یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 257823

شاید به همان اندازه که نشست زمین و تشکیل چاله‌های بزرگ در دشت‌های ورامین و اطراف تهران به علت برداشت بی‌رویه آب تهدیدی برای مردم محسوب می‌شود، به همان اندازه نیز گودبرداری‌ها و ایجاد چاله‌های عظیم در سطح شهر تهران می‌تواند تهدیدی برای هزاران نفر در این شهر پرجمعیت باشد.

زخم‌های عمیق تهران

سلامت نیوز: شاید به همان اندازه که نشست زمین و تشکیل چاله‌های بزرگ در دشت‌های ورامین و اطراف تهران به علت برداشت بی‌رویه آب تهدیدی برای مردم محسوب می‌شود، به همان اندازه نیز گودبرداری‌ها و ایجاد چاله‌های عظیم در سطح شهر تهران می‌تواند تهدیدی برای هزاران نفر در این شهر پرجمعیت باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،شاید هر روز در شهر هشت و نیم میلیونی تهران یکی از این چاله‌ها و گودبرداری عظیم صورت می‌گیرد که در صورت کوچکترین اشتباه محاسباتی ممکن است جان هزاران نفر را به خطر بیندازد. طی چند وقت اخیر یکی از گودها که در نزدیکی برج میلاد قرار دارد، باعث نگرانی مردم شد و تا جایی که کمتر از یک ماه پیش یکی از نمایندگان شورای شهر تهران در تذکری بر لزوم توجه به این گود رها شده تاکید و اعلام کرد که این گود در دست نیروی انتظامی است. زهرا نژاد بهرام گفته بود: یکی از این گودهای پرخطر، گود کنار برج میلاد است که لازم می‌دانیم از نیروی انتظامی بخواهیم، هر چه سریع‌تر فکری به حال این موضوع کند. اما حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران درباره زمین گودبرداری شده در مجاورت برج میلاد به ایسنا، گفت: در این زمینه اختلافی میان بنیاد تعاون ناجا و یکی از معاونت‌های شهرداری وجود داشت و تا جایی که من از آن خبر دارم جلساتی برگزار شده و دو طرف به نتایج خوبی هم رسیده‌اند. قرار بوده بنیاد تعاون ساختمانی آنجا بسازد که مجوزش صادر نشد و تا جایی که من خبر دارم و موضوع را دنبال می‌کنم، نتایج خوبی حاصل شده است.

این گود پرخطر

از‌ سال ٩١ عملیات گودبرداری با عمق ٤٠ متری در کنار برج میلاد شروع شد؛ اما به دلیل اختلافاتی که شرکت تعاونی ناجا با شورای عالی شهرسازی دارد، متوقف شد. محسن‌ هاشمی، رئیس شورا هم شهریور سال‌جاری اعلام کرد که گود برج میلاد سالن همایش‌های برج میلاد را تهدید می‌کند و بعد از آن هم قرار شد تا عملیات ایمن‌سازی آن از سوی شهرداری آغاز شود. حال این احتمال وجود دارد که این گود عظیم در کنار برج میلاد و در پررفت‌وآمد‌ترین شریان تهران(دو اتوبان همت و حکیم) که هر روز هزاران نفر از آن عبور می‌کنند باعث تخریب این برج شود و زندگی شاید 10ها هزار نفر را تهدید کند. امری که مردم از آن تا حدودی بی‌خبر هستند. روزانه بیش از 300هزار خودرو از بزرگراه همت و حکیم گذر می‌کنند؛ اما کمتر کسی می‌داند که ممکن است یک روز دیگر کف آسفالت تحمل این همه بار را نداشته باشد. برخی از آنها در فضای مجازی می‌گویند: پولش به جیب یک‌نفر دیگر می‌رود، بدبختی و ترس آن هم برای مردم عادی است. ما که از این چیزها سر در نمی‌آوریم، اما بازرس‌ها و ناظران طرح‌ها باید کار خود را درست انجام دهند و اگر خطری جان مردم را تهدید می‌کند، قوه قضائیه باید وارد شود.

200 گودال عظیم در تهران

رسانه‌ای شدن این گودال عظیم و انتشار عکس‌های آن در فضای مجازی تنها یکی از گودال‌های بزرگ تهران است. گودال‌هایی که به گفته افشین حبیب زاده، عضو شورای شهر تهران تعدادشان به 200 می‌رسد. وی گفته بود: بررسی‌ها نشان داده که حدود 200 گود رها شده در شهر تهران وجود دارد که اساسا به‌دلیل نداشتن متولی و همچنین پایان عمر سازه نگهبان(نیلینگ) به مرحله پرخطر رسیده‌اند. برای بررسی وضعیت این گودها جلساتی در سال گذشته برگزار شد، اما موضوع اصلی این است که چون متولی برای این گودها نیست، وضعیت آنها تعیین تکلیف نمی‌شود. برای استحکام بخشی این گودها باید منابع مالی لازم در اختیار باشد تا با روش‌های علمی نسبت به ایمن سازی گودها اقدام شود، اما درحال حاضر هیچ سازمانی این مقدار منابع مالی را برای ایمن سازی این 200 گود در اختیار ندارد. رئیس کمیته عمران شورای شهر با بیان اینکه شهرداری باید برای استحکام بخشی این گودها وارد شود اما هر گود شرایط خاص خود را دارد و منابع مالی برای استحکام بخشی آنها لازم است. گفت:‌ تامین این منابع مالی از توان شهرداری خارج است و به نظر می‌رسد که نهادها و سازمان‌های دیگر باید برای استحکام بخشی وارد شوند تا بتوانیم مسیر روشنی را برای ایمن سازی و استحکام بخشی گودها در پیش بگیریم.

تهدیدی برای آینده تهران

یک استاد دانشگاه نیز در این باره معتقد است افزایش ارزش افزوده زمین، بی‌توجهی به اصول ساخت‌وساز، سلیقه‌ای رفتار کردن در ساخت‌و ساز و... می‌تواند تهران را در آینده‌ای نه چندان دور به متروکه‌ تبدیل کند. ابراهیم مقیمی با بیان اینکه بایستی سیاست‌های توسعه مسکن در راستای استفاده بهتر از زمین مشخص شود، زیرا می‌توان برخی کالاها را ازجایی به جای دیگر منتقل کرد اما ماهیت زمین ثابت و غیر قابل انتقال است، گفت: در تهران به دلیل ساخت‌وسازهای غیر سیاست‌گذاری شده و غیرهدفمند آسیب‌های ناشی از اقدامات انجام شده به زمین کم نیست و شاید بتوان گفت که هوا به دلیل ماهیت سیالیتی که دارد می‌تواند آلودگی‌ها را جابه جا یا از بین ببرد اما درخصوص زمین اینگونه نیست. زمین نقطه پایدار هر اقدامی است و اگر به این مهم پی ببریم از هر اقدام نسنجیده یعنی از هرگونه باربرداری و بارگذاری غیر اصولی دوری خواهیم کرد. او گفت: در حقیقت بسیاری از گودبرداری‌ها سلیقه‌ای وغیر استاندارد است و در آینده در تهران علاوه بر آلودگی هوا با آلودگی و ناپایداری زمین نیز مواجه خواهیم بود و مردم در حرکت از سطح زمین، دلهره و استرس خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha