یک متخصص اپیدمیولوژی گفت: فقر و افزایش مشکلات اقتصادی در جامعه، بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، سرطان، بیماری‌های قلب و عروق و بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.

فقر بیماری‌های غیرواگیر را افزایش می‌دهد

سلامت نیوز:یک متخصص اپیدمیولوژی گفت: فقر و افزایش مشکلات اقتصادی در جامعه، بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، سرطان، بیماری‌های قلب و عروق و بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،باقر فرح‌شاد  اظهار کرد: امروز بیماری‌های غیر واگیر اصلی‌ترین عامل مرگ و میر انسان است. بیماری‌های غیر واگیر معمولا زمان طولانی‌تری ادامه داشته و مزمن می‌شوند.

وی ادامه داد: این بیماری‌ها عموما در اثر تغییر شیوه یا کاهش کیفیت زندگی رخ می‌دهند. عواملی همچون مصرف دخانیات، مصرف الکل، کاهش فعالیت جسمانی و ورزش و برخی دیگر از تغییرات در شیوه سالم زندگی انسان چنین مشکلاتی را افزایش می‌دهد.

این متخصص اپیدمیولوژی تصریح کرد: در دهه‌های اخیر، افزایش افسارگسیخته ضریب ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر موجب شده است سیستم‌های سلامت بسیاری از این کشورها نگران این مساله شده و تلاش کنند برای کاهش این بیماری‌های سرمایه‌گذاری کنند.

فرح‌شاد گفت: یکی از علل تایید شده که در بروز بیماری‌های غیرواگیر مطرح است، کاهش کیفیت تغذیه است. مطالعات نشان داده است تغذیه نامناسب و  استفاده نکردن از گروه‌های مختلف مواد غذایی می‌تواند موجب بروز بیماری‌های غیر واگیر و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌های واگیردارد شود.

وی افزود: همچنین استرس یکی از عوامل مهم و موثر در تشدید بیماری‌های غیر واگیر است که با بروز مشکلات مالی و افزایش فقر در جامعه، افزایش خواهد یافت.

این متخصص اپیدمیولوژی ادامه داد: کاهش درآمد، سهم هزینه‌های خودمراقبتی را نیز در لیست هزینه‌های افراد و خانوار کاهش می‌دهد که همین مساله نیز به تشدید بیماری‌های غیر واگیر کمک می‌کند.

فرح‌شاد گفت: این حقیقت است که افزایش فقر در جامعه می‌تواند بیماری‌های غیر واگیر را افزایش داده و در ادامه هزینه‌های درمان دولت را نیز تحت تاثیر قرار دهد. دولت باید در نظر داشته باشد هزینه‌های رفاه زندگی را در جامعه افزایش ندهد تا بتواند هزینه‌های درمان خودش را مدیریت کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha