دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 258448

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه در شرق تهران زلزله‌های متعددی به ثبت رسیده است، گفت: این زلزله‌ها ناشی از فعالیت آتشفشان دماوند نیست و ما برای رصد فعالیت این آتشفشان نیاز به راه‌اندازی ۷ ایستگاه لرزه‌نگاری داریم.

ثبت زلزله‌های متعدد در شرق تهران

سلامت نیوز:معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه در شرق تهران زلزله‌های متعددی به ثبت رسیده است، گفت: این زلزله‌ها ناشی از فعالیت آتشفشان دماوند نیست و ما برای رصد فعالیت این آتشفشان نیاز به راه‌اندازی ۷ ایستگاه لرزه‌نگاری داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا دکتر محمد تاتار امروز در دومین نشست تخصصی پایش آتشفشان دماوند با بیان اینکه پایش و مانیتورینگ آتشفشان دماوند کاری تخصصی است، افزود: امروزه برای پایش آتشفشان‌ها از شبکه‌های لرزه‌نگاری استفاده می‌شود که برای این امر کافی نیست، از این رو در کنار آن از آرایه‌های لرزه‌نگاری برای این منظور استفاده می‌شود تا بتوان از این طریق حرکات ماگمایی آتشفشان‌ها را رصد کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی شبکه‌های لرزه‌نگاری در کشور، خاطر نشان کرد: در اطراف دماوند نیز شبکه‌هایی راه‌اندازی شده است که با توجه به تعداد دستگاه‌های نصب‌شده انتظار نداریم لرزه‌های کوچک در منطقه به ثبت برسد.

تاتار ادامه داد: در منطقه شرق تهران زلزله‌های متعدد زیادی به ثبت رسیده است، ولی این لرزه‌ها ناشی از فعالیت‌های آتشفشان دماوند نیست، از این رو اقدام به مدل‌سازی‌های سه‌بعدی کردیم که امیدواریم با این مدل‌سازی‌ها اطلاعاتی درباره فعالیت این آتشفشان به دست آوریم.

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی پیشنهاد راه‌اندازی ۷ ایستگاه لرزه‌نگاری در اطراف قله دماوند را ارائه داد و یادآور شد: این ایستگاه‌ها باید ترکیبی از آرایه‌های لرزه‌نگاری باشد که مجهز به دستگاه‌های باند پهن و دیجیتایزرها باشند.

به گفته وی، برای خرید تجهیزات مورد نیاز به یک میلیون دلار و برای راه‌اندازی این ایستگاه‌ها به ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار اعتبار نیاز داریم. 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha