سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 257587

محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا با پیوند سلول های شبکیه جنینی موفق به درمان نابینایی در مدل های حیوانی شدند. در این مطالعه سلول های عصبی در مرکز بینایی مغز بازیابی شدند.

درمان نابینایی با پیوند سلول های شبکیه

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا با پیوند سلول های شبکیه جنینی موفق به درمان نابینایی در مدل های حیوانی شدند. در این مطالعه سلول های عصبی در مرکز بینایی مغز بازیابی شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، شبکیه داخلی ترین لایه چشم و شامل سلول های گیرنده نور و نورون ها است. این لایه بسیار نازک 75 درصد مساحت کره چشم را در برمی گیرد.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،شبکیه یک لایه حساس به نور را تشکیل می دهد و با تبدیل جریان الکترومغناطیسی نور به پیام عصبی و انتقال آن از طریق عصب بینایی به مغز دیدن را امکان پذیر می کند.


محققان به تازگی با پیوند سلول های شبکیه قادر به درمان نابینایی در مدل های حیوانی شده اند. موش های آزمایشگاهی پس از پیوند سلول ها قادر به تشخیص نور شده اند.


در ادامه مطالعات مشخص شد علاوه بر تشخیص نور، عملکرد سیستم پردازش تصویر و همچنین سلول های عصبی نیز در حیوانات بهبود یافته است.محققان معتقدند این روش در درمان انحطاط ماکولای وابسته به سن (AMD) موثر است.


دژنراسیون ماکولا یا انحطاط ماکولا یکی از شایع ترین بیماری های چشمی است که باعث می شود فرد با افزایش سن دید متمرکز خود را از دست بدهد و انجام فعالیت هایی مانند مطالعه و رانندگی غیر ممکن شود.


ماکولا یک ناحیه کوچک در شبکیه است که مسئول بینایی مرکزی محسوب می شود و باعث می شود چشم قادر به دیدن جزییات باشد. تاری تصاویر، مشاهده مناطق تیره و اعوجاج در دید مرکزی مهمترین علایم انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن محسوب می شوند.
پیوند سلول های شبکیه همراه با مدل های حیوانی، ‌در انسان نیز صورت گرفته ولی هنوز میزان بهبود و بازیابی بینایی مورد ارزیابی قرار نگرفته است.نتایج این مطالعه در نشریه Neuroscience منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha