چهارشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 25782

برای 13 روز تعطیلات و چند روز «خودتعطیلی» قبل از آن هم اگر برنامه دقیق بریزید، چون نمی‌توانید حتی 10 درصدش را اجرا کنید، آخر سر افسرده می‌شوید و کلی فحش آخر تعطیلات حواله خودتان می‌کنید. پس بهتر است از همان اول برنامه نریزید یا از برنامه ما تبعیت کنید تا خیالتان از بابت وجدان درد، تخت باشد.

قبل از همه‌چیز یک مساله را بیایید راست و حسینی بین خودمان حل و فصل کنیم. برنامه‌ریزی بلندمدت و میان مدت و... برای ما ایرانی‌ها تا اندازه‌ای کشک و ... است. کلا برنامه‌ریزی برای آینده، آینده درست و حسابی ندارد! برنامه شما که از برنامه 5 ساله دوم و چشم‌انداز 10 ساله و 20 ساله نمی‌تواند دقیق‌تر باشد. می‌تواند؟ وقتی این برنامه‌ها سر سه‌سوت تغییر می‌کنند از برنامه من و شما چه انتظاری می‌رود؟...

برای 13 روز تعطیلات و چند روز «خودتعطیلی» قبل از آن هم اگر برنامه دقیق بریزید، چون نمی‌توانید حتی 10 درصدش را اجرا کنید، آخر سر افسرده می‌شوید و کلی فحش آخر تعطیلات حواله خودتان می‌کنید. پس بهتر است از همان اول برنامه نریزید یا از برنامه ما تبعیت کنید تا خیالتان از بابت وجدان درد، تخت باشد.

1. بهترین برنامه عید برنامه‌ای است که «خواب» در آن اولویت اول باشد. شما بیشتر سال مجبورید کله‌سحر که خروس هم هنوز در خواب ناز است، بیدار شوید و به کار و زندگی‌تان برسید. عقده‌گشایی این مدت را در ایام نوروز حتما مدنظر قرار دهید و مطمئن باشید که ضرر نخواهید کرد. خوابیدن درنهایت بهترین پس‌انداز و عایدی شما برای کل سال خواهد بود و خستگی سال آینده را پیشاپیش از تنتان به درخواهد آورد! در خبرهای سلامت سال قبل آمده بود: «برای مقابله با خواب‌آلودگی بهاری صبح‌ها پیاده‌روی کنید!» این حرف هم از آن حرف‌هاست... برای مقابله با خواب‌آلودگی، وقتی راه‌های ساده‌تر و موثرتری مانند «خوابیدن» هست و وقتی که فرصت خوابیدن تا لنگ ظهر را دارید، مگرخدای ناکرده مرض دارید که کارهای سخت مانند پیاده‌روی بکنید؟!

2. برنامه درسی و مطالعه و... را بی‌خیال شوید! از این برنامه‌ها در طول سال و شب امتحان خواهید داشت. اگر از این برنامه‌ها بریزید، چون درنهایت به آنها عمل نخواهید کرد، احساس عذاب وجدان آن، گریبانگیرتان شده و تمامی ‌تعطیلات شما را خراب خواهد کرد. از همان اول چنین برنامه‌ای را حذف کنید تا با خیال راحت به اولویت‌ها برسید!

3. برنامه‌های نوروزی و فیلم‌های تلویزیون را تماشا نکنید. بهترین حالت این است که از خوابتان بزنید تا مثلا یک فیلم سینمایی خاص را که ویژه نوروز است تماشا کنید. در این صورت از دو طرف ضرر کرده‌اید. هم برنامه خوابتان به هم خورده است، هم وقت برای فیلمی ‌گذاشته‌اید که هول‌هولکی برای ایام نوروز دوبله و آماده شده است و باید دوباره نسخه اصلی فیلم را از بازار آزاد گیر بیاورید تا از سر و ته فیلم سر دربیاورید!

4. مسافرت نوروزی به جای اینکه خستگی از تنتان دربیاورد، کلی خستگی و اعصاب خردکنی با خودش به همراه دارد. ایرانگردی، ماندن در ترافیک جاده‌ها، خطرات تصادفات، هواپیما و... مشکل اسکان، غذا و... را از همین الان در برنامه‌تان لحاظ کنید. اگر کمی‌ عمیق فکر کنید هرگز برنامه گزینه شماره یک (خواب) را با برنامه چنین سفر‌های پردردسری عوض نمی‌کنید.

5. دید و بازدید بسیار خوب است و روحیه شما را بهتر می‌کند. ولی اگر این دید و بازدید به سمت افراط رفت و در وقت سایر برنامه‌هایتان (مانند همان مورد خواب!) تداخل ایجاد کرد، بهتر است آن را مدیریت کنید. اگر بنا بر توصیه بند 4 نمی‌خواهید مسافرت کنید، یک دروغ مصلحتی و سفید به فک‌و‌فامیل بگویید؛ به عنوان نمونه بگویید که فلان روزها در خانه هستید و بهمان روزها در سفر خواهید بود. بنابراین در روزهایی که بقیه فامیل و آشنا فکر می‌کنند در سفر هستید برای استراحت خود برنامه بریزید.

6. در مورد خوردنی‌های شب‌های عید امساک نکنید. همان‌طور که یک شب هزار شب نمی‌شود، 13 روز عید هم که 365 روز نمی‌شود! هشدارهای دکتر‌ها را هم زیاد باور نکنید. اگر خواننده ثابت همین هفته‌نامه سلامت بوده باشید، می‌دانید که ممکن است در یک هفته مطلبی در مورد خواص مفید فلان چیز چاپ شود و هفته دیگر هم کلی مطلب علیه مضار آن بنویسند! راه‌حل این است که سخت نگیرید و بگذارید خیلی از مواقع دلتان (منظورم البته شکم است!) برایتان تصمیم بگیرد که چه چیز را چقدر و چه موقع بخورید!

7. از تفریحات و شب‌نشینی ایام تعطیلات غفلت نکنید. مخصوصا وقتی فرصت دارید تا ظهر روز بعد بخوابید، عاقلانه نیست که از چنین برنامه‌هایی صرف‌نظر کنید.

عید می‌رود ولی خاطرات شیرین و تفریحاتش باقی می‌ماند! در پایان تعطیلات بسیار خوبی را برایتان آرزو می‌کنیم!

سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha