سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱

این روزها عده زیادی از بد خوابی ، بی خوابی و بیدارشدن از خواب گله می کنند به طوری که صبح با کسالت و خستگی مجبورند از رخت خواب جدا شوند . خیلی از ما دلیل این مشکل را نمی دانیم در حالی که با رعایت چند نکته اصولی می توان به رفع اختلال خواب کمک کرد. از جمله وسایلی که باید از اتاق خواب حذف کرد، گوشی تلفن همراه است.در ادامه به این نکات اشاره می کنیم .

۱۰ عامل اختلال در خواب

سلامت نیوز:این روزها عده زیادی از بد خوابی ، بی خوابی و بیدارشدن از خواب گله می کنند به طوری که صبح با کسالت و خستگی مجبورند از رخت خواب جدا شوند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،خیلی از ما دلیل این مشکل را نمی دانیم در حالی  که با رعایت چند نکته اصولی می توان به رفع اختلال خواب کمک کرد. از جمله وسایلی که باید از اتاق خواب حذف کرد، گوشی تلفن همراه است.در ادامه به این نکات اشاره می کنیم .
 

1- تلفن همراه
اگر واقعا می خواهید اتاق خواب راحتی داشته باشید پس تلفن همراهی که مدام زنگ می خورد، جایی در اتاق شما ندارد.به غیر ازاسترس ، گشت وگذاردررسانه های اجتماعی، می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. اگرچه این تحقیق هنوز به طورقطعی به اثبات نرسیده اما امواج  Rf (امواج رادیویی منتشر شده از تلفن همراه) توسط سازمان بین الملی تحقیقات سرطان، به عنوان عاملی سرطان زا برای انسان، (براساس مرکز کنترل بیماری ها ) ذکر شده است. نور آبی منتشر شده از صفحه تلفن همراه، مغز ما را در طول زمانی که قرار است به خواب برویم دچار آسیب و تولید ملاتونین را مختل می کند که این در نهایت منجر به نداشتن خواب راحت در طول شب خواهد شد.


 2-  تلویزیون
 تماشای تلویزیون همانند تلفن همراه، حواستان را پرت می کند و باعث می شود خواب راحتی در طول شب نداشته باشید. تماشای شب هنگام تلویزیون همانند تلفن همراه می تواند چرخه خواب معمولی شما را مختل کند.


3-  غذا
 غذا خوردن در رخت خواب باعث کثیف شدن آن می شود و از آن جا که اگر شما به قدری تنبل باشید که نتوانید برای صرف غذا سر میز بنشینید پس احتمالا اگر چیزی روی تخت تان بریزد، از شستن آن اجتناب خواهید کرد.  خوردن خوراکی در رخت خواب معمولا با فعالیت های دیگری مانند تماشای تلویزیون یا مطالعه همراه است که طبیعتا مانع تمرکز تان هنگام غذا خوردن و پرخوری می شود و شما را در معرض سوءهاضمه قرار می دهد.


4- میز کارتان
 اگر در جایی زندگی می کنید که می توانید میز کار خود را در اتاقی غیر از اتاق خوابتان قرار دهید، حتما این کار را انجام دهید. شما باید محیط کار و استراحت تان را از هم جدا کنید.


5- حیوانات خانگی
 حیوانات خانگی باعث تجمع میکروب ها و کک ها می شوند و حتی فضولات حیوانات تربیت نشده باعث کثیف شدن اتاق خواب شما خواهد شد. با وجود علاقه بسیار زیادی که به حیوان خانگی تان دارید، شما باید این را در نظر بگیرید آیا واقعا ارزش دارد که به آن ها اجازه دهید روی تخت شما بخوابند وموجب اختلال خواب شما شوند؟


6- اتاق خواب تمیز
اتاق خواب باید راحت ترین و آرامش بخش ترین مکان زندگی شما باشد. اگر به هم ریختگی اتاقتان دست و پا گیر شود یا حتی مدام شما را به این فکر وا دارد که کارهای مربوط به آن را به اتمام برسانید پس اتاقتان آن مکانی که باید باشد، نیست.


 7- تشک و بالش نامناسب یا کهنه
 یکی از نکاتی که یقینا بر کیفیت خواب شما تاثیر می گذارد و باعث می شود خواب راحتی نداشته باشید، خوابیدن روی یک تشک نامناسب است. بخش پزشکی مطالعات مربوط به خواب در دانشکده هاروارد توصیه می کند، تشکی را که از آن استفاده می کنید هر 10 سال یک بار تعویض کنید.


8-  رنگ های خیلی روشن
 طبق نظرسنجی انجام شده در بریتانیا، رنگ های آبی، زرد، نقره ای،سبز و حتی نارنجی برای استراحت و آرامش بسیار مناسب است در حالی که رنگ های بنفش، قهوه ای و خاکستری از جمله رنگ هایی هستند که نباید در اتاق خواب استفاده شود. بنابراین از رنگ های مات و کم رنگ در اتاق خوابتان  استفاده کنید تا همیشه احساس آرامش بیشتری داشته باشید.


9- دمای مناسب اتاق
در این منبع پیشنهاد شده است  که دمای مناسب اتاق باید بین 15 تا 13 درجه سانتی گراد باشد که این بسته به افراد مختلف متفاوت است ولی این نکته می تواند نقطه ای برای شروع شناخت دمای متناسب با بدنتان باشد.


 10- تاریکی اتاق
 پرده ها ، سایبان پنجره ها و چیزهایی که بتوانند جلوی عبور نور را بگیرند ، برای بالا بردن کیفیت خواب و داشتن خوابی راحت ،لازم و ضروری است. روشنایی زیاد در محیط خواب شما با مشکلات قلبی و افزایش چاقی نیز مرتبط خواهد بود. بنابراین تا زمانی که خواب هستید چراغ ها را خاموش نگه دارید. درواقع با روشن شدن هوا، نوراتاق می تواند همانند اعلانی  به بیدار شدن شما از خواب کمک کند.خوردن غذا در رخت خواب معمولا با فعالیت های دیگری مانند تماشای تلویزیون یا مطالعه همراه است که طبیعتا مانع تمرکز تان هنگام غذا خوردن و پرخوری می شود و شما را در معرض سوءهاضمه قرار می دهد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha