معضل اعتیاد و تسهیل دسترسی به انواع مواد مخدر در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر از اتفاقاتی است که منجر به بسط و توسعه آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

افزایش 16‌درصدی کشفیات مواد مخدر در یک‌سال

سلامت نیوز:معضل اعتیاد و تسهیل دسترسی به انواع مواد مخدر در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر از اتفاقاتی است که منجر به بسط و توسعه آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،به عبارت دیگر توجه به آسیب‌های اجتماعی چون سرقت، طلاق، بزهکاری، جنایت و مواردی از این دست ارتباط مستقیمی با معضل اعتیاد دارد. این در حالی است که بسیاری از معتادان نیز به‌دلیل طردشدن از سوی خانواده راهی خیابان‌ها می‌شوند که نتیجه آن افزایش تعداد معتادان متجاهر در شهر است؛ معتادانی که به‌خصوص در شب‌های سرد سال در گوشه و کنار خیابان‌ها روزگار می‌گذرانند و اگر شهرداری با همان سرمایه و توان اندک پا پیش نگذارد حتما در شب‌های سرد سال تلفات معتادان افزایش خواهد یافت.

گفته می‌شود یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای مبارزه با معضل اعتیاد، جلوگیری از دسترسی راحت به مواد مخدر سنتی و صنعتی است. سردار پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌و‌گویی که با «فارس» داشته به‌طور مفصل در این باره صحبت کرده است. وی در ارتباط با طرح جامع ملی مبارزه با اعتیاد گفته که این طرح در راستای برنامه ششم توسعه تدوین شده و به تصویب رسیده است.
این مقام مسوول در ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین از افزایش بسیار میزان مواد مخدر تولیدی در افغانستان خبر داده و گفته است که مقدار تولید از 4600‌تن در سال گذشته به حدود 10‌هزار تن رسیده که حتی برخی از گزارش‌ها از رقم 12‌هزار تن نیز خبر می‌دهد. سردار افشار به این مسأله هم اشاره کرده که البته مقدار تولید بالای مواد مخدر الزاماً به کاهش قیمت نخواهد انجامید چراکه تولیدکنندگان بخشی از مواد را برای سال‌های بعد
نگه می‌دارند.

راهی که از ایران می‌رود
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره راه انتقال مواد مخدر نیز اطلاعات جالبی ارائه کرده است. به گفته سردار افشار حدود 30‌درصد از مواد مخدر تولید شده در افغانستان از مسیر ایران به آذربایجان غربی، ترکیه و بالکان منتقل می‌شود. بقیه راه‌هایی که مورد توجه قاچاقچیان است مسیرهایی چون شمال دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند، شاخ آفریقا، دریای سرخ و دریای مدیترانه است تا به اروپا برسد. البته پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدامات بسیاری را در مرزهای شرقی کشور انجام داده که مسدود کردن مرزها یکی از آن‌هاست. در چنین شرایطی نیز قاچاقچیان به استفاده از راه‌های دریایی گرایش پیدا کرده‌اند.


اقدامات صورت گرفته موجب افزایش کشفیات مواد مخدر در کشور نیز شده است. آن‌طور که سردار افشار گفته میزان کشفیات از نیمه دوم سال گذشته و نیز از ابتدای امسال در استان‌هایی چون هرمزگان، بوشهر و خوزستان افزایش یافته است. میزان کشفیات مواد مخدر نسبت به سال گذشته از افزایش 16‌درصدی خبر می‌دهد. این را هم بدانید که سال قبل حدود 800‌تن مواد مخدر در کشور کشف‌و‌ضبط شد.
اما نکته مهم دیگر نوسان قیمت مواد مخدر در بازار است؛ امری که در ماه‌های اخیر با توجه به نوسان قیمت ارز موجب شده کالاهای مورد نیاز و ضروری برای معیشت مردم نیز شاهد افزایش چند ده درصدی باشد. این در حالی است که قاچاقچیان برای کنترل بازار و از دست ندادن مشتریان بازار قیمت را کنترل می‌کنند. به گفته سردار افشار قیمت تریاک و مشتقات آن حدود 20‌درصد افزایش قیمت داشته است. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره شیوه تنظیم بازار از سوی قاچاقچیان نیز گفته: اگر قاچاقچیان عرضه مواد مخدر را به قیمت مناسبی نداشته باشند، تقاضا در بازار به سمت مراکز درمانی می‌رود؛ درمان‌های نگهدارنده متادون و به‌جای اینکه به قاچاقچیان پناه ببرند از مراکز درمانی تهیه می‌کنند. علت دیگر این است که احتمالاً افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان قیمت مواد مخدر را تا حدودی پایین آورده و افزایش قیمت دلار تأثیر زیادی بر آن نداشته است.

راه مبارزه کدام است
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر چند روز قبل در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی درباره تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر گفته بود: میزان مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور حدود دو ‌میلیون‌و‌۸۰۰‌هزار نفر بوده که نزدیک به ۱۰‌میلیون خانوار را درگیر خود کرده است. سردار اسکندر مؤمنی با بیان اینکه این ستاد اولویت را روی پیشگیری قرار داده است، افزود: در ایام ماه مبارک رمضان و ماه محرم روحانیون به روستاهای دورافتاده می‌روند که در این زمینه بسیار تأثیرگذار بوده است.
وی همچنین با اشاره به میزان تأثیرگذاری بیانات و فتاوای مراجع عظام تقلید در زمینه مواد مخدر افزود: توصیه‌های مراجع عظام تقلید بسیار تأثیرگذار بوده و اگر می‌خواهیم در زمینه پیشگیری کارکنیم باید به‌صورت فراگیر این کار را انجام دهیم. به گفته سردار مؤمنی مواد مخدر 199‌هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده که معادل 7/11درصد تولید ناخالص ملی است.

تیری که به خانواده‌ها می‌خورد
نخستین آسیب اعتیاد و افزایش استفاده از مواد مخدر به خانواده‌ها می‌رسد. در‌باره این معضل سریال‌ها، فیلم‌ها، تبلیغات و اقدامات بسیاری صورت گرفته است اما به نظر می‌رسد در برابر این اقدامات، قاچاقچیان نیز با ابزار و قدرت بیشتری در راستای توزیع وسیع‌تر و دسترسی راحت‌تر به مواد مخدر تلاش می‌کنند. پاتوق‌های معتادان و قاچاقچیان برای توزیع مواد مخدر در تهران شناخته شده هستند. در صدر فهرست این پاتوق‌ها می‌توان به محله هرندی تهران در جنوب شهر و منطقه‌12 اشاره کرد. این محله به‌دلیل اعتیاد و حضور گسترده معتادان آسیب‌های بسیاری را متحمل شده است. این در حالی است که در جنوب شرق تهران و در انتهای محله رضویه، در حاشیه بزرگراه امام رضا‌ ؟ع؟ نیز پاتوق جدیدی معتادان و توزیع مواد مخدر شکل گرفته است. این در حالی است که گفته می‌شود زمان دسترسی به مواد مخدر در تهران به 15‌دقیقه رسیده است و حتی با استفاده از فضای مجازی یا تلفن سفارش مواد را در این زمان به محل مورد نظر مشتری ارسال می‌کنند؛ این خبر را نیز چندی قبل آقای احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرده و گفته بود: وقتی فردی به مواد مخدر اعتیاد پیدا کند به هر قیمتی برای به‌دست آوردن آن تلاش می‌کند و توجهی به این موضوع ندارد که موادی که مصرف می‌کند خالص بوده یا ممکن است مواد دیگری نیز به آن افزوده شده باشد، ضمن اینکه آن‌ها به خوبی از مضرات استفاده از مواد مخدر خالص آگاه‌اند؛ بنابراین برای آن‌ها فرقی ندارد که مواد مضرتری هم در این مواد وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha