یکشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 25803

آسم یکی از بیماری های مزمن ریه است که میلیون ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. سرماخوردگی باعث بدتر شدن علائم آسم و مشکل شدن تنفس می شود.

آسم یکی از بیماری های مزمن ریه است که میلیون ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. سرماخوردگی باعث بدتر شدن علائم آسم و مشکل شدن تنفس می شود. در این شرایط شناختن نشانه های سرماخوردگی و آسم، داروهایی که برای پیشگیری از حمله آسم باید مصرف کرد و داروهایی که در هنگام حمله باید استفاده کرد ضروری است.
همچنین برخی داروها (مثل آنتی هیستامین ها) می توانند ترشحات مجاری هوایی را غلیظ و سفت کنند که در این صورت خارج کردن خلط توسط سرفه برای افراد مبتلا به آسم سخت تر می شود. در تنفس عادی، هوا از راه بینی و حلق وارد راه های هوایی تحتانی می شود، این مجاری به شاخه های فراوان و بسیار ریز تقسیم می شود که در آخر به کیسه های هوایی منتهی می شود.
اکسیژن هوای تازه در کیسه های هوایی به خون منتقل می شود و دی اکسید کربن وارد کیسه های هوایی شده، در بازدم خارج می شود. در تنفس عادی، عضلات جدار مجاری تنفسی شل و آزداد بوده، هوا به راحتی عبور می کند. اما در حمله آسم، در اثر حساسیت بیش از حد به مواد خارجی، به سه دلیل عبور هوا از این راه ها با مشکل روبرو می شود:
• عضلات دیواره راه های هوایی منقبض می شوند و باعث تنگ شدن مجاری می شود.
• مخاط پوشاننده سطح داخلی راه های هوایی دچار التهاب و تورم می شود.
• سلول های سطح داخلی راه های هوایی مخاط بیشتر و غلیظ تری ترشح می کنند که به راحتی دفع نمی شود.
• این واکنش ها باعث تنگ تر شدن راه های هوا، افزایش مقاومت در برابر عبور هوا و بروز علائم آسم می گردند. البته همه افراد مبتلا به آسم علائم یکسانی ندارند. علائم آسم در یک فرد نیز در حملات مختلف ممکن است مشابه نباشد. ممکن است فرد یکبار دچار حمله خفیف شود و بار دیگر حمله شدیدتری بروز کند. آسم باعث تب، لرز، درد و کوفتگی عضلات یا گلودرد نمی شود.
شایع ترین نشانه های آسم عبارتند از: سرفه مکرر، کوتاهی نفس، ویز(نوع خاصی از خس خس سینه) و تنگی نفس. در مورد اقداماتی که افراد مبتلا به آسم باید هنگام بروز سرماخوردگی انجام دهند از پزشک خود توضیح بخواهید. بسیاری از پزشکان این گونه دستورالعمل ها را به صورت جزوه یا کتابچه های چاپ شده در اختیار بیماران قرار می دهند. احتمالا این دستورالعمل ها پیشنهاد می کنند هنگام بروز نشانه های سرماخوردگی مقدار یا تعداد دفعات مصرف داروها را افزایش دهید و هنگام بروز برخی نشانه های شدیدتر به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشک به مدت 5 تا 10 روز، داروی پردنیزون تجویز کند. علاوه بر این، باید تماس با هر گونه عامل محیطی که احتمال دارد باعث تحریک دستگاه ایمنی و شروع حمله آسم شود را تا حد امکان کاهش دهید. مثلا ممکن است لازم باشد از هر گونه دود، مواد آلرژی زا، هوای سرد یا مواد شیمیایی تحریک کننده دوری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آسم، می توانید به کتاب کلید آسم از همین مجموعه مراجعه کنید.
برگرفته از کتاب کلید شناخت و درمان سرماخوردگی ناشر: (انتشارات کلید آموزش)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha