سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: یک زمانی که مصرف مواد مخدر سنتی مثل تریاک و مشتقات آن وجود داشت، ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می‌برد به یک معتاد متجاهر تبدیل شود، اما متاسفانه با تغییر الگوی مصرف در دهه نود، دومین ماده پرمصرف ماده مخدر شیشه شد.

مصرف شیشه به مدت ۲ تا ۶ سال، فرد را به معتاد متجاهر تبدیل می‌کند/ تعداد خانم‌های معتاد متجاهر بسیار کم است

سلامت نیوز: سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: یک زمانی که مصرف مواد مخدر سنتی مثل تریاک و مشتقات آن وجود داشت، ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می‌برد به یک معتاد متجاهر تبدیل شود، اما متاسفانه با تغییر الگوی مصرف در دهه نود، دومین ماده پرمصرف ماده مخدر شیشه شد.
                        
به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،پرویز افشار اظهار داشت: خوشبختانه در شهر تهران در خصوص معتادان متجاهر ظرفیت خوبی داریم و طبق آمار حدود ۸ هزار ظرفیت برای ساماندهی معتادان خیابانی در ایام سرد سال وجود دارد که با توجه به جمعیت معتادان متجاهر کفایت می‌کند.
 
وی در ادامه گفت: دبیر کل ستاد که به تازگی منصوب شده، دو اولویت کوتاه مدت و بلند را معرفی کرده است که اولویت کوتاه مدت ساماندهی کردن معتادن متجاجهر و اولویت بلند مدت، اجتماعی شدن مبارزه با این معضل و نهضت پیشگیری است. به این معنا که معتادان متجاهر هم در بحث درمان و هم در بحث صیانت و توانمند سازی باید از همه ظرفیت‌ها همه ارگان‌ها استفاده شود.

افشار در ادامه با بیان اینکه شلتر‌هایی(پناهگاه) که وجود دارند درحوزه کاری سازمان بهزیستی کشور هستند، افزود: در تفاهم نامه بودجه سالانه در خصوص کاهش آسیب در وزارت بهداشت، بیشتر اعتبارات ما به عنوان ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص راه اندازی دی‌ آی سی‌هاست که در روز به معتادان متجاهر خدمات می‌دهد و در سازمان بهزیستی شلتر‌ها، شب‌ها و غروب‌ها به افراد خدمات می‌دهد.
 
مراکز بهاران شهرداری‌ها خیلی خوب شکل نگرفت
 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: فعالیت‌های شهرداری در موضوع اعتیاد راه اندازی شده و خدمات رسانی به معتادان متجاهر در مرکز خاور شهر و مراکز بهاران بوده است. اما مراکز بهاران که قرار بود برای بعد از درمان اعتیاد معتادان فعالیت داشته باشند، خیلی خوب شکل نگرفت.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه مرکز شفق و اخوان جزء مراکز ماده ۱۶ بوده و همچنین برخی مراکز تبصره ۲ ماده ۱۶ مربوط به ستاد مبارزه مواد مخدر کشور است و بودجه آن‌ها را این سازمان تأمین می‌کند، اضافه کرد: شهرداری‌ها بر اساس ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه تکلیف قانونی دارند تا برای راه اندازی مراکز کاهش آسیب و صیانت و توانمندسازی معتادان مثل مرکز بهاران فعالیت داشته باشند.
 
یک درصد ازدانش آموزان تجربه یک بار مصرف مواد مخدر را دارند/مراکز بهاران شهرداری‌ها به خوبی شکل نگرفتند/جمعیت ده درصد معتادان کشور را خانم‌ها تشکیل داده اند/۵۵ نقطه تهران محل تجمع معتادان متهاجر

۱۰ درصد جمعیت معتادن کشور را بانوان تشکیل می‌دهند

افشار در این باره گفت: در کل کشور ۱۰ درصد خانم‌ها جمعیت معتادان را در برمی‌گیرند اما  وقتی بحث معتاد متجاهر می‌شود دیگر نمی‌توانیم بگوییم آمار خانم‌های معتاد متجاهر ۱۰ درصد است. دو گروه زنان و کودکان برای ستاد بسیار مهم هستند و اگر زنان معتاد متجاهر دیده شوند بلافاصله به مراکز اقامتی ماده ۱۶ یا ماده ۱۵ که یارانه برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم معرفی و نگهداری می‌شوند.
 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور ادامه داد: در کشور ۲۰ مرکز ماده ۱۶ داریم، اما دو یا سه مرکز بیشتر به صورت اختصاصی برای خانم‌ها درنظر گرفته شده؛ آن هم به این دلیل که خوشبختانه تعداد خانم‌های  معتاد متهاجر  بسیار کم است  و راه اندازی یک مرکز بزرگ برای این افراد مقرون به صرفه نیست. از طرفی بسیاری از این خانم‌ها با دستور قضایی، به مراکز ماده ۱۵ منتقل و با یارانه‌ای که ستاد برای آن‌ها در نظر گرفته است تحت درمان قرار می‌گیرند.
 
مصرف شیشه به مدت ۲ تا ۶ سال، یک انسان را به معتاد متجاهر تبدیل می‌کند
 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور تصریح کرد: یک زمانی که مصرف مواد مخدر سنتی مثل تریاک و مشتقات آن وجود داشت، ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می‌برد به یک معتاد متجاهر تبدیل شود، اما متاسفانه با تغییر الگوی مصرف در دهه نود، دومین ماده پرمصرف ماده مخدر شیشه شد. این مواد باعث می‌شود که افراد برای اینکه خلق خود را تثبیت کنند در هنگام مصرف شیشه به سراغ مصرف تریاک و ... نیز بروند. این موضوع مصرف چند ماده‌ای  را به وجود می آورد و در نهایت آدم‌ها را به نقطه ای می‌کشاند که یک فرد شیشه‌ای بین ۲ تا ۶ سال تبدیل به یک معتاد متجاهر می‌شود. همین موضوع باعث شده است که معتادان متجاهر بیشتر در ظاهر شهر دیده شوند.                                          

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha