یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 25840

مردانی که در دوره میانسالی شکم‌های بزرگی دارند، با احتمال بسیار بیش‌تری نسبت به دیگران در خطر ابتلا به نابینایی قرار دارند.

سلامت نیوز :مردانی که در دوره میانسالی شکم‌های بزرگی دارند، با احتمال بسیار بیش‌تری نسبت به دیگران در خطر ابتلا به نابینایی قرار دارند.
تحقیقات نشان می‌دهد داشتن شکم‌های بزرگ مردان را بیش‌تر از دیگران در خطر ابتلا به تخریب ماکولا (AMD) قرار می‌دهد.

دانشمندان استرالیایی که این مطالعات را انجام دادند اعلام کردند، حتی تغییرات کوچک در اندازه شکم مردان می‌تواند خطر نابینایی مرتبط با پیری را تا 75 درصد افزایش دهد. این در حالی است که دانشمندان این ارتباط را در بین زنان مشاهده نکردند.

دانشمندان معتقدند وجود این تفاوت در بین مردان و زنان ناشی از هورمون زنانه استروژن است.چربی‌های شکمی یکی از عوامل موثر در ترشح هورمون استروژن در بدن هستند و دانشمندان معتقدند این عامل نقش مهمی نیز در بروز مشکلات بینایی در سنین بالا دارد. اما از آن‌جایی که زنان سراسر دوران زندگی خود در معرض مقادیر بالای این هورمون هستند، حساسیت آن‌ها نسبت به اثرات استروژن روی بینایی کم‌تر از مردان است.

این یافته‌ها، نتایج تحقیقات قبلی را هم تائید می‌کند که رژیم غذایی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی در سنین بالا دارد. سال گذشته دانشمندان متوجه شدند خوردن مقادیر زیاد گوشت قرمز خطر ابتلا به AMD را تا 50 درصد افزایش می‌دهد.

در این مطالعات آمده است، افرادی که در هفته بیش از ده قسمت از وعده‌های غذایی خود را با گوشت قرمز تامین می‌کنند با احتمال 50 درصد بیش‌تر ممکن است در سال‌های پیری نابینا شوند.

اما در عوض افرادی که سه بار در هفته از گوشت مرغ استفاده می‌کنند با احتمال بیش از 50 درصد خود را از خطر ابتلا به این بیماری ایمن نگاه می‌دارند. خوردن میوه‌ها و سبزیجات هم می‌تواند تا 20 درصد این احتمال را کاهش دهد.

بیماری AMD معمولا بعد از 50 سالگی بروز پیدا می‌کند و دلیل اصلی آن نیز رشد رگ‌های خونی جدید در ماکولاست. ماکولا بخشی از چشم است که درست در مرکز شبکیه قرار گرفته و نقش زیادی در بینایی انسان بازی می‌کند. اما بعد از ابتلا به بیماری تخریب ماکولا (AMD) دید مرکزی چشم به تدریج کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل کارهایی مانند خواندن، رانندگی و تشخیص چهره با مشکل مواجه می‌شود.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha