روز گذشته یک توله خرس قهوه ای نادر و کمیاب، در اثر تصادف در استان سمنان تلف شد. فعالان دلیل این حوادث زنجیره ای شاهرود را بی تفاوتی سازمان حفاظت محیط زیست در برابر متخلفان می دانند. سازمانی که همچنان چشمان خود را بر روی تخلف های آشکار تخریب سرزمین در ارتفاعات "شاهوار" بسته است. فعالان محیط زیست منطقه حالا علیه این سازمان و اداره شاهرود، اعلام جرم کرده اند.

سازمان محیط زیست، تبدیل به"سازمان فروش صیدوشکار"شده است/ اعلام جرم فعالان علیه اداره محیط زیست شاهرود

سلامت نیوز: روز گذشته یک توله خرس قهوه ای نادر و کمیاب، در اثر تصادف در استان سمنان تلف شد. فعالان دلیل این حوادث زنجیره ای شاهرود را بی تفاوتی سازمان حفاظت محیط زیست در برابر متخلفان می دانند. سازمانی که همچنان چشمان خود را بر روی تخلف های آشکار تخریب سرزمین در ارتفاعات "شاهوار" بسته است. فعالان محیط زیست منطقه حالا علیه این سازمان و اداره شاهرود، اعلام جرم کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اسکان نیوز، تلف شدن 7 خرس در یکسال و نیم در ارتفاعات شاهوار و مناطق اطراف؛ این رقمی بی سابقه، نه تنها در تاریخ منطقه شاهرود، بلکه در سراسر ایران است. فعالان محیط زیست منطقه علت بالا رفتن تلفات خرس قهوه ای در "شاهوار" را فعالیت غیراستاندارد و بدون مجوز "معدن بوکسیت تاش" می دانند. معدنی که نزدیک به 4 سال است بدون داشتن مجوز از اداره کل محیط زیست سمنان، همچنان به کار خود ادامه می دهد. این معدن کاوی همراه با تخریب های گسترده خاک، ریشه کنی و قطع درختان ارزشمند "اورس"، نابودی کانون های آبساز در البرز شرقی و مناطق خشک کشور و تخریب اکوسیستم منطقه بوده است.

مساله اینجاست که تا امروز، اعتراض فعالان محیط زیست شاهرود اگرچه توانست معاون وزیر صنعت ومعدن را به پای شاهوار بکشاند و به آنها قول رسیدگی بدهد، اما هرگز نتوانست مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست را به شاهوار بکشاند و یا اقلا آنها را وادار به رسیدگی این تخلفات آشکار کند. سازمانی که به گفته همین فعالان بیشتر به "سازمان فروش شکار وصید" شبیه شده تا متولی محیط زیست و حیات وحش.  
 
 امیرحسین ولیان نماینده تشکل های شاهرود و دبیر گروه "دیده بان طبیعت شاهرود" درباره تصادف روز گذشته توله خرس قهوه ای که منجر به تلف شدن این حیوان کمیاب شد به اسکان نیوز گفت:« ما نمی دانیم در این کشور قانون، ناظر یا دستگاه اجرایی وجود دارد یا نه؟ من نمی دانم در قبال کشته شدن 7 خرس قهوه ای که گونه ای کمیاب و ارزشمند است، اصلا سازمان حفاظت محیط زیست، کجای کار قرار گرفته است؟ این سازمان که نام خود را سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته است باید در قبال کشته شدن 7 خرس طی یکسال یا حداکثر یکسال و نیم در شاهوار شاهرود، پاسخگو باشد. چرا حیوانات در اثر معدنکاوی بی مبالات و غیرقانونی که دارد آنجا انجام می شود تلف می شوند؟! افسوس می خوریم که هیچ مقام پاسخگویی وجود ندارد و ما نمی دانیم باید یقه چه فرد یا سازمانی را گرفت؟ این "سازمان فروش صید وشکار" یک زمانی "سازمان حفاظت محیط زیست" بود که حالا دیگر نیست.»
 
 این فعال محیط زیست افزود:« متاسفانه روز گذشته اطلاع پیدا کردیم که یک توله خرس دیگر هم در دامنه های شاهوار در جاده مجن، در اثر تصادف با اتومبیل کشته شد و از دست رفت. این خبر ناگوار در کنار مرگ 6 خرس قبل از این باز هم در محدوده شاهوار، تکان دهنده است. تمام این ها ناشی از متواری شدن خرس هایی است که زیستگاه آنها از سوی "معدن بوکسیت تاش" نابود می کند و صداهای مهیب انفجار، آمدوشد خودروهای سنگین و تمام تخریب های منطقه، این حیوانات را از پناهگاه امن خودشان در ارتفاعات متواری کرده و به باغ ها و روستاها کشانده که هم ممکن است باعث خسارت به روستاییان شود و هم باعث تلف شدن آنها در حاشیه زیستگاه های انسانی شده است.»

او تاکید کرد:« ما نمی دانیم در این کشور قانون، ناظر یا دستگاه اجرایی وجود دارد یا نه؟ من نمی دانم در قبال کشته شدن 7 خرس قهوه ای که گونه ای کمیاب و ارزشمند است، اصلا سازمان حفاظت محیط زیست، کجای کار قرار گرفته است؟ »
نماینده تشکل های زیست محیطی شاهرود یادآوری کرد:« سازمانی که ناگهان از خواب بیدار می شود که گورخر در پارک کویر نایاب شده و ما برویم از تنها زیستگاه باقی مانده آن، با آن وضعیت اسف بار و مایه شرمساری و ننگ، ببریم کویر تا بگوییم کاری کرده ایم؛ در حالی که آن زیستگاه هم ظرفیت نگهداری گورخرها را ندارد.»
 
پاسخگویی نیست

ولیان با اشاره به تلاش های 4 ساله اخیر برای رسیدگی به تخریب های معدنکاوی در"شاهوار" گفت:« افسوس می خوریم که هیچ مقام پاسخگویی وجود ندارد و ما نمی دانیم باید یقه چه فرد یا سازمانی را گرفت؟ این "سازمان فروش صید وشکار" یک زمانی "سازمان حفاظت محیط زیست" بود که حالا دیگر نیست.»      

                                       
این فعال محیط زیست در ادامه افزود:« این سازمان که نام خود را سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته است باید در قبال کشته شدن 7 خرس طی یکسال یا حداکثر یکسال و نیم در شاهوار شاهرود، پاسخگو باشد. چرا حیوانات در اثر معدنکاوی بی مبالات و غیرقانونی که دارد آنجا انجام می شود تلف می شوند ؟ سازمان محیط زیست باید در قبال این اتفاق ها پاسخگو باشد.»

نماینده تشکل های زیست محیطی شاهرود با بیان اینکه اما حتی این سازمان آماری از تلفات حیات وحش نمی دهد و ندارد به اسکان گفت:« همچنان که مدیرکل محترم محیط زیست استان، آماری از تلفات یوزپلنگ در منطقه نداشت و این، ناشایستگی مسوولانی را نشان می دهد که این سمت ها را اشغال کرده اند و هیچ نسبتی با مسوولیت خود ندارند؛ نه تخصص و نه تعهد و دلسوزی.»

ولیان گفت:« جز تاسف خوردن نمی دانیم باید چه کنیم؟ الان و در فصل پاییز، حیات وحش نیاز بسیاری به ذخیره کالری دارند تا بتوانند فصل زمستان را بگذرانند. تمام حیوانات این نیاز را دارند ولی خرس ها به دلیل جثه سنگین و بزرگی که دارند بیشتر.»

دبیر انجمن "دیده بان محیط زیست شاهرود" در پاسخ به این پرسش خبرنگار اسکان که « آیا چنین  رقم تلقات حیات وحش و خرس قهوه ای در سال های اخیر در منطقه شاهوار شاهرود، سابقه داشته است؟» گفت:« با یک مقایسه آماری می بینیم که ما حتی در طول 20 سال اخیر نیز چنین تلفاتی نداشته ایم که 7 خرس را از دست بدهیم که حالا در طول یکسال و نیم داشته ایم. این به وضوح نشان دهنده این است که چه اتفاقی در زیستگاه این حیوانات افتاده است و خبر از کم کاری و بی مسوولیتی مسوولان محیط زیست دارد.»
 
اعلام جرم علیه محیط زیست

ولیان درباره کوتاهی مسوولان محیط زیست در مقابل معدنکاوی بدون مجوز در شاهوار گفت:« من در همینجا باید علیه محیط زیست شاهرود اعلام جرم کنم؛ در صورتی که از "معدن بوکسیت تاش"، خسارت تلف شدن این خرس ها را نگرفته باشند. خسارت این خرس ها را باید درست مانند خسارتی که از شکارچیان می گیرند از "معدن بوکسیت تاش" گرفت و اگر این کار را نکرده باشند خودشان مجرم و شریک جرم هستند.  زیرا دقیقا تخریب زیستگاه باعث شده که آن حیوان از زیستگاهش آواره شود و در بین راه تصادف کند. قطعا درک یک کارشناس و مدیر محیط زیست باید آنقدر باشد که این مساله را به آن معدن، تفهیم اتهام کند که این قصور تو باعث شده که این حادثه رخ بدهد.»

او افزود:« بماند که این خسارت، هیچ دردی را دوا نمی کند. مثل خسارتی است که سازمان جنگلها و ادارات منابع طبیعی در برابر تخریب جنگل، جریمه می گیرند.»

نماینده تشکل های محیط زیستی شاهرود تاکید کرد:« اگر سازمان حفاظت محیط زیست حتی این جریمه را نگرفته باشند بهتر است اساسا تعطیل شود و بودجه ای که دارد را برای کار خیری دیگری صرف کند. به نظر می رسد به جز محیط بان های زحمتکش این سازمان، بقیه افراد کار موثر و مثبتی برای محیط زیست انجام نمی دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha