن لزوم جلوگیری از صید و عرضه پرندگان مهاجر در سال جاری، از سازمان حفاظت محیط زیست می‌خواهیم ممنوعیت صید و شکار پرندگان در سال جاری را از همین حالا رسما اعلام کند تا صیادان در انتظار صدور پروانه برای صید و شکار در نیمه دوم سال برنامه‌ریزی نکنند.اما از آن زمان تا کنون خبری از ممنوعیت صید و شکار پرندگان مهاجر از سازمان حفاظت محیط زیست به گوش نرسید. برعکس، گفت‌وگوهای مسئولان این سازمان با رسانه‌ها مبنی بر بی‌خطر بودن ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، احتمال برنامه‌ریزی این سازمان برای صدور پروانه صید و شکار پرنده در سال جاری را افزایش داد. احتمالی که حالا با رسیدن پرندگان به تالاب‌های کشورمان به وقوع پیوسته است. هفته گذشته بود که قربانعلی محمدپور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه دستورالعمل مربوط به صید و شکار از سوی سازمان حفاظت محیط ‌زیست ابلاغ شده گفت: صدور پروانه شکار از نیمه آبان به صورت محدود در دفاتر پیشخوان دولت صادر می‌شود و شکارچیان از ۱۵ آبان می‌توانند به اخذ پروانه شکار اقدام کنند. همچنین معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: از ابتدای مهر دو کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور شناسایی شده که مربوط به طیور بومی بوده اند.قاسم رضاییان‌زاده درباره وضعیت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور اظهار کرد: در برهه زمانی جدید یعنی از ابتدای مهر دو کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان شناسایی شده که مربوط به مرغ بومی بوده و به خوبی مراقبت و کنترل شدند.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه بیش از 70 هزار اسلحه مجاز و غیرمجاز در سطح استان وجود دارد، گفت: در بحث شکار و صید در سال جاری 20 قبضه اسلحه مجاز و غیر مجاز کشف و ضبط شده است.بر اساس آمار سال 95 که آخرین سال صدور پروانه شکار قبل از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بود، حدود چهار هزار و 500نفر دفترچه شکار دریافت کردند؛در حالی که طبق آمار سازمان‌های ذی‌ربط بیش از 70 هزار اسلحه مجاز و غیرمجاز در سطح استان وجود دارد. محمدپور افزود: در صورت ورود این حجم اسلحه به بحث شکار و صید، فشار بسیار زیادی به مناطق و زیستگاه های طبیعی استان وارد می‌شود.امسال در نظر داریم از 15 آبان صدور دفترچه شکار را در دفاتر پیشخوان دولت آغاز کنیم که لازم است با تعاملات موجود بین دامپزشکی و محیط زیست بحث آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان پایش شود و تاکید می شود که این مجوز دو ماهه است و در صورت اعلام رسمی شیوع آنفلوآنزا، صدور مجوز متوقف و مجوزهای صادر شده هم ملغی خواهند شد. البته چنانچه مشکلی پیش نیاید این مجوزها قابل تمدید خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha