رشد قیمت محصولات لبنی در چند ماه گذشته کاهش شدید مصرف مردم را به‌دنبال داشته است به‌طوری که وزارت بهداشت نیز نسبت به این موضوع بارها هشدار داده است، اما در حالی که وزارت جهاد کشاورزی مرتبا اعلام می‌کند که تولید شیر خام افزایش داشته است، کارخانجات لبنی از کاهش میزان ورودی شیر خام به خط تولیدشان خبر می‌دهند. دبیر انجمن صنایع لبنی نیز پیش از این اعلام کرده بود که با اصرار دولت بر حفظ قیمت‌های قبلی محصولات لبنی، کارخانجات لبنی حتماً ورشکسته خواهند شد.

افزایش 168‌درصدی قیمت شیر در سه ماه

سلامت نیوز:رشد قیمت محصولات لبنی در چند ماه گذشته کاهش شدید مصرف مردم را به‌دنبال داشته است به‌طوری که وزارت بهداشت نیز نسبت به این موضوع بارها هشدار داده است، اما در حالی که وزارت جهاد کشاورزی مرتبا اعلام می‌کند که تولید شیر خام افزایش داشته است، کارخانجات لبنی از کاهش میزان ورودی شیر خام به خط تولیدشان خبر می‌دهند. دبیر انجمن صنایع لبنی نیز پیش از این اعلام کرده بود که با اصرار دولت بر حفظ قیمت‌های قبلی محصولات لبنی، کارخانجات لبنی حتماً ورشکسته خواهند شد.


به گزار ش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،چند ماهی می‌شود که به‌دنبال افزایش قیمت کالاهای اساسی، شاهد رشد قیمت لبنیات هم بوده‌ایم تا جایی که چندی پیش معاون بهداشت وزارت بهداشت نسبت به کاهش مصرف خانوارها در پی این گرانی‌ها هشدار داده بود. در حالی که متولیان تولید از افزایش ۶‌درصدی تولید شیر خام در سال جاری خبر داده‌اند، کارخانجات تولید لبنیات معتقدند تولید این کالا کاهش یافته و ورودی شیرخام آن‌ها حدود ۲۵‌درصد افت کرده است. دبیر انجمن صنایع لبنی در این باره اعلام کرده است: تا خرداد ماه چنین مشکلی وجود نداشت، کارخانجات، شیر مورد نیازشان را دریافت می‌کردند و ۱۰‌درصد شیر دریافتی به صادرات اختصاص می‌یافت ضمن اینکه واحدهای تولیدکننده شیرخشک نیز کار خودشان را انجام می‌دادند، در سال گذشته این واحدها حدود ۳۴هزارتن شیرخشک صادر کردند علاوه بر اینکه ۶۰ هزارتن نیاز داخلی را تأمین کرده بودند. هر اتفاقی رخ داده به‌تدریج از خرداد‌ماه به بعد افتاده و بی‌ارتباط به مباحث ارزی نبوده، گرانی‌هایی که رخ داده در گاوداری‌های صنعتی تأثیر چندانی نداشته اما نمی‌توان گفت در واحدهای سنتی بی‌تأثیر بوده است. باکری می‌گوید: کم‌آبی و خشکسالی، گرانی بیش از حد علوفه و نهاده‌های دامی و گرانی بیش از اندازه گوشت که این کالا را نسبت به تولید شیر اقتصادی‌تر می‌کند، از جمله دلایل کاهش تولید شیر خام در واحدهای سنتی است.


دبیر انجمن صنایع لبنی درباره میزان شیر خام ورودی به کارخانجات گفته است: در شرکت‌های بزرگ این کاهش خیلی شدید است، به‌عنوان مثال ورودی شیر خام به یکی از شرکت‌های معروف لبنی ۵۰‌درصد کاهش یافته، اگر قبلاً ۲۵۰۰‌تن شیر دریافت می‌کرد الان ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰‌تن شیر می‌گیرد، حتی حاضرند شیر خام را به قیمت ۲۵۰۰‌تومان بخرند اما نیست. میانگین کل صنعت بین ۲۰ تا ۲۵‌درصد کاهش یافته است اما وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی تولید، موضوع کاهش تولید شیر خام را تکذیب می‌کند. آقای مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته است: اینکه کارخانجات لبنی ادعا می‌کنند تولید شیر در کشور بین ۲۰ تا ۲۵‌درصد کاهش پیدا کرده است، چنین مسأله‌ای صحت ندارد بلکه تعداد خریداران افزایش پیدا کرده و همین امر سبب شده ورودی شیر کارخانجات کاهش پیدا کند.
 
 افزایش 168درصدی محصولات لبنی
 با گشت‌و‌گذاری در سوپرمارکت‌ها به‌راحتی می‌توان این افزایش قیمت را حس کرد. برخی محصولات لبنی در طی هفته گذشته مجدداً قیمت فرآورده‌های خود را در بازار افزایش داده‌اند، به‌طور مثال قیمت هر لیتر شیر استریل(مدت‌دار) یکی از برندهای معروف لبنی طی هفته گذشته از ۴۵۰۰‌تومان به 5‌ هزار تومان رسیده است و قیمت هر بطری یک لیتری شیر نیز حدود ۵۰۰‌تومان افزایش داشته است. براین اساس در مدت حدود سه ماه قیمت شیر پاکتی کوچک از ۱۰۰۰‌تومان به2 هزار ‌تومان رسیده و نرخ هر بطری شیر نیز طی این مدت از ۲۵۰۰‌تومان به ۴۲۰۰‌تومان رسیده یعنی معادل ۱۶۸‌درصد رشد قیمت طی یک بازه سه ماهه برای این کالا اتفاق افتاده است.
 
وزارت بهداشت هم محکوم کرد
روز گذشته دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی خود در واکنش به گرانی شیر و لبنیات در کشور گفت: امروزه میزان مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی اجتماعی است. افزایش رشد، ارتقای هوش و قدرت فراگیری، افزایش توان کاری، افزایش طول عمر و پیشگیری از کار‌افتادگی زودهنگام از مزایای مصرف روزانه شیر ولبنیات است. شیر به‌دلیل دارا بودن ترکیبات خاص تنها ماده شناخته شده در طبیعت است که می‌تواند به‌طور متعادل تمام نیازهای بدن شامل رشد، تأمین انرژی، ساخت و ترمیم بافت‌ها را تأمین کند.
حریرچی ادامه داد: با وجود این که حدود ۶۰‌درصد مردم کشور ما چاق یا دارای اضافه‌وزن هستند و مصرف غذاهای چرب و شور نظیر فست‌فودها و نیز مواد مضر شیرین نظیر نوشابه‌ها در کشور شایع است، مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های آن در کشور ما ۱۹۰‌گرم در روز است که از مقدار توصیه شده (۲۵۰‌گرم) بسیار کمتر است. بر همین اساس، افزایش قیمت شیر و لبنیات و کاهش قدرت خرید مردم باعث افزایش پوکی استخوان، کاهش سن بروز پوکی استخوان و کاهش سرعت رشد استخوانی دانش‌آموزان می‌شود. از طرفی هم شکستگی خودبه‌خودی و بدون ضربه و آسیب قابل‌توجه از عوارض مهم پوکی استخوان است. حدود ۵۰‌هزار مورد شکستگی لگن مربوط به پوکی استخوان در کشور در افراد مسن به وجود می‌آید که عوارض و هزینه‌های قابل توجه به خانواده‌ها و کشور وارد می‌کند.


سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت شدید شیر و لبنیات در مدت اخیر، ما از همه کسانی که در زنجیره تولید و عرضه شیر و لبنیات نقش دارند، درخواست داریم که علاوه بر نقش اقتصادی، به مسوولیت‌های اجتماعی خود هم در تأمین شیر و لبنیات برای مردم عزیز کشورمان و تعیین قیمت این فرآورده‌ها توجه جدی کنند. از دستگاه‌های نظارتی درخواست داریم که با متخلفان افزایش قیمت شیر و لبنیات برخورد بسیار جدی کنند.

شیر را اولویت خود قرار دهید
از خانواده‌ها درخواست داریم شیر و لبنیات را در اولویت انتخاب مواد غذایی خود قرار دهند. خانواده‌های با درآمد متوسط و بالاتر حتماً با کاهش مصرف مواد غذایی چرب و پرکالری و شیرین، مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهند. از مسوولان ذی‌ربط نیز درخواست داریم که با افزایش قدرت خرید خانوارهای فقیر و آسیب‌پذیر و همچنین عرضه مستقیم و رایگان یا بسیار ارزان شیر و لبنیات برای این افراد، نظیر بسته‌های حمایت کالایی و توزیع شیر مدارس در این زمینه بیش از پیش فعال باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha