متخصصان توصیه می کنند با فرا رسیدن فصل زمستان، بیماری های به ظاهر ساده را جدی گرفته و به هیچ عنوان اقدام به خود درمانی نکنید. از سوی دیگر افرادی از قبیل داروسازان و شیمی دان ها صلاحیت تجویز دارو ندارند.

داروسازان صلاحیت تجویز دارو ندارند

سلامت نیوز: متخصصان توصیه می کنند با فرا رسیدن فصل زمستان، بیماری های به ظاهر ساده را جدی گرفته و به هیچ عنوان اقدام به خود درمانی نکنید. از سوی دیگر افرادی از قبیل داروسازان و شیمی دان ها صلاحیت تجویز دارو ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، همزمان با فرا رسیدن زمستان، خود درمانی بیماران تبدیل به یک معضل بسیار جدی برای پزشکان می شود. این پدیده معمولا توسط افرادی اجرا می شود که اطلاعات کمی از پزشکی داشته یا در رشته هایی مانند شیمی مطالعاتی دارند. از سوی دیگر همواره برخی افراد به اطرافیان خود که دارای نشانه های بیماری مشابه بیماری که خود آن ها در گذشته تجربه کرده بودند؛ مشاوره دارویی داده و ذکر این موضوع بی معنی است که تجویز دارو بدون نظر و معاینه پزشک، امری کاملا اشتباه محسوب می شود.

    در بسیاری موارد آن چه از نظر بیماران، یک عارضه خفیف و بیماری غیر مهم تلقی می شود، ممکن است بیماری سختی باشد که باید به دقت و با احتیاط درمان شود. در بسیاری موارد هنگام بروز این گروه از بیماری ها، در صورت از بین رفتن زمان مناسب درمانی، بیماری باید به طور جدی و طولانی تحت درمان قرار گرفته و احتمال بستری شدن و حتی مرگ بیمار نیز وجود دارد.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که بیشتر بیماری های فصل زمستان بر اثر ویروس پدید آمده و نسبتا خفیف و دارای علایم مشابه هستند. درمان های ارایه شده برای این بیماری ها عموما تحت کنترل قرار دادن علایم و مراقبت از بیمار است که متاسفانه در بسیاری موارد با مصرف آنتی بیوتیک ها به طور خودسرانه توسط بیمار موجب مقاوم شدن برخی دیگر عوامل بیماری زا در برابر درمان می شوند.

دومین بحثی که در این میان مطرح می شود این است که در بسیاری موارد آن چه از نظر بیماران، یک عارضه خفیف و بیماری غیر مهم تلقی می شود، ممکن است بیماری سختی باشد که باید به دقت و با احتیاط درمان شود. در بسیاری موارد هنگام بروز این گروه از بیماری ها، در صورت از بین رفتن زمان مناسب درمانی، بیماری باید به طور جدی و طولانی تحت درمان قرار گرفته و احتمال بستری شدن و حتی مرگ بیمار نیز وجود دارد.

برای نمونه سرفه و گلو درد ممکن است از نظر برخی مردم تنها نشانه یک سرما خوردگی ساده باشد اما در عین حال این علایم ممکن است نشان دهنده ذات الریه نیز باشند که عدم درمان آن می تواند بسیار خطرناک باشد.

بیماران باید درک کنند که شیمی دان ها و داروسازان اجازه و صلاحیت تجویز دارو نداشته و به ویژه داراوهایی مانند آنتی بیوتیک، مسکن ها و آنکسیولیتیکها به هیچ عنوان نباید بدون نظر پزشک مصرف شوند.

توصیه می شود به هیچ عنوان در مواجهه با بیماری ها از خود درمانی و گرفتن توصیه از داروسازان و شیمی دان ها استفاده نکنید زیرا اگرچه ممکن است آن ها اطلاعاتی از ساختار داروها داشته باشند اما به دلیل عدم داشتن تجربه بالینی، امکان بروز خطاهای فاحش از سوی آن ها وجود داشته و از سوی دیگر آن ها معمولا اطلاعاتی از تاثیرات جانبی داروها ندارند. به این ترتیب در صورت بروز هر نوع بیماری، به هیچ عنوان اقدام به خوددرمانی نکرده، از مصرف دارو بدون نظر پزشک اجتناب کرده و به نظرات افراد غیر کارشناس و داروسازان توجهی نکنید.

منبع: thehealthsite

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha