رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران گفت: جراحی های نوظهور زیبایی مثل تغییر رنگ چشم،شکل گوش جزو عمل های جراحی مشروع تلقی نمی شود و براساس قانون مجازات اسلامی غیرقانونی و قابل تعقیب کیفری است.

جراحی های تغییر رنگ چشم و شکل گوش قابل تعقیب کیفری است

سلامت نیوز:  رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران گفت: جراحی های نوظهور زیبایی مثل تغییر رنگ چشم،شکل گوش جزو عمل های جراحی مشروع تلقی نمی شود و براساس قانون مجازات اسلامی غیرقانونی و قابل تعقیب کیفری است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمود عباسی افزود: پذیرش مخاطرات، عوارض مهلک، مخاطره آفرین و نتایج غیرعقلانی جراحی های نوظهور زیبایی، موازنه ضرورت را به طورکلی برهم زده است به گونه ای که با ابزار فقهی، حقوقی و اخلاقی کمتر می توان وجهه مشروعیت برای این گونه اعمال قائل شد.
وی ادامه داد: قراردادن عنبیه مصنوعی و کاشت نگین در چشم، تغییر دائم رنگ چشم و عمل های عجیب و غریب از جمله چشم گربه ای، گوش الاغی و امثال اینها فاقد مشروعیت قانونی است و در این گونه اعمال پزشکی اصل بر مسئولیت جراح است و رضایت و برائت قبل از عمل، هیچ تاثیری در سقوط مسئولیت پزشکی ندارد.


عباسی اظهار داشت: مسئولیت مبتنی بر تقصیر در نظام حقوقی ما در چارچوب اعمال جراحی مشروع و متعارف پذیرفته است و در این گونه اعمال، مسئولیت پزشک مبتنی بر نتیجه است. یعنی اصل بر مسئولیت پزشک است هرچند که لازم است قانونگذار صراحتا این گونه اعمال جراحی را ممنوع اعلام کند و ضمانت اجرای شدیدتری برای آن در نظر بگیرد.
وی گفت: قانونگذار در سال 1374 برای عمل های جراحی غیرقانونی، مجازات حبس از 6 ماه تا سه سال و جزای نقدی در نظر گرفته بود اما متاسفانه در سال 1379مجازات حبس حذف شد البته در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی که اخیرا در معاونت حقوقی قوه قضائیه تهیه شده، مجازات سنگین از جمله حبس در نظر گرفته شده است.
رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران با اشاره به ماده 158 قانون مجازات اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر این اقدامات توسط متخصص هم انجام شود چون صرفا در راستای زیبایی است و اصل بر مسئولیت پزشک است، مشروع تلقی نمی شود همچنین اگر افراد غیرمتخصص و فاقد صلاحیت چنین اقداماتی انجام دهند، علاوه بر اینکه غیرقانونی است، مجرمانه هم هست و قابل تعقیب کیفری است زیرا دخالت غیرمجاز در امور پزشکی به شمار می آید.

*انجام عمل های جراحی زیبایی در مطب کاملا غیرقانونی است
عباسی درباره انجام عمل های جراحی در مطب پزشکان افزود: نفس عمل های جراحی نوظهور زیبایی غیرقانونی است و افراد به دلیل اطلاع از آثار و پیامدهای آن در مطب این اقدامات را انجام می دهند چون در بیمارستان ها نظارت وجود دارد.
وی تصریح کرد: بازرسان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی باید به تکلیف قانونی خود عمل کنند و نظارت بر این گونه موارد را با جدیت پیگیری کنند.
رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران اضافه کرد: این گونه اعمال، مجازات انتظامی نیز دارد و قابل تعقیب در سازمان نظام پزشکی، دادسراهای انتظامی و هیات های بدوی، تجدیدنظر و عالی نظام پزشکی است.
دگرگونی سطحی ارزش های اجتماعی و نیازتراشی روانی بازار پررونقی برای برخی پزشک نماها ایجاد کرده است اما این اقدامات به سلامت افراد لطمه وارد می کند و باید برخورد قانونی جدی با آنها انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha