شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 25798

محققین انستیتوی ملی قلب، ریه و خون آمریکا، بر مبنای دو مطالعه اساسی و کلیدی به نکاتی مهم پی برده اند. یافته های آنان نشان داده که فشار خون با اجرای یک رژیم غذایی خاص که چربی اشباع شده، کلسترول، و چربی کامل در آن به حداقل رسیده باشد، کاهش خواهد یافت.

سلامت نیوز : محققین انستیتوی ملی قلب، ریه و خون آمریکا، بر مبنای دو مطالعه اساسی و کلیدی به نکاتی مهم پی برده اند. یافته های آنان نشان داده که فشار خون با اجرای یک رژیم غذایی خاص که چربی اشباع شده، کلسترول، و چربی کامل در آن به حداقل رسیده باشد، کاهش خواهد یافت. این رژیم غذایی باید غنی از میوه، سبزیجات و محصولات لبنی کم نمک باشد.
 همچنین پتاسیم، منیزیوم، کلسیم، پروتئین و فیبرهای غیرقابل جذب آن نیز افزوده شده است. اهداف تغذیه ای این رژیم غذایی به گونه ای طراحی شده است که شما با رعایت آن، مقدار مناسبی از هر ماده غذایی را در روز دریافت کنید. این مقادیر در زیر مشخص شده اند:
 مقدار چربی : 27 درصد کل کالری مورد نیاز روزانه چربی اشباع شده: تنها 6 درصد کل کالری مورد نیاز روزانه پروتئین: 18 درصد کل کالری مورد نیاز روزانه کربوهیدرات: 55 درصد کل کالری مورد نیاز روزانه کلسترول: روزانه 150 میلی گرم سدیم(مقدار نمک): روزانه 3/2 پتاسیم: روزانه 7/4 گرم کلسیم: روزانه 25/1 گرم منیزیم: روزانه 500 میلی گرم فیبر: روزانه 30 گرم در صورت نیاز به کنترل شدیدتر فشار خون، مقدار سدیم ممکن است تا 5/1 گرم تقلیل یابد که این مورد به خصوص در افراد میانسال و مسن مفید است.
 همانطور که مشخص است طرح غذایی DASH بر روی خوراکی هایی تاکید می کند که غنی از مواد مغذی هستند و موجب کاهش فشار خون می شوند. این مواد عمدتا شامل بعضی مواد معدنی (مثل پتاسیم، کلسیم، منیزیم) و همچنین پروتئین و مواد فیبری هستند. اثر رعایت این رژیم در کاهش فشار خون، 2 هفته پس از شروع مشاهده خواهد شد. نکته مهمی که در مطالعات دیگر اثبات شده، کم شدن فشار خون در اثر کاهش مصرف نمک است. هر چه مقدار نمک مصرفی را کاهش دهید کاهش بیشتری را در فشار خون خود شاهد خواهید بود و اگر کاهش مصرف نمک را با این رژیم همزمان کنید، نتیجه بسیار بهتری خواهید گرفت.
 برگرفته از کتاب کلید رژیم غذایی برای مقابله با فشار خون ( انتشارات کلید آموزش )

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha