یک جامعه‌شناس با اشاره به اینکه با کاهش همبستگی اجتماعی در مواجهه با بحران رو به رو هستیم، گفت: آسیب‌هایی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، نتیجه بی‌مسئولیتی همه ماست.

با کاهش همبستگی اجتماعی در مواجهه با بحران رو به رو هستیم

سلامت نیوز: یک جامعه‌شناس با اشاره به اینکه با کاهش همبستگی اجتماعی در مواجهه با بحران رو به رو هستیم، گفت: آسیب‌هایی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، نتیجه بی‌مسئولیتی همه ماست.

به گزارش سلامت نیوز، سعید معیدفر (جامعه‌شناس و دانشیار بازنشسته گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران) در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به سیر فزاینده آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: بیست سال پیش معتقد بودم، در شرایطی هستیم که باید هر چه زودتر درمان در این زمینه را آغاز و مشکلات پیش رو را پیش‌بینی کنیم و در این راستا همکاری آسیب‌شناسان و صاحب‌نظران هم مطالبه کنیم.

وی افزود: اما رئیس‌جمهورهای مختلفی آمدند و رفتند و وعده‌هایی در خصوص حل مسائل اجتماعی به مردم دادند، اما این موضوعات در ردیف اولویت آنها قرار نگرفت تا اینکه سه تا چهار سال پیش معاون و مشاور اجتماعی وزیر کشور آقای میرباقری از من دعوت کردند تا برای حل مشکلات راهکار ارائه دهم.

    مسئولان در قدم اول باید به وجود مشکلات اعتراف کنند و سعی نکنند، مسائل و مشکلات را نفی کنند و بگویند، این مسائل توطئه، بزرگنمایی و سیاه‌نمایی دشمنان است.

مسئولان باید به وجود مشکلات اعتراف کنند

معیدفر خاطرنشان کرد: من در آن زمان مطرح کردم، اگرچه برای حل مشکلات دیر است، اما قدم اول برای مسئولان این است که به وجود مشکلات اعتراف کنند و با مسائل و آسیب‌های جدی جامعه روبرو شوند و سعی نکنند، مسائل و مشکلات را نفی کنند و بگویند؛ این مسائل توطئه، بزرگنمایی و سیاه‌نمایی دشمنان است. در واقع مسئولان باید به مشکلات اعتراف می‌کردند.

این دانشیار بازنشسته گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران تاکید کرد: پس از روبرو شدن با مشکل باید سعی می‌کردیم با کمک جامعه‌شناسان و صاحبنظران به سرعت برای حل آن اقدام کنیم، در آن زمان از بالاترین مقامات در این جلسات شرکت کردند و نهادهای مختلف هم تایید کردند که شرایط بحرانی است، البته شرایط به گونه‌ای بود که نمی‌شد پنهان کرد.

    اگر احساس مسئولیت داشتیم، کار به این نقطه نمی‌رسید. در حال حاضر مسئولان و نهادها آن طور که باید در برابر مشکلات اقدام خاصی انجام نمی‌دهند و وظایف را بر دوش یکدیگر می‌اندازند.

آسیب‌های امروز نتیجه بی‌مسئولیتی همه ماست

معیدفر با بیان اینکه مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیاز به عزم همگانی دارد، اظهار داشت: در این مقطع مسبب آسیب‌ها باید شناسایی می‌شدند. ضمن اینکه باید در نظر بگیریم، آسیب‌های فعلی جامعه کم نیستند، آسیب‌های فعلی از محدوده استاندارد خارج شده‌است به همین دلیل برای درمان آن به عزمی همگانی نیاز است.

وی افزود: آسیب‌هایی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، نتیجه بی‌مسئولیتی همه ماست، اما نکته‌ای که در این برهه حائز اهمیت است، عدم حساسیت مردم نسبت به موضوعات است؛ در گذشته مردم نسبت به مسائل حساسیت به خرج می دادند، اما در حال حاضر، مدت زیادی است، دولت‌ها این حساسیت‌ها را از مردم گرفته‌اند و به شکلی لجام‌گسیخته به خود منتقل کرده‌اند.

معیدفر تاکید کرد: اگر احساس مسئولیت داشتیم، کار به این نقطه نمی‌رسید. در حال حاضر مسئولان و نهادها در برابر مشکلات آن طور که باید اقدام خاصی انجام نمی‌دهند و وظایف را بر دوش یکدیگر می‌اندازند.

وی تصریح کرد: همه ما به طور ناخواسته در عرصه آسیب‌های اجتماعی و تشدید آنها تاثیرگذار بوده‌ایم و به همین دلیل برای درمان آن هم همه نهادها حتی افرادی که آسیب دیده‌اند، باید احساس مسئولیت کنند، در غیراین صورت هیچ قدمی نمی‌توان در راستای رفع آسیب‌ها برداشت.

معیدفر در پایان گفت: من در مقاله‌ای گفتم هر بحرانی می‌تواند فرصتی برای ایجاد همبستگی بیشتر باشد، اما در جامعه ما که افراد در خانه‌های خود احتکار می‌کنند و شور و شعف همبستگی اجتماعی آن طور که باید نیست، این فرصت نیز وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha