جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 257638

"مرض شیرین" گریبانگیر سالی ۴۰۰هزار ایرانی

سلامت نیوز: رییس انجمن دیابت ایران ضمن ارائه آخرین آمار دیابت در دنیا و ایران، گفت: در کشور کمبود دارویی در این بیماری نداریم اما ما با کمبود آموزش صحیح برای پیشگیری از دیابت روبرو هستیم و به همین دلیل سالانه حدود ۴۰۰هزار نفر به دیابتی‌ها افزوده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر اسداله رجب در گفت‌وگو با ایسنا، در آستانه هفته ملی دیابت درباره آمار شیوع دیابت گفت: امروز شیوع دیابت در سراسر جهان به خصوص در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است. در حاضر بیش از ۴۲۸ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ این رقم به بیش از ۶۰۰ میلیون نفر برسد.


دیابت در ۱۲درصدایرانیان بالای ۲۰ سال

وی با بیان اینکه شیوع دیابت در خاورمیانه بسیار زیاد است؛ به طوریکه شیوع دیابت در کشورهای اروپایی ۲۲ درصد، اما در خاورمیانه ۹۷ درصد است، گفت: ایران نیز در منطقه خاورمیانه قرار دارد؛  بنابراین شیوع دیابت در کشور ما بسیار زیاد است. بیش از ۱۲ درصد از بزرگسالان بالای ۲۰ سال در ایران مبتلا به دیابت خصوصا دیابت نوع دو هستند. این درصد روز به روز در حال افزایش است؛  به گونه‌ای که هر ساله حدود ۴۰۰هزار نفر به دیابتی‌ها افزوده می‌شود.

رجب درباره انواع دیابت و شایع‌ترین نوع آن گفت: به طور کلی چهار نوع دیابت داریم؛  دیابت نوع یک که بیشتر در کودکان، نوجوانان و افراد زیر ۲۰ سال شایع است.  دیابت نوع دو که شایع‌ترین نوع دیابت است و بیشتر افراد بالای ۲۰ سال به آن مبتلا می‌شوند و تقریبا ۹۰ درصد دیابتی‌ها به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند. همچنین دیابت همراه با بیماری‌های دیگر و دیابت بارداری نوع سوم و چهارم دیابت هستند. 


انواع قابل پیشگیری و غیرقابل پیشگیری دیابت

وی افزود: دیابت نوع یک تقریبا غیر قابل پیشگیری است. این در حالی است که دیابت نوع دو تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری است. برای پیشگیری از دیابت نوع دو باید به اصلاح شیوه زندگی خود بپردازیم. منظور از اصلاح شیوه زندگی، تغذیه سالم، فعالیت بدنی کافی و ورزش کردن، دور ماندن از استرس، عدم مصرف قلیان و سیگار است.

به گفته رییس انجمن دیابت،  زندگی شهرنشینی برخی از عوامل ابتلا به دیابت را به فرد تحمیل می‌کند. بنابراین اصلاح شیوه زندگی کار راحتی نیست و نیازمند صبر و پشتکار کافی و آموزش است.   

وی در ادمه درباره فعالیت‌های انجمن دیابت ایران گفت: انجمن دیابت ایران نزدیک به ۳۰ سال در حال فعالیت است، هدف و فعالیت عمده این انجمن آموزش است. در همین راستا اگر به ۳۰ سال پیش رجوع کنید، در آن زمان مردم بیماری دیابت را نمی‌شناختند؛ در حالیکه اکنون اطلاعات مردم درباره دیابت افزایش یافته است. چنین رشد اطلاعاتی بر اساس فعالیت‌های آموزشی انجمن دیابت است. ما معتقدیم با آموزش صحیح می‌توان تا حد زیادی از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد.

رجب درباره درمان صحیح دیابت نیز گفت: برای درمان و کنترل دیابت ابتدا نیازمند آموزش صحیح هستیم. منظور از آموزش یاد دادن صحیح به افراد و درگیری آن‌ها با دیابت و سلامت است. در مراحل بعدی درمان، تغذیه سالم، حمایت‌های روانشناختی و اجتماعی و در نهایت دارودرمانی نقش دارند.


خلاء آموزشی دیابت در کشور

وی با تاکید بر این که ما در کشور کمبود دارویی نداریم، بلکه ما با کمبود آموزش صحیح روبرو هستیم، گفت: بسیاری از افراد هستند که دارو مصرف می‌کنند، اما شیوه زندگی‌شان صحیح نیست و نمی‌دانند داروهایشان را باید چگونه مصرف کنند. بنابراین باید با آموزش صحیح یاد بگیرند که چگونه داروهای خود را مصرف کنند.

به گفته وی، حدود ۳۰ درصد از دیابتی‌ها در کشور نیازمند تزریق انسولین هستند، اما آماری مبنی بر اینکه چند درصد این افراد انسولین تزریق می‌کنند در دسترس نیست.

رییس انجمن دیابت ایران در پایان در توصیه به افراد دیابتی گفت: دیابتی‌ها حتما به انجمن دیابت ایران مراجعه کنند تا در کلاس‌های آموزشی این انجمن شرکت کنند و یاد بگیرند چگونه بیماری خود را کنترل کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha