سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 257582

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مرکزی: عملیات اجرای طرح‌های آبخیزداری با 180 میلیارد ریال اعتبار آغاز شده و تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسداین روزها که کشور با مشکلات کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند، به باور کارشناسان، یکی از راه‌های حفظ منابع آبی، عملیات‌های درست و اصولی آبخیزداری است.

اجرای 26 طرح‌ آبخیزداری

سلامت نیوز:مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مرکزی: عملیات اجرای طرح‌های آبخیزداری با 180 میلیارد ریال اعتبار آغاز شده و تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسداین روزها که کشور با مشکلات کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند، به باور کارشناسان، یکی از راه‌های حفظ منابع آبی، عملیات‌های درست و اصولی آبخیزداری است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ،این اقدامات ارزشمند به غیر از کنترل منابع آب‌های زیرزمینی و سیلاب‌ها، در حفظ زمین‌های مرغوب و جلوگیری از ممنوعه شدن دشت‌های استان و بیکاری ده‌ها هزار کشاورز تاثیرگذار است؛ این در حالی است که در سال‌های اخیر با رشد بی‌رویه جمعیت و بهره‌برداری بیش از اندازه از منابع آبی، مشکلات بسیاری برای پوشش گیاهی، مراتع و جنگل‌ها به وجود آمده است.

در استان مرکزی به دلیل وجود مشکلات بسیار در زمینه منابع‌ آبی، برنامه‌ریزی برای حفاظت خاک و آبخیزداری از سازنده‌ترین راهکارها برای مقابله با خشکسالی، کاهش آثار کم‌آبی و کنترل سیلاب‌های مخرب است. این در حالی است که کمبود منابع آبی می‌تواند بر 2 موضوع مهم و استراتژیک استان (صنعت و کشاورزی) تاثیرگذار باشد.


اجرای 26 عملیات آبخیزداری در استان
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به اهمیت و ضرورت اجرای عملیات آبخیزداری به منظور جلوگیری از فرسایش خاک می‌گوید: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده 400 میلیارد ریال اعتبار به بخش آبخیزداری تخصیص یافته است.
«عبدالحسین محمدی» به همشهری بیان می‌کند: این اعتبار با تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و استانداری منعقد شده به اجرای این عملیات تخصیص یافته که هر 2 سازمان باید نیمی ‌از اعتبار را برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان اختصاص دهند. 200 میلیارد ریال مربوط به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از محل صندوق توسعه ملی و 200 میلیارد ریال نیز از سوی استانداری از محل اعتبارات استان در زمینه طرح‌های آبخیزداری پرداخت خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح می‌کند: تاکنون همکاری و تعامل بسیار خوبی بین سازمان با اداره کل منابع طبیعی استان وجود داشته و 180 میلیارد ریال این اعتبار توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان مرکزی اختصاص یافته که 90 میلیارد ریال آن در اختیار استان قرار گرفته است.

محمدی می‌افزاید: با اعتباراتی که در اختیار این اداره کل قرار گرفته، عملیات بیولوژیک، مکانیکی و بیومکانیک در 26 حوزه آبخیز استان در حال انجام است و اگر با همین جدیت به کار خود ادامه بدهیم، در دهه فجر این طرح‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به مهم‌ترین اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری اظهار می‌کند: از مهم‌ترین این موارد می‌توان به جلوگیری از هدررفت آب‌های سطحی و ذخیره‌سازی آب‌ها برای استفاده در دوره خشکسالی، جلوگیری از وقوع سیلاب و خسارت به مناطق شهری و روستایی، تغذیه آب‌های زیرزمینی و احیای پوشش گیاهی مراتع اشاره کرد. همچنین باید بدانیم که حل مشکل منابع آبی استان بدون توجه به خاک امکان‌پذیر نیست، زیرا تشکیل هر سانتی‌متر خاک نیاز به سال‌ها زمان دارد.


تصویب لایحه خاک در مجلس شورای اسلامی

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبی و خاکی یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور به‌خصوص در استان مرکزی است، می‌گوید: از اصلی‌ترین و مهم‌ترین سیاست‌های راهبردی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور می‌توان به اجرای طرح مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز اشاره کرد که در چند سال اخیر، اقدامات بسیار ارزشمندی در این زمینه انجام شده است.

«سید مهدی مقدسی» بیان می‌کند: یکی از بخش‌هایی که باید در حفظ و احیا و انتقال آن به نسل‌های بعد مورد توجه قرار گیرد، عرصه‌های طبیعی و حفظ این منابع است که ضرورت این مهم در کشور ما به عنوان یک کشور نیمه‌خشک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید با برنامه‌ریزی دقیق به این اهداف دست یابیم.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که یکی از مزایای انجام عملیات آبخیزداری حفظ منابع خاکی است و در زمینه جلوگیری از فرسایش خاک دارای اهمیت بسیاری است،  لایحه خاک در مجلس به دلیل اهمیت این موضوع تصویب شده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس اظهار می‌کند: برای موفقیت در اجرای طرح مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز، باید بتوانیم جوامع محلی را مشارکت دهیم، زیرا اجرای صحیح این طرح قطعاً جلوگیری از بروز سیلاب، کاهش آثار خشکسالی، افزایش بهره‌وری در منابع طبیعی، کنترل و مهار بیابان‌زایی و احیای اراضی بیابانی را به همراه خواهد داشت که علاوه بر مزایای آن برای استان، بیشتر جوامع محلی از آن منتفع می‌شوند.

مقدسی می‌افزاید: از وظایف مهم آبخیزداران و مسئولان منابع طبیعی در استان اجرای دقیق و علمی عملیات آبخیزداری است که قطعاً موجب کاهش فرسایش خاک، کنترل هرز‌آب‌ها، جلوگیری از سیلاب، تغذیه‌ منابع آب‌های زیرزمینی، استفاده صحیح از منابع آبی و... می‌شود.


ضرورت بهره‌گیری از اعتبارات استانی در عملیات آبخیزداری
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی نیز در این باره می‌گوید: تاکنون اعتبارات بسیار مناسبی توسط سازمان برنامه و بودجه در این استان به‌ویژه منطقه گردشگری گردو انجام شده است.«رقیه یادگاری» بیان می‌کند: عملیات آبخیزداری با توجه به بحران آب در کشور و به‌خصوص در مرکزی و همچنین حفظ پوشش گیاهی یکی از راهکارهای بسیار مهم و باارزش در زمینه حفظ منابع آبی و خاکی است. در این زمینه باید همکاری‌های لازم توسط تمامی دستگاه‌های مربوطه انجام شود. مشکل آب با توجه به فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی که این استان در هر 2 آنها جایگاه ارزشمندی در کشور دارد چشمگیر است.

کمبود بارش‌ها و خشک بودن اقلیم مرکزی نیز از مشکلاتی است که این استان را بیشتر درگیر کرده است. با توجه به اهمیت و ضرورت این مهم در استان به منظور حفظ منابع آبی و خاکی، ذخیره‌سازی و نفوذ آب به منابع زیرزمینی، علاوه بر اعتبارات ملی، اعتبارات استانی نیز تخصیص یافته است که تلاش خواهیم کرد این اعتبارات در حوزه‌های مختلف آبخیز استان استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha