رئیس سازمان غذا و دارو گفت: جمع آوری داروهای خانگی توسط شهرداری تهران بدون هماهنگی با وزارت بهداشت اعلام شده و وزارت بهداشت با این كار مخالف است.

سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو گفت: جمع آوری داروهای خانگی توسط شهرداری تهران بدون هماهنگی با وزارت بهداشت اعلام شده و وزارت بهداشت با این كار مخالف است.

احمد شیبانی در گفت‌و‌گو با  فارس در پاسخ به این پرسش كه آیا جمع آوری داروهای خانگی توسط شهرداری تهران كه اعلام شده در هفته سلامت (18 تا 24 فروردین) انجام می‌شود مورد تأیید است، افزود: ما به عنوان وزارت بهداشت صلاح نمی‌دانیم كه داروهای خانگی جمع آوری شود و شهرداری نیز اگر چنین مطلبی را اعلام كرده باید قبلاً با وزارت بهداشت هماهنگی می‌كرد.

وی اضافه كرد: برگرداندن دوباره داورهای خانگی به سیستم كار درستی نیست زیرا معلوم نیست داروهای خانگی در چه شرایطی نگهداری شده است و ممكن است اثراتش را از دست داده باشد حتی ممكن است تاریخ گذشته باشد و عوامل متعددی وجود دارد كه ممكن است بر روی داروهای خانگی اثر سوء داشته باشد.

وی گفت: مصرف نا بجای دارو توسط مردم یك واقعیت انكار ناپذیر است اما جمع كردن دارو از خانه‌ها و بازگردان آن به چرخه مصرف برای صرفه جویی راه حل آن نیست و مشكلی را حل نمی‌كند باید این مشكل را ریشه‌ای حل كنیم كه از تجویز درست دارو توسط پزشكان شروع می‌شود و باید تا آموزش مردم درباره نحوه تحویل گرفتن دارو و مصرف آن ادامه یابد.

رئیس سازمان غذا و داروی ایران افزود: اگر شهرداری هم داروهای خانگی را جمع آوری كند ما اجازه بازگردان آن به سیستم مصرف را نمی‌دهیم چون از میزان سلامت و اثربخشی این داروها اطمینان نداریم.

شیبانی گفت: وزارت بهداشت برای منطقی كردن مصرف دارو در كشور با فعال كردن كمیته كشوری و كمیته ستاد مصرف منطفی دارو طی سالهای اخیر كارهای بزرگی انجام داده است تا پیش از آن میانگین تجویز دارو در هر نسخه در كشور 4.5 دارو در هر نسخه بود كه امروز به 3.2 دارو در هر نسخه كاهش یافت است.

وی افزود: این موفقیت بزرگی است كه البته با توجه به اینكه میانگین تجویز دارو در هر نسخه در جهان 1.8 است هنوز با شرایط ایده آل فالصله داریم كه باید با آموزش جامعه پزشكی و مردم این نقص را جبران كنیم اما جمع آ‌وری دارو از خانه ها و بازگردان آن به سیستم راه حل این مسئله نیست.

وی همچنین درباره شعار جهانی امسال هفته سلامت كه « مصرف بی رویه آنتی بیوتیك یك تهدید جهانی است» گفت: متأسفانه در كشور ما نیز مانند برخی كشورهای دیگر مصرف بی رویه و غیر منطقی آنتی بیوتیك‌ها باعث مقاومت به میكروبها در برابر این داروها شده است و این خطر وجود دارد كه در آینده داروهای نسل اول آنتی بیوتیك بی اثر شوند و مجبور شویم با جمع كردن آنها داورهای قویتر و البته پر عارضه‌تر را جایگزین كنیم بنابراین بابد برای پیشگیری از این تهدید از هم اكنون برنامه‌ریزی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha