عضو شورای سیاست‌گذاری رادیولوژی کشور با اشاره به اینکه سالانه 250 تا 300 دستیار رادیولوژی پذیرفته می‌شود که 65 درصد آن زنان هستند، گفت: تا دو سال آینده آمار رزیدنت‌های خانم نیز در حوزه رادیولوژی بیشتر خواهد شد.

افزایش رادیولوژیست های خانم تا دو سال آینده/ دلیل نوبت‌های طولانی برخی سونوگرافی‌های زنان

سلامت نیوز:عضو شورای سیاست‌گذاری رادیولوژی کشور با اشاره به اینکه سالانه 250 تا 300 دستیار رادیولوژی پذیرفته می‌شود که 65 درصد آن زنان هستند، گفت: تا دو سال آینده آمار رزیدنت‌های خانم نیز در حوزه رادیولوژی بیشتر خواهد شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، سامانه فارس من «با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد».

سوژه دلیل کمبود سونوگراف‌های خانم برای زنان از جمله موضوعاتی بود که در سامانه فارس من مطرح و شهروندان خواستار رسیدگی به این مشکل در کشور شده‌اند. در همین راستا با محمود بَرفه‌ای عضو شورای سیاست‌گذاری رادیولوژی کشور گفت‌وگو کردیم.

برفه‌ای اظهار داشت: ساعات کاری که زنان رادیولوژیست کار می‌کنند محدودتر از مردان بوده و کمبودهای موجود در این زمینه در حال رفع شدن است.

وی افزود: پذیرش رزیدنت‌های خانم در حوزه رادیولوژیست بیشتر شده و در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اینکه چقدر متخصص رادیولوژیست زن فعالیت دارند بخشی از آن بستگی به استقبال زنان برای فعالیت در این زمینه دارد.

برفه‌ای گفت: تعداد زنان نیازمند به انجام سونوگرافی بیشتر از مردان است و این به دلایل موضوعات آناتومی بدنی، بارداری و ... بوده و پذیرش دستیار رادیولوژی زنان طی سال‌های اخیر در این زمینه نسبت به گذشته بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه سالانه 250 تا 300 دستیار رادیولوژی پذیرفته می‌شود که 65 درصد آن زنان هستند، گفت: تا دو سال آینده آمار رزیدنت‌های خانم نیز بسیار در حوزه رادیولوژی بیشتر خواهد شد.

عضو هیأت مدیره انجمن رادیولوژی با بیان اینکه در حال حاضر 2500 پزشک رادیولوژیست فعال در کشور داریم، گفت: این رقم در 4 سال پیش حدود یک هزار نفر بود و پیش‌بینی می‌شود تا 4 سال آینده میزان آن به دو برابر برسد و زنان بخش اعظم متقاضیان فعالیت در این رشته هستند.

دلیل نوبت‌های طولانی برخی سونوگرافی‌های زنان

وی در ادامه در ارتباط با انجام سونوگرافی سینه در زنان گفت: پیشگیری از سرطان سینه بسیار حائز اهمیت بوده و زنان از سن بالای 35 سال باید نسبت به این نوع سرطان بسیار حساسیت به خرج دهند ولی اشتباه رایج در این زمینه این بوده که متأسفانه پزشکان برای همه زنان سونوگرافی تجویز می‌کنند.

برفه‌ای خاطرنشان کرد: این در حالی است که در زنان بالای 38 تا 40 سال قدم اول شناسایی این سرطان برای آنها ماموگرافی بوده چرا که بسیاری از سرطان‌های اولیه و کوچک در سونوگرافی دیده نمی‌شود در حالی که در ماموگرافی این مسأله قابل مشاهده است و این موضوع و عدم توجه به آن سبب گرفتاری زنان در نوبت‌های طولانی سونوگرافی سینه است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha