مستوفی گفت : تورها به طور معمول برای شکار لاک پشت تهیه نشده اند و همیشه تاریخ، این لاک پشت ها در این تورها گیر افتاده اند. گوشت و تخم لاک پشت ،غذای برخی محلی هاست و نباید همه تقصیرها را گردن صیادان چینی بیندازیم.

کشف لاشه 35 لاک پشت نایاب در سواحل جنوبی کشور

سلامت نیوز:مستوفی گفت : تورها به طور معمول برای شکار لاک پشت تهیه نشده اند و همیشه تاریخ، این لاک پشت ها در این تورها گیر افتاده اند. گوشت و تخم لاک پشت ،غذای برخی محلی هاست و نباید همه تقصیرها را گردن صیادان چینی بیندازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، به علت یک سری از بی توجهی ها و متاسفانه سو استفاده ها، فاجعه زیست محیطی  در سواحل عمان به وجود آمده است .35 لاک پشت از گونه های مختلف و عمدتا سبز تلف شدند و صحنه بسیار ناراحت کننده ای در سواحل جنوبی کشور بوجود آمده است . نکته حائز اهمیت آنجا است که آثار تور ماهیگیری و پروانه موتور قایق های صیادی اغلب چینی بر روی آنها وجود دارد .

این کشتار در حالی صورت گرفته است که لاک پشت سبز  از گونه های لاکپشت های دریایی است که به دلیل قرار داشتن در فهرست گونه های در حال انقراض، تحت حفاظت اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و کنوانسیون بین المللی گونه های در معرض خطر قرار دارد.

 
در خصوص این فاجعه زیست محیطی با فرخ مستوفی کارشناس محیط زیست گفتگویی داشتیم که درادامه می خوانید:

فرخ مستوفی در گفتگو با خبرنگار ما در مورد جو به وجود آمده در مورد حضور صیادان چینی در آب های جنوب گفت: ما هم در آب های دیگران ماهیگیری می کنیم. تن ماهی در دریای عمان بی اندازه کم است و با توجه به حجم زیاد شرکت های تولیدکننده تن ماهی، به اجبار ماهی مورد نیاز از جاهای دیگر تأمین می شود و کشتی های ایرانی در اطراف سومالی به میزان گسترده اقدام به ماهیگیری می کنند.

وی در مورد شکار لاک پشت ها در آب های جنوب کشور گفت: تورها به طور معمول برای شکار لاک پشت تهیه نشده اند و همیشه تاریخ، این لاک پشت ها در این تورها گیر افتاده اند. گوشت و تخم لاک پشت ،غذای برخی محلی هاست و نباید همه تقصیرها را گردن صیادان چینی بیندازیم. در جنوب کشور افرادی شغلشان شکار تخم لاک پشت است و در سال هزاران تخم لاک پشت مخصوصا در جزیره های غیر مسکونی جمع آوری شده و به فروش می رسد.

مستوفی به نقش لاک پشت ها در چرخه اکوسیستم اشاره کرد: هیچ موجودی در چرخه حیات بی ارزش نیست و جایگاه خاص خود را دارد. در مورد لاک پشت ها ما با موجوداتی قدیمی مواجه هستیم که میلیون ها سال از عمرشان می گذرد و در حد دایناسورها .یعنی از اولین موجودات دریایی دنیا هستند.  لاک پشت ها انواع مختلف دارند که چهار گونه آن در ایران وجود دارد و یکی دو گونه از آنها از سوی سازمان بین المللی حفاظت از طبیعت به عنوان لاک پشت های در معرض خطر معرفی شده اند.

این کارشناس محیط زیست مشکل اصلی را در عدم هماهنگی بین سازمان محیط زیست و بنادر و کشتیرانی و شیلات و سایر دستگاه ها دانست و افزود: به این دلیل که ما مصرف کننده خرچنگ یا سایر آبزیان کف دریا نیستیم، سیاستگذاران مکان هایی که برای کشور از نظر شیلاتی به عنوان مصرف کننده ارزش نداشته اما جنبه تجاری دارد، به خارجی ها اجاره داده است.

متأسفانه کشور در شرایط اضطرار قرار گرفته و از هر طرف محاصره شده است و ارزآوری از هر طریقی امری حیاتی است. مسئله صید بی رویه و استفاده بی اندازه از منابع طبیعی و غیره در این شرایط منتفی می شود. کسی را که باید متهم کرد کشورهایی هستند که باعث تحریم ایران و به وجود آمدن چنین شرایطی شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha