براساس نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده، رژیم غذایی غربی که سرشار ازگوشت، شیرینی و غذاهای چرب است، احتمال بروز آلزایمر را افزایش می‌دهد.

کدام غذا بیشترین تأثیر را در بروز آلزایمر دارد؟

سلامت نیوز:براساس نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده، رژیم غذایی غربی که سرشار ازگوشت، شیرینی و غذاهای چرب است، احتمال بروز آلزایمر را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،مدت‌هاست که می‌دانیم بعضی از غذاها احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند  به گزارش اکونومیست اما مطالعه‌ اخیردر زمینه عوامل بروز این بیماری نشان می‌دهد غذاها می‌توانند یکی از گزینه‌های درمان طبیعی آلزایمر نیز باشند. بنابراین این که چه می‌خورید و چه نمی‌خورید، بسیار مهم است. غذاهایی که  احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد به قرار زیر است:

 

گوشت قرمز
مصرف زیاد گوشت قرمز می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. گوشت قرمز یکی از مواد غذایی حاوی آهن است. اگرچه بدن‌تان برای مبارزه با کم‌خونی، غلبه بر خستگی مزمن و ضعف عضلانی به آهن نیاز دارد، ولی مقدار بیش‌ازحد آن موجب افزایش آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود.
با مصرف بیش‌ازحد گوشت قرمز، میزان آهن در ماده‌ خاکستری مغز افزایش می‌یابد. ماده‌ خاکستری مغز همان محلی است که اولین علایم دژنراسیون (کاهش تدریجی عملکرد بافت‌ها و اندام‌ها) ناشی از پیری در آن جا مشاهده می‌شود. شما باید حواس‌تان به مقدار گوشت قرمز مصرفی باشد. ازگوشت قرمز باکیفیت و گوشت گاوهایی که به‌طور طبیعی پرورش یافته‌اند، استفاده کنید.


کربوهیدرات تصفیه‌شده و شیرینی‌ها
رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌ها و شیرینی‌ها، احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد. در سال ۲۰۱۲ در این زمینه مطالعه‌ای روی افراد بالای ۷۰ سال انجام شد. نتیجه‌ این مطالعه نشان می‌داد احتمال ابتلا به آلزایمر در کسانی که میزان زیادی کربوهیدرات مصرف می‌کنند، چهار برابرِ کسانی است که از رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنند.به‌نظر می‌رسد کربوهیدرات‌ها که اغلب با شکر همراه می‌شوند (مانند آن چه در بسیاری از نان‌ها و شیرینی‌ها می‌بینیم)، می‌تواند میزان گلوکز و انسولین خون را به‌سرعت افزایش دهد و یک جهش ناگهانی در قند خون ایجاد کند. این پدیده در بلندمدت می‌تواند منجر به مقاومت بدن در برابر انسولین شود. مقاومت به انسولین شرایطی است که در آن سلول‌های بدن پاسخ مناسبی به انسولین نمی‌دهند.هرچه بدن در برابر انسولین بیشتر مقاومت کند، ترشح انسولین در لوزالمعده افزایش می‌یابد. این مقدار افزایش‌یافته‌ انسولین در بدن می‌تواند به رگ‌های خونی مغز آسیب برساند و برای حافظه مشکلاتی ایجاد کند.


مصرف جیوه زیاد
استادیار بالینی روان پزشکی «گیل سالتز» در بیمارستان نیویورک می‌گوید: جیوه بیشتر در ماهی یافت می‌شود. اگر ماهی بزرگ باشد نشان می‌دهد که بیشتر در آب زندگی کرده است و جیوه بیشتری در بدن خود دارد. بیشتر افراد فکر می‌کنند جیوه تنها روی سیستم شناختی انسان تاثیر می‌گذارد اما این ماده روی مخچه نیز اثر گذار است (مخچه بخشی از مغز انسان است که تعادل، هماهنگی و بینایی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد).


نوشیدنی های شیرین
دکتر سندرا آموت، عصب شناس و نویسنده در این باره می‌گوید: من از خوردن نوشیدنی‌های شیرین اجتناب می‌کنم زیرا سیستم تنظیم کننده مغز نمی‌تواند از عهده کالری‌های موجود در آن برآید. سلول‌های عصبی در هیپوتالاموس به طور معمول نمی‌تواند کالری مصرف شده را با انرژی سوزانده شده از طریق ورزش مطابقت دهد. از آن جا که بیشتر افراد از سیگنال‌های گرسنگی و سیری خود به عنوان راهنمای خوردن استفاده می‌کنند، به سیستمی که بتواند به درستی کار کند، نیاز خواهند داشت.


کدام غذا بیشترین تأثیر را در بروز آلزایمر دارد؟
کباب گوشت غیرارگانیکی که درچاشنی‌های  آماده خوابانده و با دمای بالا کباب شده است، بیشتر از غذاهای دیگر موجب بروز آلزایمر می‌شود.


چه غذاهایی احتمال بروز آلزایمر را کاهش می‌دهد؟
درحالی‌که باید برای پیشگیری از آلزایمر از بعضی غذاها دوری کنید، بعضی غذاهای دیگر مانند غذاهای تازه و سبزیجات می‌توانند به شما کمک کنند تا خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهید.رژیم مدیترانه ای می‌تواند به شما کمک کند. این رژیم غذایی مبتنی بر مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، غذاهای دریایی، طیور، مغزها، روغن زیتون، مصرف متوسط لبنیات و مصرف گوشت قرمز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha