بهداشت مواد غذایی یكی از مهم‌ترین موضوعاتی است كه در میزان سلامتی افراد جامعه موثر است.

سلامت نیوز : بهداشت مواد غذایی یكی از مهم‌ترین موضوعاتی است كه در میزان سلامتی افراد جامعه  موثر است.

معاون مركز سلامت و محیط كار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار وب‌دا گفت: با توجه به شروع سال جدید، افزایش تعداد مسافرت‌ها و جابه جایی خانواده‌ها از شهرهای خود به شهرهای دیگر، خانواده‌ها باید توجه ویژه‌ای به نوع تغذیه خود و مواد غذایی مصرفی در طول مسافرت داشته باشند.

مهندس سیدرضا غلامی درباره رعایت نكات بهداشتی در جهت حفظ و ارتقای سلامت خانواده‌ها در طول مسافرت ابراز داشت: تاكید وزارت بهداشت این است كه در هیچ شرایطی همراه خود غذاهای پخته را حمل نكنند چه با وسایل شخصی و چه وسایل عمومی سلامت غذا دچار تهدیدهای جدی می‌شود چرا كه غذاهای پخته باید در دمای زیر 4 درجه یا بالای 60 درجه نگهداری شوند و به همین خاطر خانواده‌ها از حمل مواد پخته خودداری كنند.

وی اضافه كرد: پیشنهاد می‌شود كه تمامی محصولات و مواد غذایی فرآوری شده مثل مرغ، گوشت و ماهی را از همان شهری كه در آن مصرف می‌كنند خریداری كنند و اگر مجبور به حمل آن از مبداء خود شدند طوری آن را نگهداری كنند كه از یخ‌زدگی خارج نشده و به طور غیرمستقیم (در كیسه یا ظرف دربسته) در مجاورت یخ قرار گیرد تا درجه حرارت خود را حفظ كرده و فاسد نشود ولی در هر صورت توصیه وزارت بهداشت این است كه این مواد غذایی به صورت تازه خریداری شود.

معاون مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت تصریح كرد: در خصوص مصرف تنقلات مخصوصاً برای كودكان توصیه می‌شود كه از تنقلات سنتی مثل آجیل استفاده شود و در صورت خرید پفك، چیپس و لواشك (در صورت اصرار كودكان) برای تفنن از مواد بسته‌بندی دارای مجوز استفاده كرده و دقت كنند كه به هیچ عنوان پفك و چیپس زیرنور آفتاب قرار نگرفته باشد و دارای تاریخ تولید و انقضاء باشد.

مهندس غلامی درخصوص نشانه‌های فاسد شدن تنقلات مصرفی كودكان اظهار داشت: بوی نامطبوع و مزه تلخ تنقلات نشانه‌هایی از فساد آن محصول است و والدین حتماً محصولاتی را كه كودكان می‌خواهند مصرف كنند را بچشد و از مراكزی خرید كنند كه اولاً حداقل شرایط بهداشتی را داشته باشد و دارای كارت معاینه پزشكی باشد.

وی با بیان اینكه ظاهر مراكز خرید از اهمیت ویژه‌ای در سلامتی محصول برخوردار است گفت: اگر افراد با مراكز آشفته و به هم ریخته مواجه شدند برای اهمیت به سلامتی خود از آن مركز خرید نكنند چرا كه كسی كه به ظاهر توجه نكند به سلامت و كیفیت محصولات هم توجه چندانی نخواهد داشت و همچنین خانواده‌ها به هیچ وجه مواد غذایی را از دكه‌داران و دست فروشان خریداری نكنند.

مهندس غلامی خاطرنشان كرد: توصیه می‌شود اگر خانواده‌های می‌خواهند با قرار گرفتن در مكان‌های تفریحی خود به پخت غذا بپردازند حتماً از مواد اولیه سالم (مثل گوشتی كه مهر دامپزشكی دارد) استفاده كنند و محصولات خود را از مراكز مجاز تهیه كنند.

وی درخصوص نشانه‌های فاسد شدن گوشت و فرآورده‌های مرغ و ماهی گفت: تنها بوی بد و رنگ نامناسب نشانه فساد این مواد نیست بلكه اگر 4 تا 3 ساعت این مواد در هوای آزاد قرار گیرد و بدون یخ باشد دچار فساد شده و هیچ علامت خاصی ندارد و تنها درجه حرارت نامناسب برای فساد مرغ، گوشت و مااهی كافی است.

مهندس غلامی ادامه داد: بهترین مواد برای مصرف در طول مسافرت نان و پنیرو استفاده از غذای سالم و تازه است و باید توجه كرد كه تخم‌مرغ پخته هم اگر بیشتر از 2 ساعت در هوای آزاد باقی بماند دچار فساد می‌شود.

رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت درخصوص مصرف كنسروها در طول مسافرت گفت: مصرف كنسروها در صورت توجه به تاریخ انقضاء، تولید و دستورات روی قوطی مشكلی ایجاد نمی‌كند و اگر قوطی كنسرو دارای برآمدگی بود و با فشار دوطرف بر سر جای خود برگشت، نشان از فساد آن محصول دارد ولی اگر برآمدگی در یك سمت بود و در صورت فشار به جای خود برنگشت از لحاظ سلامتی و مصرف مشكلی ایجاد نمی‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha