هفته گذشته مهراب قاسم‌خانی در صفحه اینستاگرام خود مطلبی را مبنی بر سوزاندن 300 سگ در اهواز منتشر كرد كه تاسف همگان را برانگیخت.

بی‌قانونی؛ بلای جان حیوانات

سلامت نیوز:هفته گذشته مهراب قاسم‌خانی در صفحه اینستاگرام خود مطلبی را مبنی بر سوزاندن 300 سگ در اهواز منتشر كرد كه تاسف همگان را برانگیخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،البته این خبر توسط اداره کل محیط زیست خوزستان تكذیب شد و مسئولان آن اعلام كردند طی بازدید به عمل آمده از محل، بین پنج تا شش لاشه سوزانده شده و طی بررسی انجام شده تا شعاع ۵۰۰ متری حریم محل، تعداد منتشر شده در فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی دیده نشده است. اما این خبر در حالی از سوی اداره کل محیط زیست خوزستان تكذیب شد كه فیلم منتشر شده حاكی از زنده سوزی تعداد زیادی سگ بود نه 5 یا 6 قلاده. حال با فرض اینكه در تعداد، كمی غلو شده و تنها 6 قلاده سگ طبق اعلام محیط زیست خوزستان درست باشد دلیل زنده سوزاندن این سگ‌ها چه بوده و با چه مجوزی افراد اقدام به سوزاندن آن‌ها كرده‌اند؟ و آیا با افرادی كه دست به چنین اقدامی زده‌اند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت؟

انتشار اخبار حیوان‌آزاری در این سال‌ها در حالی افزایش یافته است كه حیوانات جزئی از طبیعت هستند و شرایط زندگی مختص به خود را دارند. بنابر قانون طبیعت آن‌ها دارای حق و حقوقی هستند که رعایت آن‌ها الزامی‌ست و به طوركلی با توجه به اینكه آزار و اذیت حیوانات در شرع و قانون امری مذموم شمرده شده‌است اما این مخلوقات خداوند سال‌هاست به‌واسطه نبود قانون و حمایت قانونی آسیب‌های بسیاری را متحمل شده‌اند. در این زمینه شاپور اسماعیلیان وکیل دادگستری معتقد است: مقوله حیوان‌آزاری از حیث تصویب قوانین حمایتی و جرم‌انگارانه مغفول مانده است و به موازات افزایش خشونت در جامعه میان انسان‌ها و گزارش‌های مستمر که حاکی از افزایش خشونت روزافزون نسبت به حیوانات است، به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است که پدیده حیوان‌آزاری مورد توجه جامعه انسانی قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که سازمان محیط‌زیست در چارچوب مقررات قانونی خود تکالیف و وظایفی در زمینه حفظ گونه‌های حیوانی و نقض مقررات شکار دارد، گفت: این رویکرد در شرایط فعلی شامل رویکرد خاصی است و می‌توان گفت وجود تورم قوانین کیفری از جهات مختلف مقوله جرم‌انگاری حیوان‌آزاری و همین طور حمایت قانون از حیوانات مورد توجه کافی قرار نگرفته است.

اسماعیلیان تصریح کرد: همه حیوانات همانند انسان‌ها شایسته دارا بودن حقوق خاصی چون حق حیات بوده و هرگونه خشونت با حقوق آنان در تضاد است، بنابراین با وجود این‌که در برخی از کشورهای مترقی در باب جرم‌انگاری آزار و اذیت یا کشتار حیوانات، مقررات پیشرفته‌ای به تصویب رسیده است، متاسفانه در نظام قانونی کشور ما از این حیث با خلأ قانونی مواجه هستیم .


حیوان آزاری به گونه‌های متفاوت

کشتن توله خرس مقابل توله‌هایش، سگ‌کشی دردناک با اسید، داستان مرد روستایی که با پتک به جان الاغش می‌افتد، جنون یک پیرمرد شکارچی و آزار سگ تا حد مرگ و ... از نمونه‌های حیوان‌آزاری‌های مشهود هستند. در این میان روی آوردن برخی از خانواده‌ها به نگهداری از حیوانات در منازل نیز در مواردی باعث آسیب رساندن به حیوانات خانگی شده است. برای مثال وقتی همسایگان از سر و صداهای سگ به صاحب خانه شكایت می‌كنند این افراد در گذشته برای این منظور به جای رها كردن سگ یا فروش آن، اقدام به جراحی حنجره وی در كلینیك‌های دامپزشكی می‌كنند این جراحی گاهی به قمیت جان سگ تمام خواهد شد. یكی از مشكلات قطع تارهای صوتی حنجره سگ، گسترش بافت اسکار (محل زخم) در حنجره است. در این حالت توانایی سگ در تنفس یا بلع غذا کاهش پیدا می‌کند و می‌تواند حتی منجر به خارش مزمن، سرفه و در نتیجه عفونت شود. همچنین این مساله ممکن است سبب تورم گلو و مسدود شدن راه هوا شود که خود دلیلی بر گرمازدگی حیوان خواهد بود؛ هرچند این روزها امکان استفاده از قلاده مخصوص برای شرطی‌کردن سگ و عدم پارس کردن وجود دارد. در حالی كه پارس‌کردن در سگ‌ها یک عمل کاملا طبیعی و روشی برای برقراری ارتباط با محیط اطراف و بیان احساسات است. سگ‌ها با پارس کردن شادی، ترس، بی‌حوصلگی، دلتنگی، خستگی، گرسنگی، احساس خطر و حفاظت از قلمروی خود و صاحب را بیان می کنند.

نبود حمایت قانونی از حیوانات ولگرد

در قانون مجازات اسلامی حیوان آزاری جرم انگاری شده است. در فصل بیست‌وششم بخش تعزیرات به مبحثی در این زمینه تحت عنوان «احراق و تخریب و اتلاف اموال و حیوانات» پرداخته و برای افرادی كه با حیوانات رفتار درستی نداشته و حیوان آزاری می‌كنند مجازات تعیین كرده است. در ماده ٦٧٩ این قانون آمده‌است : «هرکس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال‌گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آن‌ها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از نود و یک روز تا شش‌ماه یا جزای نقدی از یک میلیون‌و‌پانصدهزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد». همچنین در ماده 680 همان قانون نیز مقرر شده که «هرکس برخلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به ‌شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده کند به ‌حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک و نیم میلیون ‌ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد».

البته لازم به ذكر است كه این مقررات صرفا در مورد حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری، حیواناتی که شکار آن‌ها توسط دولت ممنوع اعلام شده و جانوران و حیوانات حفاظت شده دارد و شمولی بر حیوانات بلاصاحب شهری و روستایی مانند سگ و گربه یا اسب و الاغ ندارد. به همین منظور برای حمایت از حقوق حیوانات بی‌سرپرست و ولگرد و مهم‌تر از این کنترل جمعیت این حیوانات سازمان حفاظت محیط زیست لایحه مقابله با حیوان آزاری را تدوین كرد اما با وجود آسیب‌هایی كه حیوانات متحمل می‌شوند پس از گذشت سال‌ها هنوز این سازمان این لایحه را به مجلس ارسال نكرده است.

تعلل محیط زیست در ارائه لایحه مقابله با حیوان آزاری

جبار کوچکی نژاد‌ با تاکید بر این‌که برای حمایت از حیوانات و مبارزه با حیوان آزاری خلأ قانونی داریم به خانه ملت گفته‌است: دو سال از تدوین این لایحه می‌گذرد اما تعیین تکلیف آن در هاله‌ای از ابهام  مانده؛ تعلل محیط‌زیست در مورد این لایحه بیش از این جایز نیست و بهتر است در ارائه آن به مجلس تسریع شود. زیرا سازمان محیط زیست وظیفه حمایت از حیات وحش را بر عهده دارد اما حیوانات ولگرد مانند سگ و گربه متولی خاصی ندارند بنابراین عده‌ای با سوءاستفاده از خلأهای قانونی اقدام به آزار این گونه حیوانات و انتشار فیلم هایی از آن در فضای مجازی می کنند؛ فیلم‌هایی که جریحه‌دار شدن احساسات مردم را به دنبال داشته و از سویی خشونت را در جامعه ترویج می دهد. 

حقوق حیوانات باید به رسمیت شناخته شود

وی با تاکید بر اینکه حقوق حیوانات باید به رسمیت شناخته شود، تصریح کرد: حیوانات ولگرد از قوانین حمایتی مناسب برخوردار نیستند و از سویی این حیوانات خود عاملی برای انتشار برخی بیماری‌ها بوده و چالش‌هایی را برای مردم ایجاد می‌کنند؛ بنابراین در این زمینه نیازمند تصویب قانون جامعی هستیم تا وضعیت آن‌ها تعیین تکلیف شود؛ البته این قانون باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه باید با عاملان حیوان آزاری به صورت قاطع برخورد شود، گفت: شهرداری ها باید برای حیوانات ولگرد فضای مناسبی را در نظر بگیرند تا آسیب و خطری از ناحیه آن‌ها متوجه شهروندان نشود و در همین حال حیوانات ولگرد هم مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.

فرد حیوان آزار برای جامعه انسانی خطرناك است

حیوان‌آزاری از نمونه‌های بارز مشکلات روانی است و انسان سالم از آزار دادن جانوران خوشحال نمی‌شود و برخی از متخلفان نیز نیاز به درمان دارند. بسیاری از قاتل‌های زنجیره‌ای سابقه حیوان‌آزاری دارند. این قضیه به‌طور مستند ثابت شده‌است؛ فردی که حیوان‌آزاری می‌کند، نه‌تنها برای حیات وحش و حیوانات، که برای جامعه انسانی نیز خطرناک است. حیوانات در كشور ما در حالی از نبود حمایت قانونی رنج می‌برند كه بسیاری از كشورها قوانین خاصی در حمایت از حیوانات تعبیه كرده‌اند. برای مثال در ایالات متحده آمریکا بی‌توجهی و غفلت، شکنجه و آزار آگاهانه، آزار و اذیت منظم حیوانات، مانند ترتیب دادن «جنگ» میان آن‌ها چون جنگ خروس‌ها یا نزاع سگ‌ها، و همچنین سوءاستفاده جنسی از حیوانات و کشتن بی‌دلیل آن‌ها مصادیق جرم حیوان‌آزاری است. در سال ۲۰۱۶ پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد که ازاین‌پس جرم حیوان‌آزاری در رده جرایم مهم قرار می‌گیرد و به آن هم‌طراز جرایمی چون آتش زدن عمدی و بزه‌کاری رسیدگی خواهد كرد.

آنچه مهم است اینكه در باور اسلامی برآمده از آیات قرآن و کردار پیامبر نیز رابطه میان انسان و دیگر جانداران بااهمیت تلقی شده‌است و درباره چگونگی آن دستورالعمل‌های گوناگونی عنوان شده است.اما حیوانات ولگرد و بی‌سرپرست مانند سگ و گربه به دلیل اینكه متولی مشخصی ندارند بسیار مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. بنابراین نیاز است سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و شهرداری نسبت به ساماندهی این گونه حیوانات اقدام کنند و فضاهای مناسبی را برای آن‌ها در نظر بگیرند تا هم مانع از آزار آن‌ها توسط برخی افراد شود و هم‌چنین از شیوع بیماری‌های احتمالی  پیشگیری شود و در این راستا لازم است تا مجازات عاملان حیوان آزاری به گونه‌ای تشدید شود تا هیچ فردی جرات تعدی به حقوق حیوانات را نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha