هر ایرانی 4 برابر میانگین جهانی دارو مصرف می كند و 20 درصد كل داروهای مصرفی در ایران به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشك مصرف می شود.

سلامت نیوز : هر ایرانی 4 برابر میانگین جهانی دارو مصرف می كند و 20 درصد كل داروهای مصرفی در ایران به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشك مصرف می شود.

بر اساس گزارش دفتر آموزش و ارتقاء سلامت، میانگین مصرف داروی تزریقی در ایران 46 درصد است و درصورتی كه این میزان در دنیا 11 درصد است و ایران به لحاظ مصرف دارو جزو بیست كشور برتر دنیا است به طوریكه در آسیا بعد از چین رتبه دوم را دارد.

براساس این گزارش سالانه بیش از 10 هزار مورد عارضه ناشی از مصرف نادرست دارو در ایران گزارش می شود و متاسفانه هر ایرانی به طور متوسط در طی یك سال 339 بار دارو می خورد كه این رقم چهار برابر آمار جهانی است.

همچنین حدود 40 درصد از مردم ایران به صورت خوسرانه دارو مصرف می كنند و مصرف بی رویه آنتی بیوتیك در ایران سالانه 400 میلیارد تومان را به هدر می دهد و متاسفانه مردم با مصرف این داروها خود را در معرض عوارض خطرناك و گاه كشنده قرار می دهند و نگرانی دیگر شروع موج مقاومت میكروب ها علیه آنتی بیوتیك های در دسترس مردم است.

این گزارش می افزاید هم اكنون در گروه دارویی ها، آنتی بیوتیك ها بیشترین مقدار ریالی داروها را دارد و حدود 13 درصد كل بازار دارویی را داروهای آنتی بیوتیك تشكیل می دهد.

برخی از والدین اغلب برای كودكانشان درخواست آنتی بیوتیك می كنند و 60 درصد افراد نمی دانند كه آنتی بیوتیك در برابر ویروس هایی مانند سرماخوردگی و آنفلونزای معمولی كارایی ندارد و برهمین اساس تحقیقی در كشور انجام شده است كه نشان می دهد حداقل 50 درصد مردمی كه دچار سرماخوردگی می شوند، توقع دارند كه حتما پزشك به آنها آنتی بیوتیك بدهند و این میزان در برخی موارد به 70 درصد می رسد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha