یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱

اینکه آموزش و پرورش با مشکلات متعدد مواجه است بر کسی پوشیده نیست. این وزارتخانه بر اساس گفته‌های مسئولان و کارشناسان امر یکی از فقیرترین نهادهاست.

آموزش و پرورش در اولویت نیست

سلامت نیوز: اینکه آموزش و پرورش با مشکلات متعدد مواجه است بر کسی پوشیده نیست. این وزارتخانه بر اساس گفته‌های مسئولان و کارشناسان امر یکی از فقیرترین نهادهاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،آینده‌سازان این مرز و بوم در این نهاد تربیت می‌شوند و همین کمبود بودجه باعث شده تا آنطور که باید و شاید نتوان نیازهای آنها را برآورده کرد. از سوی دیگر با کمبود معلم و کلاس‌هایی با ۳۰ تا ۴۰ دانش آموز روبه‌رو هستیم و همین مساله باعث می‌شود که معلم نتواند به تمامی شاگردان رسیدگی داشته باشد. از سوی دیگر مدارس کشور از کمبود و نبود مشاور رنج می‌برند و این مساله باعث می‌شود تا دانش آموزان در مواجهه با مشکلات ندانند که باید چگونه مشکلاتشان را مدیریت کنند. در این شرایط دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی بر این باور است که اگر کودکان ما مهارت نه گفتن را بلد بودند، چند درصد زندانیان الان در زندان نبودند. از سوی دیگر معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: امروزه اولین آسیبی که در مدارس با آن مواجهیم، «خشونت» است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی‌گفت: اگر کودکان ما مهارت نه گفتن را بلد بودند، چند درصد زندانیان الان در زندان نبودند. هزینه یک زندانی ۲۰ برابر هزینه آموزش یک دانش آموز است.‌ بنابراین اگر این ملاحظات را در نظر بگیریم به گونه‌ای سرمایه گذاری کرده‌ایم. شهیندخت مولاوردی بیان کرد: در اولویت‌های تخصصی، وزارت آموزش و پرورش باید توجه بیشتر به مهارت آموزی و ورود به بازار کار داشته باشد؛ بی‌تعارف باید بگوییم، در حال حاضر مدرسه مهارت‌پرور نیست. وی افزود: یکی از اقدامات دولت دوازدهم این بود که در ابتدای دولت اولویت‌های تخصصی و اولویت‌های حقوقی را مشخص کرده است. دولت دوازدهم باید بتواند طی یک دوره، از چالش‌های انباشته شده طی چند ماه گذشته عبور کند. دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی اضافه کرد: از مجموعه سیاست‌های جدید آموزش و پرورش می‌توان به عدالت آموزشی، بحث حذف مشق شب و کتب کمک آموزشی و حذف غول کنکور، طرح شاداب‌‌سازی مدارس و سبک کردن کیف دانش‌آموزان اشاره کرد، البته گاهی اوقات خود اولیا طلبکار این تغییرات هستند که اگر به دولت و مدیران وزارتخانه اعتماد کنند، مشکلات حل می‌شود. او اضافه کرد: سند منشور حقوق دانش‌آموز در مجلس دانش‌آموزی به تصویب رسیده است و شنیدیم منشور حقوق والدین نیز تدوین شده است‌. مولاوردی توضیح داد: امیدواریم شکست غول‌های کنکور در دولت دوازدهم و در زمان بطحایی رخ دهد که اگر این امر میسر شود یک دستاورد تاریخی است که به نام دوره دولت دوازدهم انجام می‌شود.

ما همچنین طرح شاداب سازی مدارس را حائز اهمیت می‌دانیم، زیرا با یک تدبیر کوچک می‌توانیم تحول عظیمی در کشور خود به‌جا بگذاریم. همه این سیاست‌ها را باید برنامه‌سازی کرد و همچنین اولیا می‌توانند در این زمینه کمک کنند. مولاوردی بیان کرد: دانش آموزان و دانشجویان ما وقتی در مقام مقایسه با کشورهای دیگر قرار می‌گیرند، از نظر مهارت‌های شناختی خیلی بهتر هستند، اما وقتی نوبت به مهارت‌های اجتماعی می‌رسد، خیلی سطح پایین‌تری دارند و ما باید این ضعف را حتما جبران کنیم. او تاکید کرد: اگر کودکان ما مهارت نه گفتن را بلد بودند، چند درصد زندانیان الان در زندان نبودند. بنابراین اگر این ملاحظات را در نظر بگیریم به گونه‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. به گزارش ایلنا، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی اظهار کرد: نیاز به فردزدایی آموزشی داریم، ما باید محرومیت از شوق یادگیری را از میان برداریم و تفکر نقادانه را به دانش آموزان آموزش دهیم. باید این باور را در خودمان تقویت کنیم که توسعه باید از ذهن‌ها و فرهنگ شروع شود.

خشونت اولین آسیب در مدارس

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از همکاری با انجمن اولیاء و مربیان برای آموزش کنترل خشم به والدین خبر داد و عنوان کرد: امروز اولین آسیبی که در مدارس با آن مواجهیم، «خشونت» است. مهرزاد حمیدی درباره اخبار منتشر شده در ماه‌های اخیر مبنی بر تنبیه بدنی در مدارس و تعرض به معلمان و ضرب و جرح آنها توسط خانواده دانش آموز در فضای رسانه‌ای و افزایش خشونت‌ها اظهار کرد: از طریق سامانه «نماد» آسیب‌های اجتماعی را رصد می‌کنیم و مدیران مدارس مرتب درصد و نوع آسیب‌ها را گزارش می‌دهند. او تاکید کرد: امروز اولین آسیبی که در مدارس با آن مواجهیم، خشونت است. معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دوره‌های آموزشی مختلفی را پیش بینی و مدرسی را برای کنترل خشم و خودکنترلی آموزش دادیم، گفت: آسیب‌هایی که در مدرسه بروز می‌یابد ریشه اجتماعی و خانوادگی دارد. وقتی بچه‌ها در خانه با خشونت مواجه می‌شوند آن را به صورت اکتسابی فرا می‌گیرند و در مدرسه بروز می‌دهند. حمیدی ادامه داد: هرچقدر خشونت رشد کند، مشکل معاون و مدیر مدرسه بیشتر می‌شود. ما به سرعت در حال ارائه و برگزاری دوره‌های آموزشی در استان‌ها برای کنترل خشم هستیم و در کنار آن المپیادهای ورزشی را توسعه و زمینه‌ای را فراهم می‌کنیم تا بچه‌ها هیجان خود را روی توپ و در حین بازی تخلیه کنند. او با بیان اینکه دانش‌آموز شش ساعت در اختیار ماست و بعد وارد جامعه و خانواده می‌شود و ما تنها مولفه موثر نیستیم. باید مدرسه، محله و خانواده کنار هم قرار بگیرند تا اثربخشی کامل پیدا شود. به گزارش ایسنا، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از همکاری با انجمن اولیاء و مربیان برای آموزش کنترل خشم به والدین خبر داد و عنوان کرد: وقتی به هر علتی متارکه، منازعه و هر گونه تنش دیگری وجود دارد، اولین وضع آن یادگیری از سوی کودک و پیاده‌سازی در اولین محیط یا همان مدرسه است.

آموزش و پرورش در اولویت نیست

یک کارشناس آموزش و پرورش درباره لزوم آموزش مهارت‌های زندگی و بستر آن در آموزش و پرورش می‌گوید:‌ امروزه مساله مهارت آموزی یکی از اولویت‌های آموزش محسوب می‌شود و در زمینه حقوق شهروندی، هوش فردی و هوش اجتماعی کودک از اهمیت برخوردار است. محمدرضا نیک‌نژاد می‌افزاید: نه گفتن یک پروژه مهم و مطرح در آموزش جهان است. باید دانست که آموزش این مهم فقط وظیفه آموزش و پرورش نیست، بلکه بخش قابل توجهی از آن نیز برعهده خانواده است. به گفته او خانواده نیز از کودکی باید فرد را به نحوی پرورش دهد که بتوان مهارت نه گفتن را در او ایجاد کند. نکته قابل توجه این است که آموزش و پرورش در اولویت نیست. به گفته او هم اکنون عمده هدف آموزش و پرورش نگهداری افراد در کلاس است. در این سیستم آموزش و پرورش یک فرد به عنوان متکلم وحده برای دانش آموزان صحبت می‌کند و آنها نیز به او گوش می‌دهند. این در حالی است که اگر فردی در جمع دوستان و خانواده توانایی نه گفتن را داشته باشد، با تندی با او برخورد می‌شود. برای مثال اگر در مدرسه یک کودک نه بگوید اقداماتی همچون اخراج او انجام می‌شود. این کارشناس آموزش و پرورش می‌افزاید: در شرایط کنونی آموزش و پرورش اولویت نیست، شاید مسائل موجود در جامعه در قالب تحریم‌ها مورد بررسی قرار بگیرد، اما باید به این نکته اذعان کرد که در چهار دهه اخیر آموزش و پرورش با چنین چالش‌هایی مواجه بوده و است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha