بعضی اتفاقات هستند که نمی توانی به سادگی از کنار آن بگذری، نمی‌توان آن را فقط یک رویداد تلقی کنی و چشمانت را ببندی و از کنار آن بی‌تفاوت رد شوی، یعنی اگر هم بخواهی آن را نادیده بگیری یا نخواهی که نگاه کنی ، ناخودآگاه جلوی چشمانت و افکارت رژه می‌روند، آن هم رژه‌ای آزاردهنده.

از ایرانشهر تا شوشتر؛ چرخه خشونت جنسی و تجاوز ادامه دارد/سختی‌های اثبات تجاوز

سلامت نیوز: بعضی اتفاقات هستند که نمی توانی به سادگی از کنار آن بگذری، نمی‌توان آن را فقط یک رویداد تلقی کنی و چشمانت را ببندی و از کنار آن بی‌تفاوت رد شوی، یعنی اگر هم بخواهی آن را نادیده بگیری یا نخواهی که نگاه کنی ، ناخودآگاه جلوی چشمانت و افکارت رژه می‌روند، آن هم رژه‌ای آزاردهنده.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از همدلی، در چند روز گذشته خبر تلخی به سرعت شبکه‌های اجتماعی را در نوردید. خبری که از یک تجاوز جنسی دیگر حکایت داشت. انتشار فیلم و تصاویر هولناکی از تجاوز یک مرد به پسران خردسال و نوجوان در شوشتر یکبار دیگر جامعه را در بهت تجاوز جنسی دیگری فرو برد. در تصاویر منتشر شده متجاوز در حالی که ژست فاتحان را به خود گرفته است از همدستش می‌خواهد از صحنه شنیع وی فیلم برداری کند و خود نیز بارها و بارها به دوربین خیره می‌شود و از نمایش چهره خود کوچکترین ابایی هم ندارد. گفته می شود متجاوز با این فیلم‌ها قربانیان را تهدید کرده بود که اگر موضوع را به خانواده‌ها اطلاع دهند، این فیلم‌ها را منتشر خواهد کرد.


براساس اطلاعات منتشر شده، متجاوز «احمد تن‌تن» مجرم و اوباش سابقه‌دار «شوشتر» که پیش از این بارها زندانی شده بود، آخرین بار به واسطه یکی از بستگانش آزاد شد. می‌گویند این مجرم بعد از آزادی به همراه دو نفر از دوستانش به پسران نوجوان ۱۲ و ۱۳ ساله تجاوز کرده و از قربانیان در حال تجاوز، فیلم گرفته است.
گفته می شود، قربانیان از خانواده‌‌های بی‌بضاعت شوشتر هستند و امکان دسترسی به وکیل را هم ندارند. آنها نگران هستند که طرح شکایت‌شان باعث شود. متجاوز یک بار دیگر بعد از آزادی از کودکان قربانی و خانواده‌هایشان انتقام بگیرد. آن گونه که یکی از اهالی شوشتر به خبرنگار همدلی گفت: گویا خانواد‌ه‌ این متجاوز تلاش دارند که با مدارک پزشکی و‌گواهی اختلالات روانی پرونده را مختومه کنند.
دادستان شهرستان شوشتر، جزئیات این پرونده را تشریح کرد. «سید قادر موسوی» در تشریح جزئیات پرونده فردی که به چند نوجوان در این شهرستان تجاوز و با گرفتن فیلم و عکس آن‌ها را وادار به سکوت کرده است، به رسانه‌ها گفت: «در پی انتشار فیلم در فضای مجازی و اطلاع دادستانی از موضوع، فورا و قبل از شکایت شاکی خصوصی دستگاه قضا به موضوع ورود کرد و این فرد دستگیر و با قرار بازداشت موقت، روانه زندان شد.» وی افزود: تحقیقات تکمیلی در حال انجام است و در مجموع سه نفر در رابطه با این پرونده دستگیر شده‌اند که دو نفر به این عمل شنیع اقدام کرده و یک نفر از آن‌ها به تهیه فیلم مبادرت ورزیده است.
در پی انتشار این تصاویر در رسانه‌های داخلی و خارجی بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی مدعی شدند که این فیلم‌های سیاه به دست برخی از خانواده قربانیان رسیده است، اما آنها غیر از متجاوز، از طرف پلیس هم تهدید شده‌اند که حق رسانه‌ای کردن این مساله را ندارند، در غیر‌ این‌ صورت با آنها بر خورد قضایی خواهد شد.
«حسین پنبه دانه پور»، فرماندار شوشتر در واکنش به خبر برخی رسانه های خارجی که مدعی شده اند، این خانواده ها تهدید شده اند در صورت انتشار اخبار ماجرا با آن ها برخورد خواهد شد، به رسانه‌ها گفت: «چنین چیزی اصلا صحت ندارد و دادستان خانواده های محترم این کودکان را خواسته است، برخی شکایت خود را تحویل داده‌اند و برخی هم در حال تکمیل و تحویل اند تا به اعمال قانون از سوی قوه قضائیه کمک کند. »
فرماندار شوشتر درباره انتشار فیلم تجاوز گفت: زمانی که این فیلم منتشر شد، هم توزیع کننده هم فیلمبردار و هم این فرد بازداشت شدند. وی در پاسخ به اینکه پرونده در چه مرحله ای از رسیدگی قرار دارد، تصریح می کند: در حال حاضر نیز در اختیار مقام قضایی قرار گرفته اند و پرونده در انتظار صدور رای است.
دادستان شهرستان شوشتر نیز در این راستا با تاکید بر رسیدگی سریع و قاطع به این پرونده با توجه به حساسیت موضوع، خاطرنشان کرد: برخی از خانواده‌های این نوجوانان در دادسرا حضور یافته و تاکنون دو خانواده، به طرح شکایت اقدام کرده‌اند.
اما انتشار این خبر واکنش‌های بسیاری در توئیتر به همراه داشت. بسیاری از کاربران با هشتگ «تجاوز به کودکان شوشتر» این حادثه را با برخی پرونده آزارهای جنسی در کشور که بنا به دلایلی مختومه شده است مقایسه کردند و معتقد بودند این نوع « لاپوشانی» و «چشم‌پوشی»ها باعث گستاخ شدن شرورهایی مانند احمد تن تن می‌شود.
البته این اولین بار نیست که خبر تجاوز به کودکان و خشونت‌های جنسی جامعه را در بهت فرو می‌برد. همین چند روز پیش تجاوز جنسی به دو پسر نوجوان از طرف پسری 21 ساله که آنها را به بهانه نشان دادن خرگوش به خانه کشانده بود و آنها را مورد آزار جنسی قرار داده بود
خبرساز شد.
تجاوز گروهی چندین ماه پیش به دختران ایرانشهر مثال تلخ دیگر از این دست است. در این حادثه آن گونه که امام جمعه اهل تسنن ایرانشهر در نماز عیدفطر مدعی شد صاحبان زور و زر به 41 دختر ایرانشهری تجاوز کردند و بسیاری از آنان از ترس آبرو خود حتی حاضر به شکایت و پیگیری ماجرا نشدند. در خردادماه امسال نیز معاون یک دبیرستان در تهران به آزار جنسی گسترده دانش آموزان متهم شد. این بار مقام معظم رهبری در فرمانی به رئیس قوه قضائیه دستور داد بعد از محاکمه، در اسرع وقت حدود الهی در رابطه با متهمان پرونده اجرا شود.
«شاهین صمدپور»، مستندساز و گزارشگر اجتماعی ، خبر تجاوز به چند کودک و نوجوان را تایید کرد و در صفحه اینستاگرامش از دستگیری فرد متجاوز خبر داد. وی در صفحه اینستاگرامش در مطلبی تحت عنوان «یک فاجعه دیگر و سه نکته مهم» به سختی‌هایی اثبات تجاوز جنسی در کشور اشاره کرد و نوشت: «سختی‌هایی که در راه اثبات تجاوز وجود دارد باعث شده است خیلی از کسانی که به خودشان یا فرزندشان تجاوز شده از شکایت صرف نظر کنند.یا گاهی خود شاکی هم دچار مشکلات شدیدی شود.( مثل تعدادی از خانواده‌های عزیز و محترم مدرسه غرب تهران که...) و این باعث می‌شود هم تعداد متجاوزان بیشتر شود و هم گستاخ‌تر شوند.
این نوع برخورد‌های خشونت بار با کودکان و فراوانی آن در چند وقت اخیر از جهات مختلف قابل تامل و بررسی است. این‌که چه اتفاقی می‌افتد و چه موضوعی پیش می‌آید که در جامعه ارزشی ما که آموزه‌های اخلاقی از در‌ و دیوار آن می‌ریزد و اغلب برنامه‌های تلویزیون و سایر رسانه‌های دیگر با دعوت از کارشناسان مختلف به تبلیغ اخلاقیات و آموزه‌های دینی مشغول هستند، باز شاهد این نوع برخورد خشونت بار با کودکان هستیم و برخی از اشخاص بالغ جامعه، زمانی که اغلب کودکان آنان را پناه خود فرض می‌کنند و به آنان اعتماد می‌کنند، آنان به صورت غیرانسانی و به فجیع‌ترین حالت ممکن جواب اعتماد آنان را می‌دهند و برخوردهای تاسف باری با کودکان اتفاق می‌افتتد که در اغلب اوقات حتی به مرگ آنان نیز منجر می‌شود.
این که چرایی وقوع این حوادث و ریشه این برخوردهای غیرانسانی و حرکات شنیع برخی از اشخاص از چه مسائلی نشات می‌گیرد، خود مثنوی هفتاد من است که بدون شک شرح آن در این مقال چند سطری نمی‌گنجد و خود موضوعی است که ضرورت توجه جدی کارشناسان اجتماعی و روانشناختی و همچنین همت برنامه‌ریزان و مسئولین خرد و کلان جامعه را می‌طلبد.
به نظر می‌رسد در این فضا که هر لحظه زندگی و حیات کودکی از سوی فرد بزرگتری مورد تهدید قرار می‌گیرد و همچنین با توجه به ضعف و خلاءهای قانونی و سهل انگاری که در حمایت‌از کودکان در کشور صورت می‌گیرد. حداقل کاری که خانواده‌ها می‌توانند برای محافظت از فرزندانشان انجام دهند آموزش‌های درست در جهت آگاهی بخشی به کودکان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha