در ایام نوروز وحتی در طول سفر های نوروزی مصرف شیرینی ، شكلات وآجیل بسیار متداول است ورعایت نكردن تعادل در مصرف آنها مقدار زیادی كالری وارد بدن می كند كه نتیجه آن چاقی واضافه وزن است

سلامت نیوز: در ایام نوروز وحتی در طول سفر های نوروزی مصرف شیرینی ، شكلات وآجیل بسیار متداول است ورعایت نكردن تعادل در مصرف آنها مقدار زیادی كالری وارد بدن می كند كه نتیجه آن چاقی واضافه وزن است.

دكتر زهرا عبداللهی معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ در ایام نوروز با رعایت نكاتی می توان، هم از خوردن شیرینی و آجیل لذت برد و هم مشكلات سلامتی به دلیل افراط در مصرف آنها را كاهش داد.

وی افزود:‌ بهتر است افراد به جای شیرینی های بزرگ حاوی مربا ،‍‍ ژله، خامه و سایر مواد چاق كننده ، از شیرینی های ساده، خشك و ریز كه كالری كمتری دارند استفاده كنند زیرا مواد قندی و نشاسته‌ای به آسانی تبدیل به چربی شده و در بدن ذخیره می‌شوند و ایجاد چاقی می‌کنند.

دكتر عبداللهی با اشاره به این كه افراط در مصرف شیرینی به سلامت دندان‌ها لطمه‌ وارد می كند،‌ ابراز داشت:‌ مصرف زیاد شیرینی و آجیل باعث افزایش چربی‌های نامطلوب خون شده که در نهایت سلامت قلب و عروق را دچار اختلال می كند.

وی ادامه داد: آجیل ها شامل انواع مغز ها مثل بادام ، پسته ، فندق ، گردو ، بادم زمینی و انواع تخمه ها ضمن این كه دارای ارزش غذایی هستند، مقدار زیادی چربی هم دارند و اگرچه نوع چربی آنها از نوع غیر اشباع و مفید برای سلامتی است ، اما مصرف زیاد آنها می تواند منجر به اضافه وزن وچاقی بشود.

معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه تأكید كرد: 100 گرم بادام ، پسته و یا تخمه در حدود 600-500 كالری وارد بدن می كند كه معادل مصرف سه كفگیر پلو است. بنابر این درایام نوروز و در طی سفر كه معمولا خوردن آجیل رایج است ، باید مصرف  غذا های نشاسته ایی مثل نان ، برنج و ماكارونی و غذاهای چرب وسرخ شده را كاهش داد كه با افزایش كالری دریافتی و چاقی مواجه نشوند.

به گفته وی،‌ استفاده از آجیل های كم نمك به دلیل كاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا حائز اهمیت است.

دكتر عبداللهی با بیان این كه در ایام نوروز و در طول سفر به ناچار تغییراتی در رفتار های غذایی غذایی رخ می دهد، ‌تصریح كرد: عدم توجه کافی به نوع، کیفیت، مقدار و نحوه مصرف غذا  دراین ایام  می تواند به سلامت لطمه بزند. /203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha