دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 257467

چند روز پیش گزارشی در یکی از شبکه‌های صداوسیما (زاگرس، ویژه استان کرمانشاه) پخش شد که جنجال زیادی به راه انداخت و بازتاب زیادی هم در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت.

ماجرای «سیب‌زمینی‌های سرطان‌زا» چه بود؟

سلامت نیوز:چند روز پیش گزارشی در یکی از شبکه‌های صداوسیما (زاگرس، ویژه استان کرمانشاه) پخش شد که جنجال زیادی به راه انداخت و بازتاب زیادی هم در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،این گزارش که با عنوان «مهاجران سیب‌زمینی‌های سرطان‌زا تولید می‌کنند» بارها دست به دست شد، به بالا بودن نیترات موجود در سیب‌زمینی و پیازها ‌پرداخته بود. مجری این برنامه در طول گزارش صحبت از خطرات استفاده از کودهای شیمیایی می‌کرد و درنهایت یکی از سیب‌زمینی‌ و پیازها را به آزمایشگاه داد. بعد از انجام آزمایش‌ها هم در گزارش نشان داده شد که نیترات سیب‌زمینی‌ها حتی تا حدود سه برابر استاندارد جهانی است و قطعا باعث ایجاد سرطان می‌شود.


جدا از نگران‌کننده بودن این گزارش برای بسیاری از مردم منطقه و حتی مردمی که کیلومترها دورتر از مکان مورد بحث زندگی می‌کردند، مسأله دیگری که این گزارش روی آن تأکید داشت، این بود که کشاورزان مهاجر دست به کشت چنین سیب‌زمینی‌هایی می‌زنند که همین موضوع هم واکنش‌های زیادی داشت. تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از این رویکرد صداوسیما انتقاد کردند و آن را مهاجرستیزانه خواندند و عده‌ای هم بر موجی که این گزارش راه انداخته بود، سوار شدند و علیه مهاجران داخلی و خارجی جوسازی کردند.


بلافاصله بعد از انتشار این گزارش، مسئولان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه محتویات آن را تکذیب کردند و یکی دو روز بعد هم با دعوت از خبرنگاران استان، عوامل را سر مزارع سیب‌زمینی و پیاز بردند تا به صورت تصادفی آزمایشی انجام دهند و همانجا اعلام کنند که نیترات موجود در این محصولات بالا نیست. این آزمایش‌ها درنهایت در چند زمین مختلف به صورت تصادفی انجام شد تا مشخص شود محتویات گزارش تهیه‌شده مبنی بر کشت سیب‌زمینی‌ها و پیازهای سرطان‌زا اشتباه است. اما گزارش دوم از صداوسیما پخش نشد و نتوانست به اندازه گزارش اصلی جلب‌توجه کند. بخش‌های مدیریتی و نظارتی صداوسیما هم تا این لحظه درباره این اشتباه سکوت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha