متخصصان قلب و عروق، تردیدی ندارند که همه رژیم‌های غذایی مملو از سبزیجات تازه، به سلامت قلب خدمت می‌کنند و افراد با کاهش مصرف گوشت، شکر و کربوهیدرات، می‌توانند احتمال دچار شدنشان به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

رژیم کتو، مدیترانه‌ای یا گیاه‌خواری؛ کدام یک برای قلب بهتر است؟

سلامت نیوز: متخصصان قلب و عروق، تردیدی ندارند که همه رژیم‌های غذایی مملو از سبزیجات تازه، به سلامت قلب خدمت می‌کنند و افراد با کاهش مصرف گوشت، شکر و کربوهیدرات، می‌توانند احتمال دچار شدنشان به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، برخی از این متخصصان، می‌گویند برای حفظ سلامت قلب، مهم نیست چه رژیمی می‌گیرید، همین که این اصول را رعایت کنید و به اندازه کافی تحرک داشته باشید، می‌تواند شما را به این هدف برساند. اما در سال‌های اخیر، برخی از متخصصان تغذیه، نظر دیگری در این مورد داشته‌اند. با آمدن رژیم‌های غذایی مختلف با اسم‌های جالب و گاه عجیب، توجه این متخصصان به پیداکردن الگوی دقیق‌تری برای سالم زندگی کردن جلب شده است. آن‌ها در بررسی‌های اخیرشان، تاثیر سه رژیم گیاه‌خواری، کتوژنیک و مدیترانه‌ای را بر سلامت قلب بررسی کرده‌اند که در ادامه این مطلب، نتایج بررسی‌های آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.
 
گیاه‌خواری
برخی معتقدند با حذف همه فراورده‌های حیوانی و گوشتی، می‌توان سلامت قلب و حتی مغز را تضمین کرد. آن‌ها می‌گویند رو آوردن به پروتئین گیاهی، مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد و التهابات درونی بدن را کمتر می‌کند.
 
مشکل کجاست؟
اگر شما فقط سراغ فراورده‌های گیاهی می‌روید و هیچ جایی برای گوشت قرمز، ماهی و لبنیات در رژیم غذایی‌تان باز نمی‌کنید، بدن خود را با تهدیدی جدی روبه‌رو می‌کنید. کمبود ویتامین B12 یکی از مشکلات بزرگی است که این دسته از گیاه‌خواران با آن روبه‌رو می‌شوند. در اثر این کمبود، گلبول‌های قرمز خون رو به کاهش می‌روند و فقر آهن، مشکلات حافظه و بسیاری دیگر از تهدیدهای سلامتی، فرد را با خود درگیر می‌کند.
 
چه باید کرد؟
متخصصان توصیه می‌کنند به‌جای گیاه‌خواری صددرصد، تنها حجم محصولات گیاهی را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید و اجازه ندهید سفره شما به‌طور کامل از شیر، ماهی و حتی گوشت قرمز خالی بماند. اما در صورتی که باورها یا ذائقه غذایی‌تان همچنان شما را به سمت گیاه‌خواری سوق می‌دهد، حتما با پزشکتان مشورت کنید و در صورت نیاز، در فواصل تعیین‌شده، به بدنتان ویتامین B12 تزریق کنید، چراکه این ویتامین، در «هیچ» فراورده گیاهی پیدا نمی‌شود.
 
رژیم مدیترانه‌ای
اگر رژیم مدیترانه‌ای را انتخاب کرده باشید، اجازه استفاده از پروتئین حیوانی را دارید. اما معمولا در این رژیم به‌جای گوشت قرمز، از گوشت‌های دریایی استفاده می‌شود. روغن زیتونی که در این رژیم به‌وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک آنتی‌اکسیدان عالی است که می‌تواند کلسترول خوب خون شما را افزایش داده و کلسترول بد را کمتر کند. در این رژیم شما مجاز به مصرف میزان زیادی آجیل و سبزیجات و میوه‌های تازه هستید و همه این دلایل کافی است تا متخصصان، رژیم مدیترانه‌ای را به‌عنوان راهی برای کاهش بیماری‌های قلبی پیشنهاد کنند.
 
مشکل کجاست؟
زمان زیادی از باب‌شدن این رژیم غذایی نگذشته و گروهی از محققان گرچه آن را مفید می‌دانند، اما معتقدند هنوز شواهد کافی برای تایید کامل این رژیم و صحه گذاشتن بر اینکه موجب سلامت قلب می‌شود، وجود ندارد.
 
رژیم کتو
شاید نام رژیم کتو (Ketogenic) تازه به گوشتان خورده باشد. پایه این رژیم غذایی، کاهش میزان کربوهیدرات است، اما در آن میزان چربی زیاد و میزان پروتئین متوسط است. برخی از متخصصان، کتو را یک رژیم غذایی کامل می‌دانند. در این رژیم نباید هیچ کربوهیدرات تصفیه‌شده‌ای مانند گندم (نان، پاستا، غلات و حبوبات)، نشاسته (سیب‌زمینی، لوبیا، حبوبات) یا میوه بخورید. البته اجازه مصرف توت‌ها و آواکادو که این روزها هرکسی توان خرید مداومش را ندارد را خواهید داشت. کسانی که سراغ کتو می‌روند، اجازه مصرف خوراکی‌های شیرین را ندارند، اما می‌توانند ماهی، گوشت گاو، گوسفند، مرغ و تخم‌مرغ بخورند. مصرف آجیل و چربی‌هایی مثل روغن نارگیل، سس سالاد با چربی بالا، چربی‌های اشباع‌شده در این رژیم آزاد است.
 
مشکل کجاست؟
با این حال، برخی از کارشناسان نگرانی‌های دیگری را در این مورد مطرح کرده‌اند. آن‌ها کاهش شدید وزن را به‌عنوان یکی از عوارض رژیم کتو مطرح می‌کنند. عارضه‌ای که شاید مایه خوشحالی افراد چاق باشد، اما برای کسانی که اضافه‌وزن چندانی ندارند، می‌تواند دردسرساز شود. گذشته از این، گرچه طرفداران کتو آن را ضامن سلامت قلب معرفی می‌کنند، اما برخی از کارشناسان می‌گویند که چربی زیاد این رژیم ممکن است به سلامت قلب آسیب بزند.
 
چه باید کرد؟
این روزها بسیاری از متخصصان معتقدند برای سالم زندگی‌کردن، نیازی نیست که روی رژیم غذایی‌تان اسم خاصی بگذارید. آن‌ها می‌گویند بهتر است چربی‌های غیراشباع و مفید را به برنامه ‌غذایی‌تان وارد کنید و آجیل تازه، روغن ماهی و روغن زیتون بیشتری مصرف کنید. هر روز پیاده‌روی کنید، هیچ روزی را بدون میوه و سبزیجات تازه نگذرانید، هفت روز هفته گوشت قرمز نخورید و برای اینکه دچار افزایش وزن نشوید در مصرف کربوهیدرات زیاده‌روی نکنید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha