روحانی مشهور فضای مجازی سفیر کمپین نذرآب شده و همراه هلال‌احمری‌ها روستا به روستای سیستان را سرکشی می‌کند«وعده ما با خدا»؛ شیخ كمیل نظافتی را با همین عبارت كوتاهی كه در آخر ویدیوهای اینستاگرامی‌اش می‌گوید می‌شناسیم.

ماجرای کمپین نذر‌ آب یک روحانی در اینستاگرام

سلامت نیوز: روحانی مشهور فضای مجازی سفیر کمپین نذرآب شده و همراه هلال‌احمری‌ها روستا به روستای سیستان را سرکشی می‌کند«وعده ما با خدا»؛ شیخ كمیل نظافتی را با همین عبارت كوتاهی كه در آخر ویدیوهای اینستاگرامی‌اش می‌گوید می‌شناسیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،عبارتی كه میان دنبال‌كننده‌هایش در فضای مجازی هم رایج شده و روحانی خوش مشرب شمالی را با آن پوشش منحصربه‌فردش در خط مقدم امدادرسانی به افراد بی‌بضاعت قرار داده است. نام روحانی نحیف و لاغراندامی كه این روزها با لباس نظامی و عمامه‌ای كه به سر دارد در مناطق محروم سیستان و بلوچستان به دنبال عملی كردن وعده‌اش با خداست، از همان روزی كه كلیه‌اش را به كودكی خردسال اهدا كرد بر سر زبان‌ها افتاد. این روحانی نظامی‌پوش اما چند صباحی است كه لباس داوطلبی هلال‌احمر را هم به تن كرده تا مرهمی برای درد محرومان سیستان باشد. او با پیوستن به كمپین نذر آب، لایوها و پست‌های پیاپی اینستاگرامی اكنون نیز در خط مقدم امدادرسانی به مناطق خشكسالی زده سیستان ایستاده است و وعده‌هایش را با خدا در سرزمین خشك سیستان عملی می‌كند.

  چه شد كه سفیر آب شدید؟
ماجرا برای من از زمان خشكسالی و كم‌آبی در خوزستان شروع شد. آن زمان به پشتوانه دنبال‌كننده‌هایم در اینستاگرام، توانستیم ١٠٠ تانكر برای روستاها و مناطق محروم این استان در خرمشهر و‌ آبادان كه از خشكسالی خسارت دیده بودند تهیه و نصب كنیم. همچنین علاوه بر ٣‌تریلی و ٥ كامیون آب معدنی، ١٥ تانكر سیار هم با مشاركت دنبال‌كننده‌های صفحه شخصی‌ام تهیه كردیم كه روزانه در این مناطق آب‌رسانی می‌كردند. بازخورد مناسب همین فعالیت‌ها بود كه باعث شد با پیشنهاد دبیركل هلال‌احمر افتخار سهیم شدن در كمپین نذر آب و كمك‌رسانی به مناطق محروم سیستان را هم به دست آوردم.


  چرا هلال‌احمر را انتخاب كردید؟
برای من كارنامه درخشان هلال‌احمر در حوادثی چون زلزله كرمانشاه اهمیت داشت. نهادی مردمی كه مورد اعتماد خود مردم است و فارغ از هر مسأله‌ای تنها یك دغدغه دارد و آن هم امدادرسانی به محرومان است. هدفی كه من و دنبال‌كننده‌های صفحه شخصی‌ام در اینستاگرام هم برای آن تلاش می‌كنیم و همین هدف مشترك من و دنبال‌كننده‌هایم را به هلال‌احمر رساند.


 از كدام شهرها و روستاهای سیستان بازدید كرده‌اید؟
تا به امروز با حمایت هلال‌احمر چند سفر به استان سیستان و بلوچستان داشته‌ام و تقریباً به بیشتر شهرها و روستاهای این استان كه از خشكسالی متأثر شده‌اند سركشی كرده‌ام. خشكسالی٢٠ساله، خشك شدن هامون و مسائل زیست‌محیطی، مشكلات معیشتی بسیاری برای مردم این مناطق ایجاد كرده است و باوجود اینكه هلال‌احمر تلاش‌های زیادی برای حل این مشكلات انجام می‌دهد اما نیازمند همكاری دیگر نهادهاست.
   كمپین نذر آب كه توسط هلال‌احمر برای كمك‌رسانی به اهالی این استان راه‌اندازی شده است، تا چه اندازه اثر‌گذار بود؟
آب‌رسانی وظیفه ذاتی هلال‌احمر نیست اما جمعیت ثابت كرده است كه دردهای مردم را خوب می‌شناسد. نمونه‌اش شناخت مشكلات حقیقی مردم سیستان و بلوچستان و راه‌اندازی یك كمپین اثر‌گذار برای خدمت به آنهاست. اكنون با مشاركت مردم در كمپین نذر آب و تلاش خانواده بزرگ هلال‌احمر، در بیشتر روستاهایی كه با خشكسالی و كم‌آبی دست و پنجه نرم می‌كنند، تانكر آب تهیه و نصب شده است. سفر آخری كه به این استان داشتم برای چند روستای باقیمانده هم تانكر آب سفارش دادیم كه به‌زودی در اختیار مردم این روستاها قرار می‌گیرد.


   علاوه بر نصب تانكر چه خدماتی ارایه شده است؟
چند روز پیش كه به روستای محروم زهك سفر كردم، امدادگران نه تنها تانكر آب روستا را برای اهالی نصب كرده بودند، بلكه قنات و چاه قدیمی روستا را هم برای اهالی بازسازی كردند تا در این روستا و بسیاری از روستاهایی كه مشكل مشابه دارند، كم‌آبی كمتر شود. همچنین یكی از خدمات مفید و اثرگذار هلال‌احمر، اعزام كاروان‌های سلامت به مناطق متأثر از خشكسالی این استان برای درمان بیماران بود.
  اكنون كه در سیستان كودكان بسیاری با انواع بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌كنند، به‌عنوان داوطلب هلال‌احمر خدماتی به آنها ارایه می‌كنید؟
بیماری‌ها هم یكی از نتایج مستقیم خشكسالی در سیستان و بلوچستان بوده است. در سفرهایی كه به‌عنوان داوطلب هلال‌احمر به این مناطق داشتم، به خانه‌ها سركشی و با اهالی روستا گفت‌وگو كردم تا بیماران نیازمند را شناسایی كنم. اكنون هم چند بیمار را شناسایی كرده‌ام تا با كمك پزشكان همان منطقه درمان شوند و یا در موارد حادتر با كمك خیّران شرایط را برای انتقال به تهران و پیگیری روند درمان در پایتخت فراهم كنم. جالب است بدانید به هر شهر و روستایی كه می‌رفتم كودكان روستایی از كاروان‌های سلامت هلال‌احمر می‌گفتند. از پزشكان مهربانی كه خانه به خانه سراغ‌شان رفتند و لبخند را به آنها برگرداندند.


 خاطره‌ای هم از كمك به كودكان دارید؟
بله. در سفر گذشته به سیستان، كودكی را به من معرفی كردند كه تومور مغزی داشت. نشانی‌اش را داده بودند اما متأسفانه در سفرهای پی در پی به روستاها نشانی را گم كرده بودم. چهره آن پسر اما در ذهنم باقی مانده بود و تبدیل به مهمترین دغدغه‌ام شده بود. تا اینكه وقتی برای توزیع غذای گرم به روستایی رفته بودم، با همان پسر خردسال روبه‌رو شدم. با بدن نحیف و چشم‌های معصومش برای گرفتن غذا آمده بود. همانجا با یكی از پزشكان خیر در زاهدان تماس گرفتم و شرایطش را با او در میان گذاشتم. هزینه درمان او هم با كمك خیّران تأمین شد و اكنون آن پسر خردسال تحت درمان قرار گرفته است.
   خیران در حوزه‌های مختلف چگونه با شما همراهی می‌كنند؟
بسیاری از آنها در فضای مجازی وقتی مشكلات خانواده‌های نیازمند و یا بیمارانی كه نیاز به هزینه درمان و جراحی دارند را می‌بینند، برای كمك‌رسانی داوطلب می‌شوند. به‌عنوان مثال وقتی در اینستاگرام از مشكل معیشتی روستاییان سیستان گفتم، فرد خیری از استرالیا با من تماس گرفت و ١١ میلیون تومان برای تهیه و توزیع غذای گرم در اختیارم گذاشت.


   بنابراین همراهی دنبال‌كننده‌های‌تان در اینستاگرام مهمترین نقش را در عملی کردن وعده‌ها‌یتان با خدا ایفا می‌كند؟
بله. حتی آنها بیماران نیازمند، خانواده‌های محروم و كم‌بضاعت و... را به من معرفی می‌كنند و من هم پس از بررسی وضعیت آن خانواده آن مشكل را با دیگر دنبال‌كننده‌ها در میان می‌گذارم و همگی دست در دست هم به آنها كمك می‌كنیم. به‌عنوان مثال مدتی پیش یكی از دنبال‌كننده‌هایم ماجرای تولد ٥قلوها در یك خانواده محروم اراكی را با من در میان گذاشت و از ناتوانی پدر ٥ قلوها از تأمین هزینه‌های نوزادان گفت. من نیز موضوع را با دبیر كل هلال‌احمر مطرح كردم و با قول مساعد ایشان قرار است هزینه‌های تأمین معاش این خانواده را با كمك هلال‌احمر برعهده بگیریم. با عملی شدن این قول من نیز برای اهدای كمك‌ها به دیدار ٥ قلوها می‌روم.


   فراخوان شما در صفحه مجازی برای پیوستن دنبال‌كننده‌هایتان به كمپین نذر آب چقدر اثر داشته است؟
به‌طور كلی برای همراهی با زحمتكشان هلال‌احمر، در دو بخش برای كاهش مشكلات مردم سیستان همكاری كرده‌ام. نخست پیوستن به كمپین نذر آب و درخواست از دنبال‌كننده‌های صفحه‌ام در اینستاگرام برای به اشتراك گذاشتن كمپین نذر آب بود. همان شب موجی ایجاد شد كه برای خودم قابل باور نبود. در چند دقیقه صفحات بسیاری این كمپین را به اشتراك گذاشتند و خودشان هم با كمك كردن به كمپین نذر آب دیگران را به مشاركت دعوت كردند. همچنین لایوهایی كه از حضورم در روستاهای محروم و وضعیت معیشت و زندگی روزمره مردم سیستان می‌گذاشتم نیز در جلب مشاركت دنبال‌كننده‌ها در كمپین نذر آب اثر زیادی داشت.


و این مشاركت به چه صورت بود؟
بسیاری از دنبال‌كننده‌ها در همان صفحه لایو علاوه بر ابراز حس همدردی و حمایت معنوی، دست به كار شدند و بر اساس گزارش‌های مختلفی كه به من رسیده است، با پرداخت مبالغ مختلف در كمپین نذر آب سهیم شدند. در واقع من و مجموعه دوستان و دنبال‌كننده‌هایم در اینستاگرام به این نتیجه رسیدیم كه اگر دست به دست هم بدهیم می‌توانیم حتی در موضوع مهمی چون خشكسالی استان سیستان و بلوچستان نقش مؤثر داشته باشیم.


   و دومین مورد همراهی شما با كمپین برای كمك‌رسانی به مردم سیستان چه بود؟
یكی از مهمترین مشكلاتی كه در بازدید مكرر از روستاهای متأثر از خشكسالی با آن روبه‌رو شدم، مشكل معیشتی بود. اینكه در اثر خشكسالی، كشاورزی و دامداری روستاها تقریباً از بین رفته بود و اهالی برای تأمین غذای روزانه هم دچار مشكل جدی بودند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای تهیه و توزیع غذای گرم در برخی از روستاها‌كاری انجام دهیم. موضوع را در فضای مجازی با دنبال‌كننده‌هایم در میان گذاشتم و هزینه‌های لازم برای توزیع غذای گرم حداقل در ایام ماه محرم در برخی روستاهایی كه شناسایی كرده بودم فراهم شد. هلال‌احمری‌ها هم مثل همیشه پای ثابت بودند و خودشان مسئولیت توزیع غذا در روستاها را برعهده گرفتند كه با توجه به فاصله روستاها از یكدیگر و شرایط جوی و محیطی كار آسانی نیست.


   در یكی از تصاویری كه در صفحه شخصی‌تان در اینستاگرام به انتشار گذاشتید به علاقه بچه‌های محروم سیستان به تحصیل اشاره كردید. به‌عنوان داوطلب هلال‌احمر برای آن كودكان‌كاری انجام دادید؟
بله. اینكه آن بچه‌ها در میان آن‌همه محرومیت علاقه زیادی به درس خواندن داشتند و می‌خواستند یك روز خودشان محل زندگی‌شان را بسازند، انگیزه زیادی به من داد. یك روز كه به روستای تپه كنیز رفته بودم و مشغول بررسی كمبودهای روستا بودم، ناگهان چند كودك روستایی به سمت من دویدند. یكی از آنها گفت: عمو مدرسه ما از روستا دور است و پیاده تا مدرسه می‌رویم اما هیچ‌كدام از ما امسال كیف و دفتر نداریم. به آنها قول دادم در سفر بعدی با لوازم تحریر به روستای‌شان بروم. وقتی از سفر برگشتم موضوع را با دبیر كل جمعیت هلال‌احمر در میان گذاشتم و درخواست هزار بسته لوازم تحریر برای توزیع در روستاها كردم. همان جلسه مقرر شد ٢٠ هزار بسته لوازم تحریر تهیه و در روزهای آغاز سال تحصیلی در مناطق محروم سیستان توزیع كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha