رییس مركز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشكی تهران خواستار توجه بیشتر به آموزش های همگانی به منظور مصرف صحیح آنتی بیوتیك ها در كشور شد.

سلامت نیوز : رییس مركز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشكی تهران خواستار توجه بیشتر به آموزش های همگانی به منظور مصرف صحیح آنتی بیوتیك ها در كشور شد.
رییس مركز تحقیقات ایدز دانشگاه، قرن 21 را زمان عفونت های مقاوم بیمارستانی و بیماری های عفونی دانست و بر افزایش دانش پزشكان در مصرف آنتی بیوتیك تاكید كرد.

 دكتر مینو محرز، با اشاره به شعار هفته سلامت " مقاومت به داروهای ضد میكروبی، یك تهدید جهانی" كه توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است، فرهنگ سازی و آموزش از سطح مدارس را در مصرف منطقی دارو موثر دانست و گفت: متاسفانه آنتی بیوتیك ها بیشترین داروهایی هستند كه در كشور از آنها استفاده می شود و این در حالی است كه مردم و پزشكان كمترین دانش را در این رابطه دارند.

وی با اشاره به گرانی تولید آنتی بیوتیك ها گفت: این دارو به دلیل هزینه زیادی تولید و بازار كوتاه مدت مصرفی كه دارند مقرون به صرفه نبوده و شركت های تولید دارو ترجیح می دهند كه داروهایی با بازار مصرف وسیع تر تولید نمایند از این رو باید در مصرف این داروها حداكثر احتیاط رعایت شود چرا كه در صورت مقاومت به آنتی بیوتیك های موجود، عفونت های مقاوم، جان بسیاری از بیماران را خواهد گرفت.

این متخصص بیماری های عفونی، تجویز منطقی دارو و مصرف صحیح آن را از جمله شیوه های مناسب در كاهش عفونت های مقاوم خواند و یادآور شد: لازم است در برنامه های آموزشی پزشكان، نسخه نویسی صحیح و نحوه كنترل عفونت گنجانده شود و پزشكان با این مهارت ها بیش از گذشته آشنا شوند.

دكتر محرز، نقش رسانه ها را در كاهش خود درمانی بیماران مهم ارزیابی كرد و افزود: فروش آنتی بیوتیك بدون نسخه و مصرف خود سرانه، از جمله مواردی است كه منجر به گسترش عفونت های مقاوم به دارو می شود و این در حالی است كه رسانه ها می توانند با آموزش مناسب از مصرف خودسرانه این داروها پیش گیری كنند.

وی پیش گیری و رعایت بهداشت را كم هزینه ترین روش برای كنترل و كاهش عفونت های مقاوم به دارو دانست و تصریح كرد: رعایت استانداردهای بین المللی و احتیاط های همه جانبه، استفاده از ماسك، دستكش و لوازم یكبار مصرف در بیمارستان ها و كنترل كامل بخش های ICU ، می تواند موجب كاهش عفونت ها شود.

رییس مركز تحقیقات ایدز، انتخاب شعار" مقاومت به داروهای ضد میكروبی، یك تهدید جهانی"  از سوی سازمان بهداشت جهانی را به منزله وظیفه سنگین متخصصین و انجمن های عفونی سراسر كشور خواند و خاطر نشان كرد: نگذاریم این برنامه محدود به هفته سلامت شود بلكه باید به صورت مداوم در كشور نهادینه شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha