یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 25836

در سال های اخیر مشخص شده است كه غذا خوردن طولانی ‌مدت كودك با شیشه شیر یا حتی شیر مادر ممكن است باعث به وجود آمدن نوعی از پوسیدگی زودرس در سنین4 تا 2 سالگی شود كه به آن پوسیدگی شیشه‌ شیر می‌گویند.

سلامت نیوز :در سال های اخیر مشخص شده است كه غذا خوردن طولانی ‌مدت كودك با شیشه شیر یا حتی شیر مادر ممكن است باعث به وجود آمدن نوعی از پوسیدگی زودرس در سنین4 تا 2 سالگی شود كه  به آن پوسیدگی شیشه‌ شیر می‌گویند.

دکتر حسین افشار استادیار گروه کودکان این دانشگاه گفت: این نوع پوسیدگی در ابتدا از سطوح بیرونی دندان های جلوی فك بالا شروع شده سپس اولین كرسی‌های بالا و پایین را درگیر می‌سازد. جالب است بدانیم كه در این نوع پوسیدگی، دندان های جلو فك پایین مبتلا نمی‌شود.

 وی در تشریح چگونگی ایجاد این نوع پوسیدگی گفت: كودك درهنگام خواب در بعدازظهرها یا شب، از یك شیشه محتوی شیر یا شیر مادر استفاده كرده و بارها در طی شب از خواب بیدار شده و شیر می‌خورد بنابراین وقتی كودك به خواب می‌رود، شیر كه محتوی قند است اطراف دندان های جلو فك بالا را احاطه می‌كند و قندهای داخل مایع، یك محیط بسیار مناسب برای رشد میكروب ها كه قادر به ایجاد اسید هستند را فراهم می‌كند.

 دکتر حسین افشار با اشاره به اینكه  جریان بزاق در هنگام خواب كاهش می‌یابد و این كندی شستشو و تخلیه مایعات شیرین از دهان باعث به وجود آمدن پوسیدگی زودرس در دندان های مزبور می‌شود گفت:  این نوع پوسیدگی در كودكانی كه عادت دارند در هنگام خواب از شیر مادر استفاده كنند نیز دیده می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد كه حتی قند موجود در شیر (لاكتوز) هم درصورتی كه بر روی دندان ها راكد بماند، می‌تواند باعث بروز پوسیدگی‌ شود.

وی اظهار داشت: پوسیدگی دوران شیرخوارگی معمولاً سریع پیشرفت كرده و تاج دندان های جلو فك بالا را كاملاً از بین برده و سبب به وجود آمدن آبسه بر روی لثه‌ها می‌شود و از آن جا كه كودك در سن بروز این نوع پوسیدگی قادر به همكاری نیست بنابراین درمان آن از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است.

استادیار دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره پیشگیری از بروز پوسیدگی دوران شیرخوارگی ابراز داشت: والدین بهتر است اولین ملاقات با دندانپزشك را قبل از یك سالگی فرزندشان داشته باشند تا از این طریق آگاهی‌های لازم را دریافت كنند همچنین پس از استفاده از شیر و قبل از خواب كودك، كمی آب از طریق شیشه‌ داده شده و با یك قطعه گاز استریل مرطوب، دندان های جلو فك بالا تمیز شود.

دکتر حسین افشار اضافه كرد: والدین باید در اولین فرصت ممكن شیر را از طریق فنجان به كودك بدهند تا درهنگام خواب از شیشه یا شیر مادر استفاده نشود همچنین با مراجعه منظم به دندانپزشك امكان استفاده از فلوراید را فراهم كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha