آمار ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر، آن‌قدر بالا رفته که بررسی‌ها نشان می‌دهد همین بیماری‌ها نقش ٧٠‌درصدی در مرگ‌ومیر ایرانیان دارند. دیابت، فشار خون، سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان‌ها و ... تنها بخش کوچکی از این بیماری‌ها هستند که هر روز جان صدها نفر را می‌گیرند. آمارها نشان می‌دهند روزانه ٣٠٠ ایرانی در اثر سکته‌های قلبی جانشان را از دست می‌دهند و سالانه ١٠٠‌هزار نفر هم سکته مغزی می‌کنند.

مواد غذایی را با چه رنگی مصرف کنیم؟

سلامت نیوز:آمار ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر، آن‌قدر بالا رفته که بررسی‌ها نشان می‌دهد همین بیماری‌ها نقش ٧٠‌درصدی در مرگ‌ومیر ایرانیان دارند. دیابت، فشار خون، سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان‌ها و ... تنها بخش کوچکی از این بیماری‌ها هستند که هر روز جان صدها نفر را می‌گیرند. آمارها نشان می‌دهند روزانه ٣٠٠ ایرانی در اثر سکته‌های قلبی جانشان را از دست می‌دهند و سالانه ١٠٠‌هزار نفر هم سکته مغزی می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،آمار دیابت و فشار خون هم که هر روز بالاتر می‌رود. آخرین گزارش‌ها از دیابت، حکایت از ابتلای ١٢‌درصد ایرانیان بالای ١٨‌سال به این بیماری دارد. از آن طرف هم ٢٢‌درصد جمعیت کشور، دچار چاقی مفرط هستند و حدود ٤٨‌درصد از جمعیت بالای ١٨ سال، رژیم غذایی ناسالم دارند. با بالا رفتن آمار ابتلا به بیماری‌ها، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به فکر اجرای «چراغ راهنمای سلامت» افتاد؛ طرحی که میزان مضر یا غیر مضر بودن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را مشخص می‌کند. چراغ راهنمای سلامت با ٣رنگ، زرد یا نارنجی، قرمز و سبز که به صورت برچسب بر روی مواد غذایی قرار می‌گیرند، نشان می‌دهند آن ماده غذایی چقدر چرب است، چقدر نمک دارد یا چه میزان حاوی قند است. رنگ‌ها یا به ما هشدار می‌دهند یا خیالمان را راحت می‌کنند.

زرد یا نارنجی، سبز یا قرمز، مجوز مصرف یا مصرف نکردن خوراکی‌ها را می‌دهند.  زهره پوراحمدی، نماینده اداره کل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، پیش از این گفته بود که رنگ قرمز روی مواد غذایی نشان‌دهنده این است که فرد باید در مصرف آن فرآورده یا خوراکی مراقبت کند. رنگ زرد یا نارنجی نشانه هشدار است و رنگ سبز هم نشان می‌دهد آن خوراکی خوب است و از مصرفش نباید نگرانی داشته باشیم. برچسب«چراغ راهنمای سلامت» حالا مدتی است که جزو ملزومات مواد غذایی و نوشیدنی‌ها شده؛ برچسبی که روی خوراکی‌ها نصب می‌شود و میزان خطرآفرین بودن یا نبودن آن ماده غذایی را نشان می‌دهد.


نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای چیست؟
هر خوراکی که براساس ضوابط و قوانین سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، تولید می‌شود، باید پروانه ساخت معتبر داشته باشد. در کنار پروانه ساخت، هر ماده غذایی باید برچسب نشانگر رنگی داشته باشد. حالا این نشانگرها چه معنی دارند؟ بعضی از اجزای مواد غذایی مثل چربی، قند و نمک برای برخی افراد در سن‌های مختلف یا برای افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف می‌تواند مضر یا حتی مفید باشد. مثلا افرادی که فشار خون دارند، نباید مواد غذایی که نمک بالایی دارد، مصرف کنند. با قرار گرفتن نشانگر رنگی روی برچسب محصولات غذایی و آشامیدنی، مصرف‌کننده می‌تواند از محتوای انرژی، قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس هر ماده غذایی آگاه شود و با اطلاعاتی که به دست آمده نوع و میزان مصرف هر ماده غذایی را به صورت روزانه تشخیص دهد تا بتواند رژیم غذایی روزانه خود را مدیریت کند.

برچسب‌های قرمز، زرد و سبز چه معنی می‌دهند؟

قرمز: رنگ قرمز بر روی هر یک از اجزا در جدول چراغ راهنما نشان‌دهنده وجود آن جزء در مقادیر بالا در ماده غذایی است.مثلا اگر مقدار نمک در چراغ راهنما دارای رنگ قرمز باشد، مفهومش این است که آن ماده غذایی حاوی مقدار زیادی نمک است و ممکن است این ماده غذایی برای فرد دارای فشار خون بالا مناسب نباشد.

زرد: رنگ زرد بر روی هر یک از اجزا در جدول چراغ راهنما نشان‌دهنده وجود آن جزء در مقادیر متوسط در ماده غذایی است. مثلا اگر مقدار اسیدهای چرب ترانس در چراغ راهنما دارای رنگ زرد باشد به این معنی است که آن ماده غذایی دارای مقدار متوسطی اسیدهای چرب ترانس است و به این ترتیب مصرف‌کننده در انتخاب و میزان مصرف آن محصول غذایی راهنمایی می‌شود.

سبز: رنگ سبز بر روی هر یک از اجزا در جدول چراغ راهنما نشان‌دهنده وجود آن جزء در مقادیر مناسب سلامتی در ماده غذایی است. مثلا چنانچه مقدار قند در چراغ راهنما دارای رنگ سبز باشد مفهومش این است که آن ماده غذایی حاوی مقدار کمی قند بوده و آن محصول برای کسانی که تمایل به مصرف قند بالا در رژیم غذایی خود را ندارند مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha