جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران تحت الشعاع بررسی استفساریه ماندگاری افشانی در حالی برگزار شد كه موضوعات مهمی نیز از سوی اعضا مطرح شد.

از درآمدزایی با قطع درختان تا معاونت های غیرقانونی

سلامت نیوز:جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران تحت الشعاع بررسی استفساریه ماندگاری افشانی در حالی برگزار شد كه موضوعات مهمی نیز از سوی اعضا مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،طبق اعلام قبلی، موضوع استثنا شدن شهردار تهران از قانون منع بازنشستگی قرار بود در جلسه دیروز عصر كمیسیون اجتماعی شورا بررسی شود كه رییس شورای شهر تهران در این باره با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان با استثنا قرار دادن وضعیت شهردار تهران و چند کلانشهر دیگر در حال پیگیری است، گفت: ما اگر پنج گزینه شهرداری را انتخاب می‌کردیم،موجب تضعیف پیگیری و تثبیت وضعیت شهردار تهران می‌شد؛ اما این اتفاق نیفتاد و حالا در کمیسیون اجتماعی مجلس امروز استفساریه مورد بررسی قرار می‌گیرد.محسن هاشمی در جلسه دیروز شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر دو روز تاخیر برای انتخاب شهردار ایجاد شود، مشکلی نخواهیم داشت، گفت: ثبات در مدیریت شهری برای همه اعضای شورای شهر مهم است اما ما باید اجازه می‌دادیم که وضعیت شهردار فعلی مشخص شود. وی با رد هرگونه انتخاب حزبی و سیاسی شهردار تهران گفت: اعضای شورا با تمانینه و در جلسات تخصصی شهردار را انتخاب می‌کنند و اگر امروز استفساریه درباره شهردار تهران در کمیسیون اجتماعی مجلس رای بیاورد – كه در نهایت رای نیاورد و رفتن افشانی از شهرداری قطعی شد- انتخاب شهردار به تعویق می‌افتد اما اگر این استفساریه رای نیاورد به زودی پنج گزینه شهرداری تهران را اعلام می‌کنیم.

درآمدزایی با قطع درختان!

اما بحث درآمد زایی شهرداری از جریمه های قطع درختان از جمله موضوعات پربحث جلسه شورا بود كه رییس كمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورا از درآمد بیش ازهزار میلیارد ریالی شهرداری با قطع درختان خبر داد. زهرا صدراعظم نوری با اشاره به یکی از تبصره‌های بودجه سال ۹۷ که طی آن مقرر شد عوارض حاصل از ماده۷قانون حفاظت و گسترش فضای سبز و باغات صرف خرید و تملک باغ شود، گفت: تا اول آبان‌ ۱۳۹۷مبلغ ۱۰۶میلیارد تومان از آرای جرایم قطع اشجار صادر شده که بیشترین فراوانی آن در منطقه یك معادل ۵۲درصد، منطقه چهار، ۱۱درصد، منطقه ۲۱، ۹درصد، منطقه ۱۴، ۷.۷درصد، منطقه دو، ۵.۱درصد، منطقه سه، ۳.۵درصد و جمعا معادل ۸۸.۳ درصد بوده است. ۴۶درصد این درآمد معادل ۴۸.۳میلیارد تومان وصول شده که در پی آن در سه منطقه ۱۰،۸،۷ سه باغ خصوصی هوفر،سازور و باغ نظر جمعا به مساحت ١٠ هزار و ٣٥٢ متر مربع تملک شد و باغ عبقری و باغ وثوق الدوله در مناطق دو و پنج به مساحت ٣٧ هزار متر مربع تهاتر و جمعا بیش از ۴۷هزار متر مربع به فضای سبز عمومی شهر تهران اضافه شد.این اتفاق در حالی رخ داده كه البته به گفته عضو شورای شهر تهران، در ماه‌های گذشته تملک و تهاتر پنج باغ و اضافه شدن ۴۷ هزار متر به باغات و فضای سبز عمومی شهر تهران نیز صورت گرفته است.موضوع درآمدزایی شهرداری از قطع درختان شهر در حالی رخ می دهد كه در صورت تداوم و تشویق شهروندان به پرداخت جریمه در ازای قطع درختان می تواند آینده محیط زیست شهر را با خطرات جدی تری مواجه كند. اینكه شهرداری تهران بخواهد برای جبران كمبودهای درآمدی خود به سمت قطع درختان و دریافت جریمه سوق پیدا كند، موضوع حساس و خطرناكی است كه باید مورد توجه اعضای شورا و فعالان حوزه محیط زیست باشد تا بدعتی تازه برای قطع درختان پایتخت شكل نگیرد.

سه معاونت غیرقانونی

راه اندازی معاونت‌های غیرقانونی در شهرداری تهران كه متعاقب آن نیز نیروهای انسانی زیادی جذب شهرداری شده‌اند، از موضوعات مهم دیگر در جلسه شورای شهر تهران بود. حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران در این باره ضمن تاکید بر لزوم حذف برخی معاونت‌های شهرداری تهران گفت: سه معاونت در شهرداری فاقد مصوبه قانونی است. ایجاد حوزه‌های معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا، امور اجتماعی و فرهنگی و توسعه منابع انسانی فاقد مصوبه و رعایت قوانین و مقررات جاری است و فقط 6 پست معاون شهردار به تصویب مراجع ذی‌صلاح رسیده است؛ بنابراین حذف معاونت‌های مذکور و ادغام وظایف و ماموریت‌های آن‌ها در حد حداکثر 6 معاونت ضروری است.سیدحسن رسولی در ارائه توضیح یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری از 9 سطح به حداکثر 6 سطح سازمانی و حذف پست‌های قائم‌مقام یا جانشین و مشاور در تمامی واحدهای ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» اظهار کرد: طرح مذکور پس از ماه‌ها بررسی، مذاکره و مشورت با حوزه مربوطه در شهرداری تهران تهیه شده است. اصلاح ساختار کار سختی است اما باید در شهرداری تهران این اصلاح انجام شود. سازمان شهرداری تهران مانند سایر دستگاه‌های اجرایی دیگر دارای وظایف و ماموریت‌های اصلی و پشتیبانی است.

ماموریت‌های ذاتی به آن دسته از کارکردها گفته می‌شود که ایجاد و استقرار سازمان برای تحقق و انجام آن صورت گرفته است. بخش‌های پشتیبان که خدمات مدیریتی مورد نیاز را ارائه می‌کنند، عهده‌دار مسئولیت‌های غیراصلی‌اند. متاسفانه تاپ چارت و سازمان تفصیلی شهرداری تهران و واحدهای تابعه با استانداردهای علمی و کاربردی فاصله قابل توجهی دارند. گستردگی سازمان و تصمیمات مدیریتی طی دوره 12 ساله قبل از دوره جدید مدیریت شهری تهران، زمینه جذب و به کارگیری بیش از دو برابر نیاز نیروی انسانی را فراهم کرده است. متناسب‌سازی ساختار و تعدیل نیروی انسانی بدون بازطراحی سازمانی کمترین دستاوردها و بیشترین هزینه‌های اجتماعی را متوجه حوزه مدیریت شهری می‌کند. هرچند ظرف 15 ماه دوره فعالیت شورای پنجم اقدامات خوبی در این عرصه انجام گرفته، تا جایی‌که ضمن توقف روند گذشته قریب به دوهزار نفر از ابواب جمعی شهرداری کاسته شده، ولی متاسفانه به‌دلیل عدم وجود اراده مدیریتی مورد انتظار و مقاومت های سازمانی، تا کنون بهبود مشهودی به ویژه در بخش اصلاح ساختار رخ نداده است. موضوع لزوم ساماندهی زباله های شهر تهران نیز از دیگر مباحثی بود كه اعضای شورای شهر خواستار توجه جدی به آن شدند. محمود میرلوحی در این باره گفت: در دیداری که به همراه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از محل آراد کوه داشتم، لزوم ایجاد شورای عالی پسماند در شهرداری تهران را بیش از هر امر دیگری ضروری دیدم. لزوم ایجاد این شورا در سطح کلان هم ضروری است اما در خود شهرداری تهران یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. متاسفانه تاکنون حمایتی از سوی شهرداری تهران دیده نشده که با تمام ساختار و امکاناتش در حوزه پسماند وارد شود. این در حالی است که ما سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کود ۱۴ هزار هکتار فضای سبز را پرداخت می‌کنیم و ۷۰۰ میلیارد تومان یارانه پسماند می‌دهیم و ساختارهای مدیریت مشارکت‌های مردمی و مدیرکل فضای سبز هم داریم اما استفاده‌ای که در این حوزه باید از این ساختارها انجام شود، متاسفانه تاکنون انجام نشده است. در حال حاضر روزانه 9 هزار تن پسماند و ۴۵ هزار تن نخاله در تهران تولید می‌شود؛ در حالی که سرانه استاندارد جهانی یک سوم یا نصف این مقدار است؛ بنابراین باید ابتدا در خود سازمان شهرداری این کار انجام شود. این مساله باید فراتر از یک حوزه، معاونت و سازمان دیده شود و می‌توان معاونت فرهنگی و معاونت خدمات شهری را در این موضوع دخیل کرد.

چرایی مخالفت فرمانداری با استخدام فامیلی در شهرداری

یكی از مصوبات خوب شورای شهر تهران در هفته‌های اخیر، ممنوعیت استخدام‌های فامیلی در شهرداری بود كه در اتفاقی عجیب با مخالفت فرمانداری تهران مواجه شد.عضو شورای شهر تهران درباره چرایی این موضوع دیروز گفت كه ممنوعیت استخدام اقوام اعضای شورای شهر در شهرداری نیازمند طرح جداگانه‌ای از مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری است. حبیب‌زاده گفت كه در زمان بررسی مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران با گنجاندن عبارت اعضای شورای شهر با ممنوعیت به‌کارگیری بستگان در شهرداری مخالفت کردیم که برخی این مخالفت ما را با کلیات طرح بیان کردند؛ در حالی‌که قریب به اتفاق اعضای شورا به این طرح رای مثبت داده بودند و ما فقط با گنجاندن ممنوعیت به‌کار گیری اعضای شورای شهر در شهرداری مخالفت کردیم.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با طرح پیشنهاد حذف ممنوعیت استخدام بستگان اعضای شورای شهر در شهرداری اظهار کرد: علت مخالفت ما با این بخش از محتوا این است که این طرح مربوط به سازمان مجری یعنی شهرداری است و ما از لحاظ نظارتی ورود کردیم.وی با بیان اینکه در کمیسیون مشترک نیز بحث این بود که این طرح شامل اعضای شورای شهر نشود، گفت: ما هم خواستار ممنوعیت به‌کارگیری بستگان اعضای شورای شهر در شهرداری هستیم اما معتقدیم این امر باید در طرح جداگانه‌ای مطرح شود. در بخش هفتم این مصوبه که مربوط به تنبیهات است در ماده ۱۵ آن آمده که عدم رعایت مواد این مصوبه در حکم تخلف اداری است و اگر فردی از بستگان اعضای شورای شهر به استخدام شهرداری درآید، آن عضو مرتکب تخلف شده که با گزارش سازمان بازرسی شهرداری، این تخلف در کمیته تخلف اداری کارکنان شهرداری رسیدگی خواهد شد. کدام قانون چنین اجازه‌ای را داده که اعضای شورای شهر را به کمیته تخلف اداری کارکنان شهرداری ببرند و به او حکم دهند.حبیب‌زاده با تاکید بر اینکه طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری برای اعضای شورای شهر نبوده و گنجاندن اعضای شورای شهر در این طرح هیچ تطبیقی با سایر موارد آن ندارد، گفت: ما هم معتقدیم که اعضای شورای شهر نتوانند بستگان خود را به شهرداری بیاورند اما این امر نیازمند تهیه طرح دیگری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha